| کد خبر: 43694 |

کریدورارتباطی جنوب کشورآزادراه ندارد / حسرت فارس برای داشتن آزادراه

تین نیوز | در حالیکه استانهای کوچک کشور این روزها از آزادراه های متعدد بهره مند هستند و بسیاری از استانها نیز سالهاست که آزادراه دارند، هنوز استان فارس حتی یک کیلومتر آزادراه ندارد.
 
استان فارس با مساحتی معادل ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومتر مربع چهارمین استان بزرگ کشور به حساب می آید.
 
همچنین این استان بر اساس اعلام مرکز آمار ایران با جمعیتی معادل چهار میلیون و ۵۹۶ هزار و ۶۵۸ نفر سهمی معادل ۶.۱۲ درصدی از جمعیت کل کشور را دارد.
 
این آمار نشان دهنده وضعیت مهم فارس از لحاظ مساحتی و جمعیتی درسطح کشور است. از سویی دیگر فارس به واسطه موقعیت جغرافیایی، در کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور قرار گرفته است.
 
تمام این عناصر از یک ضرورت در حوزه زیرساخت خبر می دهد و آنهم حمل و نقل و راه است. فارس همواره از یک محرومیت تاریخی در حوزه برخورداری از راههای کیفی و ایمن رنج می برده است. چه سالهایی که مردم فارس و مسافرانی که از جاده های استان عبور می کردند از کیفیت بد آسفالت و نا ایمن بودن جاده ها شکایت داشتند و چه این روزها که  اغلب استانها در حال مجهز شدن به آزادراه هستند.
 
در خلال این مشکلات فارس به رغم پیشرفت در خیلی از شاخصهای زیرساختی، هنوز آزادراه ندارد. استانی که در مرکز ارتباط جنوب و مرکز کشور قرار دارد هنوز نتوانسته از حتی یک آزادراه کوتاه نیز بهره مند شود.
 
این در حالیست که طی مدت اخیر برای ایجاد آزادراه اقداماتی صورت گرفته اما روند پیشرفت این پروژه ها آنقدر لاکپشتی است که نمایندگان مجلس نیز نسبت به این محرومیتها انتقاد داشته باشند.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پیرامون توسعه خطوط حمل و نقل در استان فارس گفت: توسعه خطوط حمل و نقل یکی از شرایط توسعه به شمار می رود از این رو می توان به این مهم پی برد که توسعه استان در گرو آمادگی راه ها و دیگر خطوط حمل و نقل است.
 
ضرغام صادقی با اشاره به شرایط ویژه استان فارس بیان کرد: فارس یکی از استانهای مهم به شمار می رود زیرا استانهای جنوبی کشور را به مرکز متصل می کند اما متاسفانه در خطوط حمل و نقل بسیار ضعیف است.
 
وی با بیان اینکه آزادراه شیراز - اصفهان به تازگی کلید خورده، اظهار داشت: وجود آزادراه علاوه بر کاهش ترافیک و کم کردن طول مسیر شهرها در کاهش  کشته های ناشی از تصادفات رانندگی نیز تاثیر گذار است اما استان فارس از داشتن حتی یک آزادراه محروم است.
 
صادقی گفت: متاسفانه آزادراه شیراز - اصفهان دیرهنگام شروع شده اما در صورتیکه سرعت کافی در راه اندازی آن وجود داشته باشد می تواند در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسد.
 
ضروت توجه به استفاده از سرمایه گذار برای راه اندازی آزادراه در استان فارس
وی با اشاره به ضروت توجه به استفاده از سرمایه گذار برای راه اندازی آزادراه در استان فارس اظهار داشت: در این حوزه باید علاوه بر استفاده از سرمایه گذار شرایطی فراهم شود که با تزریق اعتبارات دولتی هرچه سریعتر طرح ها به نتیجه برسد.
 
ضرغام صادقی با اشاره به عدم توجه به راه اندازی آزادراه شیراز به اهواز و بوشهر گفت: در این راستا با توجه به اینکه فارس استانهای دیگر را به مرکز متصل می کند ضروری است نسبت به تقویت خطوط ارتباطی استان فارس اقدام شود.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به عقب ماندگی های استان فارس از نظر خطوط حمل و نقل باید از مسئولان دستگاه های اجرایی گذشته سوال پرسید که چرا استان در این حوزه به این اندازه عقب مانده است.
 
ضرغام صادقی افزود: با توجه به اینکه استان فارس قطب کشاورزی، پزشکی، دانشگاهی و... به شمار می رود در حوزه خطوط ارتباطی با مشکلات زیادی روبه رو است که در این خصوص باید دستگاه های متولی امر با سرعت بیشتری این مسائل را پیگیری کنند.
 
