| کد خبر: 166477 |

◄ کاهش چشمگیر تولید خودروهای دوگانه‌سوز

طبق آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، تولید انواع خودروهای دوگانه‌سوز در فروردین‌ماه سال جاری چهار هزار و ۲۵۲ دستگاه بوده است.

تین نیوز

طبق آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، تولید انواع خودروهای دوگانه‌سوز در فروردین‌ماه سال جاری چهار هزار و ۲۵۲ دستگاه بوده است.

به‌این‌ترتیب در این مدت تولید خودروهای دوگانه‌سوز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 30 درصد کاهش داشته است.

بر این اساس، تولید پژو پارس دوگانه‌سوز در ایران‌خودرو 15.3 درصد کاهش را به خود می‌بیند و بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها تنها ۳۵۴ دستگاه از این محصول را طی فروردین‌ماه امسال به تولید رسانده‌اند. درحال‌حاضر پژو پارس دوگانه‌سوز تنها در سایت سمنان ایران‌خودرو به تولید می‌رسد و باقی سایت‌ها شامل مرکزی و فارس و مازندران و کرمانشاه، پارس بنزینی تولید می‌کنند.

ازسوی دیگر اما پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز کاهش تولید را طی اولین ماه امسال تجربه کرده است. طبق آمار، در فروردین، یک هزار و ۳۰۰ دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز به تولید رسیده که نشان می‌دهد ایران‌خودرویی‌ها تیراژ این محصول را نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، 24.2 درصد کاهش داده‌اند. درحال‌حاضر تنها سایت خراسان ایران‌خودرو به تولید ۴۰۵ دوگانه‌سوز مشغول است.

در بین دیگر خودروهای دوگانه‌سوز، تیبا هم کاهش تولید را تجربه کرده است. سایپا طی فروردین امسال ۵۸۹ دستگاه تیبای دوگانه‌سوز را به تولید رسانده و درنتیجه حدود ۶۲ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افت تیراژ داشته است. این در شرایطی است که ظاهراً سایپایی‌ها کلاً قید پراید دوگانه‌سوز را زده‌اند، زیرا در اولین ماه بهار، حتی یک دستگاه نیز از این خودرو را به تولید نرسانده‌اند.

درنهایت اما پارس‌خودرو ۷۹۵ دستگاه تندر-۹۰ را به‌صورت دوگانه‌سوز تولید کرده، حال‌آنکه در فروردین سال گذشته اثری از تندر دوگانه‌سوز در این شرکت نبوده است.

معضلات خودروهای دوگانه‌سوز

خودروهای دوگانه‌سوز که سال‌ها قبل برای کاهش وابستگی ایران به واردات بنزین و درنتیجه توانایی مقابله با تحریم‌ها به بازار آمدند، این روزها دیگر مانند سابق طرفداران زیادی ندارند.

مشکلات ایمنی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالا، فضای بار کم، مراکز سوخت‌رسانی محدود و ... همگی باعث شده‌اند تا مشتری‌های خودروهای دوگانه‌سوز کاهش چشمگیری داشته باشند.

بسیاری از کارشناسان صنعت از ابتدا پروژه استفاده از گاز در خودروها به‌عنوان سوخت دوم، با این پروژه مخالف بودند و ادعا می‌کردند که به‌مرور کاهش تقاضا برای این خودروها باعث بلااستفاده شدن زیرساخت‌های ایجادشده برای این نوع خودروها و تلف شدن بیت‌المال خواهد شد.

اما با توجه به اولویت‌های آن زمان دولت بر ادامه این پروژه پافشاری کرد تا به امروز که نظر کارشناسان به مسئولان ثابت‌شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.