بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

کاهش ۳۵ درصد میزان آلاینده ها در بزرگراه شهید خرازی با احداث رینگ چهارم محقق می شود

با احداث رینگ چهارم حدود ۳۵ درصد، محور ۴۵ متری غرب ۳۱ درصد و تعریض خرازی ۲۰ درصد میزان آلاینده ها در اتوبان شهید خرازی کاهش پیدا می کند.

کاهش ۳۵ درصد میزان آلاینده ها در بزرگراه شهید خرازی با احداث رینگ چهارم محقق می شود
تین نیوز |

مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: با احداث رینگ چهارم حدود ۳۵ درصد، محور ۴۵ متری غرب ۳۱ درصد و تعریض خرازی ۲۰ درصد میزان آلاینده ها در اتوبان شهید خرازی کاهش پیدا می کند.

به گزارش تین نیوز، محمد پورمیدانی در گفت وگو با ایمنا ضمن اشاره به تعریض بزرگراه شهید خرازی اظهار کرد: بحث مهمی در معابر شهری به عنوان گلوگاه های ترافیکی وجود دارد که بر اساس ظرفیت موجود می تواند حجمی از ترافیک را از خود عبور دهد.

وی با بیان اینکه بعضی مواقع در این مسیرها موانعی به صورت مقطعی ایجاد می شود که ظرفیت مسیر را کاهش می دهد، افزود: اگر جوی آبی را تصور کنیم که آب در آن روان است، هنگامی که یک چوب در مسیر آب قرار گیرد و راه را سد کند، شاهد پس زدگی آب خواهیم بود؛ در معابر شهری نیز همین اتفاق می افتد، بنابراین وقتی در یک نقطه عارضه ای وجود دارد که امکان عبور حجم واقعی را فراهم نمی کند، رفع این گلوگاه بسیار اثرگذار است،

مدیر کل مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: با صرف هزینه کم می توانیم درصد قابل توجهی از ترافیک را در معابر شهری کاهش دهیم، از این رو شناسایی گلوگاه ها و برطرف کردن آن ها با هزینه کم در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان مورد توجه قرار گرفته است.

پورمیدانی با بیان اینکه یکی از گلوگاه های مهم در سطح شهر اصفهان بزرگراه شهید خرازی است، گفت: از روزی که این بزرگراه بهره برداری شد، در بسیاری از ساعات شاهد ترافیک بودیم، زیرا عرض بخش هایی از این بزرگراه متناسب با ظرفیت تعریف شده نبود و یک‎ سری گلوگاه وجود دارد.

وی تصریح کرد: پس از انجام مطالعات پنج گلوگاه شناسایی شد که مربوط به فضاهای سبز میان رمپ های ورودی و خروجی است که با توجه به تداخلی که میان ورودی خروجی وجود دارد، باید ظرفیت اضافه تری ایجاد شود تا خودروها بتوانند روان تر تردد کنند.

مدیر کل مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه چهار گلوگاه امکان اجرایی دارد که طرح های مربوط به آن تأیید و تاکنون سه گلوگاه اجرا شده است، افزود: عملیات اجرایی گلوگاه چهارم به تازگی آغاز شده است که تا چند ماه آینده به پایان می رسد و به تردد خودروها کمک می کند، همچنین مسیر جنوب به شمال در بزرگراه خرازی روان تر خواهد شد.

پورمیدانی ادامه داد: در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید خرازی سه گلوگاه وجود دارد که تاکنون دو مورد آن برطرف شده است، اما بعد از رمپ اشرفی دو دیواره وجود دارد که امکان تخریب آن ها نیست به همین دلیل این یک گلوگاه باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به هزینه های کم این پروژه ‎ها و اثرگذاری زیاد در محور گفت: در پروژه های ساماندهی و بهبود شبکه معابر سه افق لحاظ می شود، افق کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، با توجه به شرایط بزرگراه خرازی در هر سه افق پروژه های بهبود وجود دارد که در کوتاه مدت تعریضی بود که انجام شد، در میان مدت ایجاد یک محور ۴۵ متری قبل از محور خرازی است که به نوعی موازی این محور است و کمک می کند تا درصدی از بار خرازی گرفته شود و در افق بلند مدت رینگ چهار را داریم که از محدوده شهر خمینی شهر آغاز می شود و تا غرب اصفهان ادامه پیدا می کند و درصد قابل توجهی از بار اتوبان خرازی را کاهش می دهد.

پورمیدانی با اشاره به شاخص بهبود پروژه رینگ حفاظتی تصریح کرد: اگر تمام رینگ احداث و تعریض انجام شود در بهبود شاخص زمان سفر ۲۵ درصد مؤثر است، در نتیجه این تعریض اثر زیادی داشته و هزینه ای آن کمتر از چند میلیارد تومان بوده است، با مقایسه هزینه ها، میزان بهره وری را نشان می دهد، درواقع رفع گلوگاه بهره وری بالایی در بهبود شبکه معابر دارد.

مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد هزینه تملک و احداث محور ۴۵ متری غرب است که در مقایسه با تعریض گلوگاه بهره وری پایین تری دارد، افزود: با احداث رینگ چهارم میزان سرعت ۱۲ درصد در اتوبان شهید خرازی افزایش پیدا می کند، در احداث محور ۴۵ متری، ۱۰ درصد و در تعریض خرازی ۲۶ درصد افزایش سرعت را داشتیم.

وی با اشاره به میزان کاهش آلاینده ها خاطرنشان کرد: با احداث رینگ چهارم حدود ۳۵ درصد، محور ۴۵ متری غرب ۳۱ درصد و تعریض خرازی ۲۰ درصد میزان آلاینده ها در اتوبان شهید خرازی کاهش پیدا می کند.

پورمیدانی تصریح کرد: مقایسه این اعداد نشان می دهد، رفع گلوگاه ها اثرگذاری ترافیکی زیاد و هزینه های کمی دارد و می تواند در کوتاه مدت بهره وری شبکه های عبوری را افزایش دهد که در دستور کار و اولویت معاونت حمل ونقل شهرداری اصفهان قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.