نماینده مردم شهرستان فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص وضعیت خطوط حمل و نقل فارس گفت: خطوط حمل و نقل شامل خطوط ریلی، جاده ای ، هوایی و دریایی از زیرساخت های اساسی توسعه به شمار می روند.
 
نادر فریدونی با اشاره به پتانسیلهای استان فارس ادامه داد: استان فارس از نظر وسعت، سابقه تاریخی و... از جمله استانهای مهم کشور به شمار می رود و پل ارتباطی جنوب کشور به مرکز و مرکز به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
 
وی گفت: با توجه به این همه ویژگی می طلبد که به این استان در حوزه حمل و نقل توجه ویژه ای شود اما در حال حاضر متاسفانه وضعیت فارس اینگونه نیست و در این حوزه ها با مشکلات زیادی روبه روست.
 
نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت استان فارس در خطوط ریلی ادامه داد: متاسفانه در حوزه راه آهن این استان با عقب ماندگی های زیادی روبه رو است.
 
فریدونی گفت: این مشکلات سبب شده که استقبال و رغبت مردم برای استفاده از خطوط  ریلی بسیار کم باشد و در این راستا ضروری است تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.
 
فارس از داشتن حداقل یک آزادراه محروم است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وضعیت جاده های استان فارس گفت: در حوزه راه نیز مشکلات و محرومیتهای زیادی وجود دارد به گونه ای که استان فارس از داشتن حداقل یک آزادراه محروم است.
 
نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استان فارس کریدور ارتباطی جنوب به شمال و مرکز کشور به شمار می رود از این رو توجه به بحث  خطوط حمل و نقل در این استان به عنوان یک موضوع اصلی به شمار می رود.
 
فریدونی با اشاره به محور شیراز - فیروزآباد و عسلویه گفت: به عنوان مثال این محور از محورهای پرتردد به شمار می رود به گونه ای که از ساعت ۱۶ به دلیل ترافیک سنگین تردد در آن با مشکلاتی روبه روست و تصادفات زیادی در این محور رخ می دهد در صورتیکه اگر این محور توسعه یافته بود شاهد اینگونه مشکلات نبودیم.
 
در استان فارس در حوزه توسعه خطوط حمل و نقل به ویژه خطوط حمل و نقل جاده ای مدیریت و برنامه ریزی مناسب وجود ندارد نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه با اعتبارات قطره چکانی هفت و هشت میلیاردی به جایی نمی رسیم، بیان کرد:  متاسفانه در استان فارس در حوزه توسعه خطوط حمل و نقل به ویژه خطوط حمل و نقل جاده ای مدیریت و برنامه ریزی مناسب وجود ندارد و همین منجر به عقب ماندگی های فارس در این حوزه شده است.
 
وی با اشاره به اینکه فارس رتبه های اول را در کشته های ترافیکی دارد، گفت: یکی از علل اصلی وقوع تصادفات منجر به فوت در جاده های استان عدم وجود آزادراه و توجه به ایمن سازی جاده های استان است به همین دلیل باید تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.
 
فریدونی در خصوص وضعیت خطوط هوایی استان نیز گفت: با توجه به وجود فرودگاه شهید دستغیب به عنوان یک فرودگاه بین المللی اما در این حوزه نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و باید شرایطی فراهم شود تا مردم برای استفاده از خطوط هوایی با مشکل روبه رو نشوند.
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر دسترسی مردم به بلیط و پروازها با مشکلاتی روبه روست که باید توسعه خطوط هوایی نیز در دستور کار قرار گیرد.
 
اداره راه و راننده در ۴۰ مورد از تصادفات فارس مقصر بودند
فرمانده پلیس راه شمالی استان فارس نیز در خصوص تصادفات جاده ای گفت: امسال در ۴۰ مورد از تصادفات جاده ای استان تقصیر بین راننده و اداره راه مساوی بوده و سهم هر دو ۵۰ به ۵۰ بوده است.
 
سرهنگ کسری سیروسی افزود: اداره راه به دلیل عدم ایمن سازی جاده ها، کمبود علائم و عدم رعایت مقررات ساخت راه و همچین عدم آشکار سازی برخی محورها در تصادفات مقصر شناخته شده است.
 
وی افزود: به عنوان نمونه در تصادف اتوبوس گردنه موک اداره راه به دلیل عدم ایمن سازی جاده مقصر شناخته شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.