| کد خبر: 41836 |

حناچی: گودهای منفی٧٠متر رهاشده در تهران

تین نیوز |  ٤٥پرونده گودبرداری در انتظار مجوز ساخت‌وساز هستند؛ ٤٥پروژه‌ای که برخی‌شان در مرحله گودبرداری رها شده و بدون اخذ مجوزهای لازم و تنها با پیش‌پروانه حفر شده‌اند؛ چاله‌های منفی٣ تا منفی‌٧ متر پرخطر که امکان مکش ساختمان‌های مجاور و ریزش آنها را در پی دارند.  حالا تبعات سیاست‌های نادرست شهرسازی دولت‌های گذشته و شهرداری در سال‌های اخیر روز‌به‌روز بیشتر ظهور و بروز می‌یابد.

چندسال پیش کشته‌شدن ١٧نفر در گودبرداری سعادت‌آباد افکارعمومی را نسبت به این موضوع و اتفاقاتی که در شهر رخ می‌دهد، حساس کرد.

پس از آن ریزش گود خیابان گلستان در پروژه بابک زنجانی که منفی ٣٨متر عمق داشت، حساسیت‌ها را افزایش داد؛ پروژه‌ای که طی فرآیندی رانتیر از شهرداری مجوز گرفته بود. گود خیابان خدامی بابک زنجانی هم مدت‌هاست به حال خود رها شده؛ گودهایی که هرکدام می‌توانند آبستن فاجعه‌ای نظیر سعادت آباد برای شهر باشند.  حالا خبرها حکایت از آن دارد که گودبرداری‌ها تا منفی٧ متر هم می‌رسد. حال آنکه در تمام دنیا گودهای منفی٢٥متر را ریسک می‌خوانند.

حناچی می‌گوید خاک تهران نجیب است، اما واقعا مشخص نیست این خاک نجیب بتواند این حجم از گودبرداری با نیلینگی که در خاک همسایگان ایجاد شده و به خانه و کاشانه آنها تعرض کرده است را تحمل کند. عمر مفید نیلینگ ١/٥تا دوسال است و برخی از این گودها زمانی در حدود عمر مفیدشان به حال خود رها شده‌اند. سیاست‌های کمیسیون  ماده ٥ و شورایعالی تغییر کرده و می‌توان به آینده شهر امیدوار بود، اما سرنوشت گودهایی که روی دست شهر مانده‌اند مشخص نیست. در ادامه، گفت‌وگو با دکترپیروز حناچی‌معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی را در این زمینه می‌خوانید: 

 در حال حاضر چه تعداد گود مانند گود ایران‌زمین در تهران وجود دارد؟ 
آمار دقیقی نداریم، اما فهرستی در کمیسیون ماده۵ موجود است که نشان می‌دهد پرونده درخواست ۴۵گود در شهر‌داری و دبیرخانه کمیسیون ماده٥ در انتظار مجوز است. 
 اینها گودبرداری شده‌اند یا در انتظار مجوز‌ند؟ 
خیلی‌هایشان در مرحله گود هستند. 
 هیچ مجوزی ندارند یا از شهرداری مجوز گرفته‌اند؟ 
بالاخره قطار شهرسازی نامتوازن در تهران را که با ۲۰۰کیلومتر درحال حرکت بوده، یکباره متوقف کرده‌ایم و این تبعات را دارد متاسفانه برای بعضی از این پروژه‌ها تعهد ایجاد شده و توجیه کارشناسی برای تصویب آنها وجود ندارد. 
 چقدر گودها ایمن هستند؟ 
با ایجادشدن این گود‌ها شرکت‌هایی برای این منظور در کشور ایجاد شد و اتفاقا این شرکت‌ها متبحر هم شده‌اند چون تعداد گود‌ها زیاد شده و سیستم نیلینگ و مهارکردن گود‌ها به حرفه‌ای داغ و درآمدزا تبدیل شده است، اما نیلینگ چندعارضه دارد، چه در تهران چه در شهرستان. نیلینگ در بهترین حالت حداکثر ٥/١تا دو سال عمر دارد. کار‌شناسان می‌گویند تهران خاکش خیلی نجیب است که این گود‌ها را تحمل می‌کند در دنیا گودهای منفی۲۵متر را گودپرریسک می‌خوانند حال آنکه ما در تهران گودهای منفی٧ و منفی ٤ متری داریم. اگر از نظر حقوقی نگاه کنیم، این نیلینگ‌ها همه در زمین خود شخص که نیست، چون زمین‌ها قطعاتش کوچک است و بارگذاری حداکثری است، در زمین‌های دیگران ایجاد شده‌اند و به جهت قانون مدنی هم این کار خلاف است و باید زود‌تر متوقف و این مسیر اصلاح شود. 
 راه اصلاحش چیست؟ 
در کلانشهر‌ها بلندمرتبه‌سازی را به‌طور کل نمی‌توان متوقف کرد باید در جاهایی برد که پتانسیل دارد. در طرح جامع پهنه‌هایی به‌عنوان پهنه بلندمرتبه‌سازی در نظر گرفته‌اند، موضوع بلندمرتبه‌سازی به همه پلاک‌های شهری تعلق نمی‌گیرد و نباید هم بگیرد. زمینی که ۱۲۰۰متر مساحت دارد، هرطور ساخته شود، روی همسایگانش تا ابد سایه می‌اندازد. باید به قطعات بزرگ تعلق گیرد تا در درصد کمی از سطح اشغال بلندمرتبه‌سازی صورت گیرد و برای همسایگانش مشکلی ایجاد نشود و عموما برای برج‌های اداری توصیه می‌شود. در این صورت اگر نیلینگ هم صورت گیرد، در زمین مجاورش نخواهد بود. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    کسی بدون مجوز اقدام به گود برداری کرده، شهرداری باید برای حفظ ایمنی شهر و مردم آن گود را پر کنه ولی پولش را از صاحب گود بگیره، اگر هم صاحب هزینه پر کردن گود را را به شهرداری نداد، شهرداری با طرح شکایت در دادگاه اقدام به فروش آن زمین کرده و هزینه هایی که کرده را به حسابش برگردونه در هر هر صورت نمیشه که هر کسی هر کاری که دلش خواست بکنه و گود برداری بکنه که اگر شهرداری مجوز داد داد و اگر نداد غیر قانوی گود برداری کنه و شهرداری را در مقابل عمل انجام شده قرار بده که شهرداری از روی اجبار اقدام به صدور مجوز بکنه و اگر هم شهرداری مجوز نداد، آن بساز بفروش گود را به حال خودش رها کنه که جان و مال مردم به خطر بیافته تا بلکه شهرداری مجوز بده یا پول پر کردن گود را از شهرداری بگیره برای این جور موارد بهتره قوه قضاییه یک شعبه مستقل برای این گونه تخلفات دایر کنه که شهرداری بتواند سریع و به موقع اقدام نماید

  • 0 0

    تازه وقتی این همه گود برداری می کنید، تکلیف آب های زیر زمینی چی میشه، چون باز هم هر چقدر اب ها را مهار کنید باز به درون پی نفوذ می کنه