| کد خبر: 248221 |

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

کاهش زمان صدور پروانه‌ ساختمانی

ساماندهی ۳۸۰ پروژه نیمه‌تمام بازآفرینی شهری در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد.

تین نیوز
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ساماندهی ۳۸۰ پروژه نیمه تمام بازآفرینی شهری در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار خراسان شمالی اظهارکرد: سمت و سوی ادبیات بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم به سمت محرومیت زدایی است و اعتبارات هم با هدف محرومیت زدایی اختصاص می یابد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که اجرای بازآفرینی شهری به تنهایی از توان دولت و شهرداری خارج است، افزود: رویکرد دولت سیزدهم بر این است که مردم در بازآفرینی شهری وارد عرصه شوند و مشارکت کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با تاکید بر این که «مردمی سازی» یکی از اولویت های شرکت بازآفرینی به شمار می رود، تصریح کرد: «مردمی سازی» به معنای مشارکت همه شهروندان از جمله سازندگان خرد و کلان، مالکان و ساکنان بافت ها در امر نوسازی است که این امر ملزومات خاص خودش را دارد. «معین سازی» محلات هدف یکی دیگر از مواردی است که در جهت محرومیت زدایی باید مورد توجه قرار گیرد. در این راستا می توان محلاتی را به عنوان «محلات معین» از بین مناطق برخوردار تعیین و از ظرفیت آن ها برای کمک به بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری استفاده کرد.

آئینی همچنین بر استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی به منظور رفع محرومیت زدایی تاکید و گفت: جلب مشارکت شهروندان ساکن در محلات هدف به ویژه جوانان برای عمران و بهسازی شهری در قالب گروه های جهادی در کنار معین‎سازی و مردمی سازی از مواردی است که باید در دستور کار ستادهای بازآفرینی شهرستانی و استانی قرار گیرد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر ضرورت کمک به مقاوم سازی مسکن در بافت های ناکارآمد شهری گفت: نوسازی مسکن در بازآفرینی مورد غفلت واقع شده است و ساکنان این مناطق به لحاظ مالی توان ساخت و ساز را ندارند و در نتیجه باید از آن ها حمایت شود.

۲۳ هزار بنای نامقاوم در خراسان شمالی

آیینی افزود: ۲۳ هزار بنای ناپایدار در شهرهای خراسان شمالی وجود دارد و جان ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان این بناها در معرض تهدید است بنابراین نوسازی مسکن در این مناطق باید شتاب بگیرد.

آئینی در ادامه با اشاره به این که شهرداران سایر شهرهای کشور در رابطه با صدور عوارض نوسازی و تراکم، تخفیف های لازم را لحاظ کنند، گفت: شهرداران تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض صدور پروانه ساختمان در بافت فرسوده شهر برای متقاضیان نوسازی این گونه بافت ها را اعمال کنند و همچنین زمان صدور پروانه ساخت را کاهش دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعطای تسهیلات نوسازی به متقاضیان در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: کسانی در محلات هدف بازآفرینی شهری اقدام  به نوسازی می کنند، از تمامی تسهیلات، تخفیفات و حمایت های نهضت ملی مسکن نیز برخوردارند. میزان این تسهیلات در تهران برای هر واحد ۴۵۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون بدون در نظر گرفتن شرایط چهارگانه در نهضت ملی مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: براساس این مصوبه، افرادی که با شرایطی نسبت به نوسازی محله ای اقدام و طرح ویژه کاربردی داشته باشند، می توانند از امتیاز دو طبقه تراکم تشویقی و همچنین از طبقه همکف نیز به عنوان کاربری غیر مسکونی بهره مند شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران براساس این مصوبه افرادی که محورهای اصلی بافت را نوسازی می کنند،( بازگشایی معبر) می توانند از یک طبقه تراکم تشویقی، استفاده از پارکینگ به عنوان کاربری غیر مسکونی و عدم محاسبه تراس و بالکن در تراکم بهره مند شوند.

وی  افزود: دولت مکلف به جبران این تخفیف ها برای شهرداران است و علاوه بر آن انشعابات جدید در این مناطق خارج از نوبت داده شود.

آئینی با اشاره به اینکه بسته های تشویقی می تواند یک حرکت جدی در روند نوسازی بافت های فرسوده کشور ایجاد کند، گفت: بسته های تشویقی باعث افزایش امنیت جانی و مالی ساکنان در محلات هدف بازآفرینی شهری خواهد شد، همچنین بسته های حمایتی در قالب تهاتر املاک فرسوده با زمین و همچنین طرح های کلید به کلید و سایر مشوق ها در راه است که در آینده نزدیک به سازندگان اعطا می شود.

ابلاغ آیین نامه بند «ک» بودجه سال جاری

آئینی با اشاره به تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۱ بودجه سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: آیین نامه مذکور فرصت مناسبی برای صدور سند مالکیت در سکونتگاه های غیر رسمی به شمار می رود . بر اساس این آیین نامه به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می شود، اراضی در مالکیت خود را با اولویت سکونتگاه های غیررسمی که قبل از سال ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده و بر اساس طرح های مصوب شهری در آن ها  ساخت و ساز صورت گرفته و در حال بهره برداری است را به مالکان اعیانی واگذار کند که این موضوع برای اولین بار در دولت مردمی سیزدهم اتفاق افتاده است.

کاهش زمان صدور پروانه های ساختمانی در بجنورد و  شیروان به یک ماه

گفتنی است در این نشست شهرداران و فرمانداران شهرهای بجنورد و شیروان گزارش اقدام های ستاد بازآفرینی شهرستان در محلات هدف را ارایه کردند. به گفته شهرداران بجنورد و شیروان اخیرا صدور پروانه ساختمانی در این دو شهر به یک ماه تقلیل یافته است.

همچنین در این جلسه ضمن تقدیر از عملکرد شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع برق در تحقق اهداف برنامه اقدام مشترک مصوب استان در محلات هدف، احکام فرمانداران به عنوان روسا و شهرداران مراکز شهرستان به عنوان دبیران ستادهای بازآفرینی شهرستان تقدیم شد.

گفتنی است ستاد بازآفرینی شهری پایدار خراسان شمالی به ریاست محمدرضا حسین نژاد استاندار و با حضور محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مجلس، قاسم قاسمی مدیرکل راه و شهرسازی بجنورد، فرمانداران، شهرداران و سایر دستگاه های عضو ستاد برگزار شد.

 

برچسب ها:

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.