جبههکاری از «آزادراه» به «هراز» منتقل میشود
تصمیم جدید برای «تهران - شمال»
تین نیوز | بضاعت بودجهای دولت یازدهم سبب شد وزارت راهوشهرسازی از میان حداقل دو مسیر در دست احداث در حدفاصل تهران تا شمال، آن را که با کمترین منابع و زودتر از دیگری آماده تردد میشود برای تکمیل انتخاب کند و در اولویت اول کاری خود برای سال93 قرار دهد.
پروژه ناتمام «آزادراه تهران- شمال» به عنوان یادگار عمرانی همه دولتهای بعد از انقلاب تاکنون، شهریور سال گذشته بهمنظور گرهگشایی، مقصد اولین سفر کاری عباس آخوندی قرار گرفت، اما مشخص شد فارغ از هزاران میلیارد تومان نیاز مالی برای تکمیل این آزادراه، پارهای اختلافات حقوقی ریشهدار بین دولت و پیمانکار مربوطه وجود دارد که شاید حل برخی از آنها فراتر از اختیارات وزارتی باشد و سالها زمان لازم باشد تا مرجع ثالث موفق شود آنها را حل کند.
ابهام درباره چگونگی رفع موانع حقوقی انباشتهشده در این آزادراه از یکسو و خطمشی دولت یازدهم در اختصاص بودجه سال93 به طرحهای عمرانی، باعث شده هماکنون پروژه «تعریض جاده هراز» به عنوان دومین مسیر در دست احداث برای تسهیل جابهجایی مسافران تهران و سایر شهرهای کشور به استانهای شمالی –مازندران- در اولویت اول وزارت راهوشهرسازی در مقایسه با پروژه اول یعنی آزادراه تهران- شمال، قرار بگیرد.
بودجه سال93 دولت به شکلی تنظیم شده که رقم ناچیز 37 هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی، صرفا به پروژههایی تزریق شود که امکان افتتاح آنها در یکی دو سال آینده وجود دارد. در این برنامهریزی بودجهای، طبیعی است که آزادراه پرخرج و نامعلوم – به لحاظ زمان افتتاح کامل- تهرانشمال سهم کمتری در مقایسه با پروژهای مشابه اما با وضعیتی روشنتر و بهتر را داشته باشد.
جاده هراز به طول 154 کیلومتر در شرق تهران موقعیتی به شکل قرینه جاده چالوس را که در غربیترین نقطه پایتخت قرار گرفته دارد و از شرقیترین نقطه در حریم تهران– از سمت شهر جدید پردیس- شروع میشود و تا شهر آمل در استان مازندران ادامه پیدا میکند. تعریض این جاده و 4 بانده کردن مسیر آن از سال گذشته در دستور کار دولت به عنوان یک پروژه ملی قرار گرفت و با توجه به اینکه برآورد میشود تکمیل این پروژه –تعریض کامل جاده- به حداکثر 1000 میلیارد تومان اعتبار و یکسال زمان نیاز دارد، مقرر شده در اولویت اول فعالیتهای عمرانی وزارت راهوشهرسازی قرار بگیرد.
این در حالی است که برای تکمیل آزادراه تهران- شمال، گفته میشود چیزی در حدود 15 هزار میلیارد تومان منابع مالی و حداقل 30ماه وقت لازم است.
در پروژه آزادراه تهران- شمال به طول 121 کیلومتر، تاکنون فقط قطعه چهار به طول 22کیلومتر ساخته شده که اگرچه از بهار سال92 تردد خودرو در آن برقرار شد، اما اخیرا اعلام شد در این قطعه، 97درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده و 3درصد دیگر هنوز مانده است!
در قطعه یک آزادراه تهران- شمال نیز که از غرب تهران در اتوبان همت شروع میشود فقط 50درصد کار احداث انجام شده و سه سال برای تکمیل آن زمان نیاز است. در قطعات دو و سه نیز هیچ عملیاتی هنوز آغاز نشده است.
حالا براساس آنچه شنبه هفته گذشته –نهم فروردین- در جریان بازدید معاون اول رئیسجمهور و وزیر راهوشهرسازی از عملیات تعریض جاده هراز اتفاق افتاد، مشخص شد: دولت امسال بنا دارد پیشاز پرداختن به قسمتهای ناتمام و اجرانشده آزادراه تهران- شمال، پروژه تعریض جاده هراز را تکمیل کند.
در چند روز گذشته خبرهایی توسط برخی خبرگزاریها به نقل از عباس آخوندی تحت عنوان «خارجشدن پروژه آزادراه شمال از اولویتکاری دولت» منتشر شد، اما پیگیریها درباره صحت و سقم این خبر نشان داد: آخوندی در مصاحبه با خبرنگاران محلی استان مازندران و در برابر پرسشی درباره تکلیف آزادراه تهران-شمال، بدون آنکه اشارهای به این آزادراه کند، پاسخ میدهد: «اولویت اول ما همین پروژه هراز است».
آخوندی همچنین گفت: جاده هراز یکی از محورهای پر تردد کشور است و درصدد هستیم با تعریض این جاده ظرفیت آن را معادل 50 درصد افزایش دهیم. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: محور 154 کیلومتری هراز در دو استان تهران و مازندران قرار دارد. سرعت مورد نظر تردد در طراحی اولیه جاده هراز حدود 50 کیلومتر در ساعت است که با افزایش ظرفیت این جاده، سرعت حرکت خودروها در این محور 80 کیلومتر و شیب 9 درصدی آن به 6 درصد کاهش مییابد. آخوندی اظهار کرد: سعی میشود جاده هراز در سال 94 بهطور کامل تکمیل شود و تعریض محور فیروزکوه نیز امسال به پایان برسد.
وی خاطر نشان کرد: با افزایش ظرفیت این 2 محور مهم کشور، میزان سهولت دسترسی، ایمنی و سرعت حرکت از تهران به سمت استان مازندران افزایش مییابد و با احداث 2 کمربندی شمالی و جنوبی از منطقه پردیس، دسترسی از طریق آزادراه به جادههای هزار و فیروزکوه برقرار میشود. به گفته آخوندی، افزایش ظرفیت محور هراز در مجموع به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با فروش اوراق مشارکت و دیگر منابع اعتباری این هزینه تامین میشود.
عوارض موقت آزادراه شمال؛ 2000 تومان
در ایام نوروز امسال، اخذ عوارض در مسیر قطعه چهار آزادراه تهران- شمال در حدفاصل مرزنآباد تا چالوس، تنها در دو سه روز اول سال93 آغاز شد و بعد از آن، مجددا تردد در این مسیر بهصورت رایگان و بدون دریافت عوارض، ادامه پیدا کرد. عوامل آزادراه تهران- شمال با نصب باجههای اخذ عوارض در پایان آزادراه و درحالی که عملیات نصب آنها بهصورت کامل تکمیل نشده بود، در روزهای اول نوروز امسال، اقدام به دریافت 2000 تومان عوارض عبور از مسافران نوروزی عازم شهرهای شمالی کردند.
روی باجههای اخذ عوارضی که در این آزادراه طی روزهای اول سال93 دریافت میشد، عبارت «عوارضموقت» نوشته شده بود که شاید به معنای علیالحساب بودن نرخ 2 هزار تومان و احتمال افزایش آن در سال جاری باشد. با این حال در طول هفته دوم ایام نوروز، اخذ عوارض در این مسیر لغو شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.