جاده های شریانی و روستایی خراسان جنوبی زیر پوشش آسفالت حفاظتی
معاون راهداری خراسان جنوبی از اجرای ۴۸۰ کیلومتر روکش آسفالت در محورهای استان طی امسال خبر داد.وی افزود: حدود ۳۰۰ کیلومتر از این عملیات مربوط به راه های شریانی و باقی در راه های فرعی و روستایی است.
اجرای آسفالت حفاظتی علاوه بر افزایش عمر مفید جاده ها، هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد و ایمنی سفرها را ارتقا می بخشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سیدمحمد فرخی، امروز شنبه یکم آذر در بازدید خبرنگاران از محور دیهوک- بشرویه گفت: عملیات آسفالت حفاظتی در محورهای استان با هدف افزایش عمر مفید جاده ها، کاهش هزینه های بهسازی سنگین و بهبود سطح سرویس دهی به کاربران جاده ای در حال اجراست و اجرای این طرح ها نقش مهمی در پیشگیری از خرابی های گسترده خواهد داشت.
سیدمحمد فرخی افزود: محور دیهوک- بشرویه حدود ۷۵ کیلومتر طول دارد و بر اساس قراردادی که برای این مسیر تعریف شده، ۲۶ کیلومتر آن تحت پوشش آسفالت حفاظتی قرار می گیرد لذا تاکنون حدود ۱۶ کیلومتر اجرا شده و ۱۰ کیلومتر دیگر نیز در حال انجام است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی خرابی جاده ها نفوذ آب و یخبندان است. با اجرای آسفالت حفاظتی، سطح جاده آب بندی شده و از تخریب لایه های زیرین جلوگیری می شود. این کار علاوه بر افزایش کیفیت مسیر، هزینه های تعمیر ونگهداری را کاهش می دهد
وی در حاشیه بازدید خبرنگاران از محور فردوس – دیهوک – راور، نیز با اشاره به ماهیت مداوم خدمات راهداری افزود: راهداران در هیچ یک از فصول از چرخه فعالیت خارج نمی شوند؛ در نوروز طرح راهداری نوروزی، در تابستان مدیریت سفرهای تابستانی، در ایام اربعین و ۲۸ صفر موج تردد زائران و در زمستان طرح راهداری زمستانی را پیش رو داریم؛ به عبارتی نیروهای ما ۲۴ ساعت شبانه روز در سرما و گرما پای کار هستند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان جنوبی درباره پروژه های در حال اجرا در این محور گفت: محور دیهوک به سمت راور ( سه راهی شهید زارع- دیهوک) از مسیرهای اصلی و ترانزیتی استان است که روزانه بیش از پنج هزار خودرو از آن عبور می کنند، در این مسیر ۱۷ کیلومتر روکش آسفالت حفاظتی در حال اجراست که تاکنون ۱۲ کیلومتر آن تکمیل و پنج کیلومتر باقی مانده در دست اقدام است.
وی ادامه داد:قسمتی از محور فردوس دیهوک در حوزه شهرستان فردوس نیز پروژه روکش آسفالت گرم آغاز شده و در حال اجراست لذا علاوه بر این، در شهرستان های طبس، بشرویه و بخش دیهوک چندین طرح دیگر در حوزه روکش آسفالت و تثبیت بستر جاده در دست اجرا قرار دارد.
فرخی در پاسخ به پرسشی درباره میزان اعتبارات اختصاص یافته به محور فردوس–دیهوک–راور نیز گفت: این محور یکی از مهم ترین مسیرهای شریانی و ترانزیتی استان است و ارتباط استان را با کرمان، یزد و اصفهان برقرار می کند، به همین دلیل در سه سال گذشته حجم قابل توجهی از اعتبارات راهداری به این مسیر اختصاص یافته است.
فرخی افزود: با توجه به کویری بودن استان و طولانی بودن مسیرها یکی از عوامل اصلی تصادفات استان در اثر واژگونی و ناشی از خستگی و خواب آلودگی و سرعت زیاد می باشد که در راستای ارتقای ایمنی محورهای مواصلاتی و در جهت اصل بخشنده بودن راه ها اقدامات دیگری از جمله اصلاح شیب شیروانی، شانه سازی، اجرای شیار لرزاننده در دستور کار و در دست اقدام است.