| کد خبر: 171721 |

گردشگری کردستان در گرو تکمیل جاده بانه-مریوان

راه اصلی بانه تا مریوان به عنوان دو شهرستان اصلی استان کردستان با ظرفیت‌های بالای گردشگری و اقتصادی، کماکان در نبود اعتبارات، تکمیل نشده است و اگر کاری انجام نشود، این به از دست رفتن ظرفیت‌ گردشگری و فرصت‌ رشد اقتصادی منطقه می‌انجامد.

تین نیوز

راه اصلی بانه تا مریوان به عنوان دو شهرستان اصلی استان کردستان با ظرفیت‌های بالای گردشگری و اقتصادی، کماکان در نبود اعتبارات، تکمیل نشده است و اگر کاری انجام نشود، این به از دست رفتن ظرفیت‌ گردشگری و فرصت‌ رشد اقتصادی منطقه می‌انجامد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، یکی از موانع موجود در توسعه و بهسازی راه‌های کشور، کمبود اعتبار است؛ در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ درصد اعتبارات نگهداری و بهسازی راه‌ها به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ادارات کل  استان‌ها اختصاص می‌یابد و این امور موجب شده است نگهداری جاده‌های کشور به عنوان سرمایه ملی با چالش مواجه شود.

از سوی دیگر موضوع تکمیل پروژه‌های در حال احداث نیز با چالش کمبود اعتبار مواجه است؛ در چنین پروژه‌هایی با گذشت زمان، هزینه‌های اجرا‌ افزایش یافته و به تدریج مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

یکی از این جاده‌ها، راه اصلی بین بانه تا مریوان در استان کردستان است؛ این جاده سال‌هاست که مورد بی‌مهری مسئولان در اختصاص اعتبار است و همین کم‌توجهی مشکلات فراوانی را برای مردم بومی منطقه و دو شهرستان بانه و مریوان ایجاد کرده است.

مسیر خاکی موجود بین بانه تا مریوان و خصوصا در قطعه مریوان تا دوآب، با وجود امکان تردد خودرو، شرایط نابسامان و البته غیرایمنی را برای تردد ساکنان بانه، بوئین سفلی، بیان دره و دوآب فراهم کرده است.

«ضرورت دارد مسئولان امر در سازمان برنامه و بودجه توجهی بیشتری در اختصاص اعتبار به‌ پروژه راه اصلی بانه-مریوان داشته باشند»؛ این را ‌مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان به‌ خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید.

به گفته رامین محمودی، ‌راه اصلی بانه به مریوان شامل دو قطعه بانه تا دوآب و سپس در ادامه مسیر پروژه سقز به مریوان است.

‌وی ادامه داد: برای مسیر بانه تا دوآب پیمانکار انتخاب شده‌ و در حال فعالیت است اما مشکل اصلی این پروژه کمبود اعتبارات است؛ زمانی که پیمانکار‌ انتخاب شد، برنامه‌ریزی کردیم این پیمانکار این قطعه را در موعد مقرر به پایان برساند اما همانگونه که گفته شد با چالش نبود اعتبار مواجه شدیم و اگر این اعتبارات به موقع تأمین نشود، پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری نمی‌رسد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان گفت: با این حال در نبود اعتبار هم پیمانکار در پروژه فعال است و مطالباتی از ما دارد، این یک پروژه ملی است اما فعلاً کمتر از 150 میلیون تومان اعتبار دارد در حالی که هزینه تکمیل آن 12 میلیارد تومان برآورد می‌شود و اگر مشمول زمان شود این رقم افزایش می‌یابد.

وی در تشریح بخش‌های مختلف این پروژه راه اصلی ‌گفت: در مسیر راه اصلی بانه تا مریوان، از بانه تا دوآب پروژه توسط پیمانکار پروژه با سرعت کم در حال تکمیل است، در فاصله‌ 48 کیلومتری بانه تا مریوان، 12 کیلومتر مسیر موجود خاکی است و 4 کیلومتر هم جاده جایگزین داریم که جاده موجود این 4 کیلومتر فعلاً ‌آسفالت است.

محمودی ادامه داد: برای عبور از گردنه 4 کیلومتر واریانت جدید در حال احداث است که این به آن‌ 12 کیلومتر خاکی اضافه می‌شود و در واقع 16 کیلومتر مسیر خاکی‌ در این مسیر بین بانه تا دوآب داریم که باید آسفالت شود.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان اظهار داشت: اگر مبلغ 12 میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای این پروژه بانه تا دوآب اختصاص یابد، ‌این مسیر تکمیل خواهد شد، این پروژه اعتبارات ملی دارد، اما از محل اعتبارات استانی هم تا اندازه‌ای به این پروژه کمک شده است.

وی تأکید کرد:‌ پیمانکار این پروژه شرکت جهاد نصر مرکزی است، پیمانکار کارخانه آسفالت و سنگ‌شکن را در پروژه مستقر کرده است همچنین ادوات و ماشین‌آلات به اندازه کافی دارد اما همان‌گونه که گفته شد مهمترین مشکل این پروژه که امیدواریم با کمک سازمان برنامه و بودجه رفع شود، بحث تأمین اعتبار‌ است.

محمودی افزود: همچنین در ادامه این راه اصلی، از دوآب تا مریوان در طرح پروژه سقز ـ مریوان قرار می‌گیرد که در آن پروژه حدود 3 کیلومتر مسیر خاکی وجود دارد و دو پیمانکار هم در آن پروژه فعال هستند.

به گزارش فارس در حال حاضر و پس از گذشت سال‌ها کماکان جاده‌ بانه-مریوان و سقز- مریوان ‌مشکلاتی دارد و مردم صبور این منطقه کماکان منتظر تکمیل این مسیر‌های جاده‌ای هستند، به هر حال راه محور توسعه است و اگر انتظار توسعه اقتصادی و اجتماعی، رشد آمار اشتغال و کاهش بیکاری را در هر منطقه‌ای داریم، گام اول وجود راه‌های مناسب است.

از سوی دیگر نباید از ظرفیت‌های گردشگری این دو شهرستان زیبای استان کردستان غافل شد و قطعه یکی از بسترهای گردشگری وجود راه و مسیر مناسب است که امیدواریم‌ در راستای توسعه اقتصادی و گردشگری این منطقه، هر چه زودتر این مسیر جاده‌ای تکمیل شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.