| کد خبر: 185929 |

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی تاکید کرد:

نقش ویژه جابه‌جایی سیل‌بند شهرستان تایبد در حفظ پایانه مرزی دوغارون در سیل اخیر

با همکاری همه دستگاه‌ها با این اداره کل که محوریت کار را برعهده داشت، خوشبختانه این مشکل حل شد و در آخرین اطلاعاتی که دریافت شد به هیچ عنوان مشکلی برای پایانه پیش نیامد و تنها شاهد یک سری آبگرفتگی های جزئی بودیم.

تین نیوز

مدیرکل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی، گفت: در دو، سه دهه اخیر در مسیر مسیل‌های محدوده تایباد و دوغارون کشاورزها در کنار این مسیل‌ها اقدام به کارهای زراعی کردند و خیلی از این مسیل‌ها قابلیت استفاده خودشان را از دست داده بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابراهیم نصری، با اشاره به اقدامات انجام گرفته در محدوده تایباد و دوغارون جهت جلوگیری از ورود سیل به این منطقه مرزی، اظهار کرد: در دو، سه دهه اخیر در مسیر مسیل‌های محدوده تایباد و دوغارون کشاورزها در کنار این مسیل‌ها اقدام به کارهای زراعی کردند و خیلی از این مسیل‌ها قابلیت استفاده خودشان را از دست داده بودند.

وی ادامه داد: بعد از سیلاب‌ سال گذشته که قبل از آن هم یکی، دو سال قبل با آن مواجه بودیم آب‌ها منحرف شده بودند و در مسیل اصلی خودش جریان نداشت. این‌ آب ها بعداز انحراف به زیرساخت‌های جاده، تاسیسات و پایانه دوران آسیب می‌زد و تا ارتفاع یکی، دو متر آن‌ها را آب می گرفت و آبگرفتگی پیش می‌آمد.

وی افزود: این شرایط با توجه به اینکه پایانه و گمرک دوغارون خط القعر است باعث شده بود که شاهد آبگرفتگی شدید باشیم و تریلی‌ها تا یکی، دو متر داخل آب باشند.

نصری تصریح کرد: در همین خصوص در جلسه‌ای که در کمیته بحران و پدافند غیرعامل داشتیم با حضور دستگاه‌های مختلف از جمله آب منطقه‌ای، اعضای شهرستان، فرماندار و دیگر دستگاه‌ها به این موضوع پرداخته شد. براین اساس آب منطقه‌ای در بحث مسیل‌ها پیش‌قدم شد و اخطاریه‌های لازم را به کشاورزان دادند.

وی ادامه داد: با همکاری دادستانی سرانجام مسیر این مسیل‌ها در شهرستان تایباد بازگشایی و در ادامه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مسیل‌ها را شناسایی و کار ترمیم و اصلاح آن‌ها را انجام داد تا آب به مسیر اصلی خودش هدایت شود. همین امر موجب شد در ۴، ۵ سیلی که در ابتدای سال ۹۸ داشتیم مشکلی در پایانه و گمرک ایجاد نشود.

مدیرکل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی با اشاره به همکاری مناسب دستگاه‌های استان در این اقدام گفت: با همکاری همه دستگاه‌ها با این اداره کل که محوریت کار را برعهده داشت، خوشبختانه این مشکل حل شد و در آخرین اطلاعاتی که دریافت شد به هیچ عنوان مشکلی برای پایانه پیش نیامد و تنها شاهد یک سری آبگرفتگی های جزئی بودیم.

ابراهیم نصری با تأکید بر اینکه این اقدام در اصلاح و جابه‌جایی سیل‌بند دوغارون باعث شد خللی در فعالیت‌های ترانزیتی به وجود نیاید، اظهار کرد: مجموعه اقدامات صورت گرفته باعث شد که فعالیت‌ها مختل نشود. با تصمیماتی که در جلسات مدیریت بحران در ابتدای سال ۹۷ داشتیم و باپیگیری‌های به عمل آمده از اواسط پاییز گذشته کار اجرایی شروع شد و همه دستگاه‌ها ماشین آلات را به منطقه فرستادند.

وی افزود: لایروبی‌های زمین‌های که تصرف شده بودند انجام گرفت و با آزادسازی انجام شده در خیلی از مقاطع آب به همان مسیل‌هایی که پیش از این در آن جریان داشت هدایت شد. کیفیت این فعالیت صورت گرفته در چند سیلی که ابتدای سال آمد خودش را نشان داد و معضلی که هر سال با آن مواجه بودیم به طور کلی حل شد.

ابراهیم نصری با تاکید بر این‌که این اقدامات در راستای برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته و همسو با تاکید مقام عالی وزارت درخصوص پاکسازی حریم‌ مسیل‌هاست، تصریح کرد: این اقدام دقیقا در راستای تاکیدی است که در حال حاضر وزیر محترم راه و شهرسازی درخصوص پاکسازی حریم مسیل‌ها دارند.

وی افزود: پیش از این هزار متر بالادست و پاینی دست پل‌ها خالی می شد و کشاورزان در برخی از مقاطع مسیل‌ها آب بند گذاشته بودند تا کشاورزی کنند که همه آن‌ها باز شد. با این کاری که انجام شده بود آب به سمت جاده در حرکت بود و بعد به سمت پایانه حرکت می کرد از پایانه گرفته تا پاسگاه مرزی و گمرک را در بر می گرفت و اگر در سیل اخیر این اقدامات صورت نمی‌گرفت اتفاقات فجیعی شاهد در این منطقه رخ می‌داد که در مقایسه تصاویر قبلی و فعلی پایانه طی سال‌های اخیر کاملاً مشخص است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.