◄ زیماهای تهران از راه می رسند / جمهوری تا بهارستان با اتوبوس های تولید داخل
۵ اتوبوس تمام برقی ایرانی این هفته به ناوگان حمل ونقل پایتخت افزوده می شود.
۵ اتوبوس تمام برقی ایرانی این هفته به ناوگان حمل ونقل پایتخت افزوده می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، پس از ورود ۳۹۰دستگاه اتوبوس تمام برقی هایگر به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، قرار است این هفته از اتوبوس های برقی داخلی رونمایی شود که به دست کارگران ایرانی ساخته شده است. این اتوبوس های برقی جدید زیما نام دارند که به زودی در سطح شهر فعال خواهند شد.
-مشخصات فنی اتوبوس برقی زیما:
- حداکثرسرعت: ۸۰کیلومتر در ساعت
- ظرفیت مسافر:۸۰نفر(۳۵نفر نشسته/ ۴۵نفر ایستاده)
- میزان آلایندگی: صفر
- طراحی: ۱۰۰درصد ایرانی
- مسافت طی شده با هر بار شارژ: ۲۴۲کیلومتر
- قدرت: ۴۲۸ اسب بخار
- شتاب صفر تا ۳۰: ۱۲ثانیه
-مشخصات ظاهری:
- طول اتوبوس: حدود۱۲متر
- عرض: ۲.۵۵متر
- ارتفاع: ۳.۳۷متر
مشخصات قرارداد:
- سال بسته شده قرارداد: ۱۴۰۲
- تعداد قرارداد: ۱۰۴دستگاه
زمانبندی تحویل اتوبوس ها:
- فاز اول: ۵دستگاه تا پایان آذرماه
- فاز دوم: ۶۵دستگاه تا پایان سال
- فاز سوم:۳۴دستگاه تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۵
امکانات اتوبوس : رمپ ویلچر برای خدمات دهی به معلولان / پایین آمدن ارتفاع اتوبوس برای پیاده شدن راحت تر مسافران/ طراحی اتوبوس بدون هرگونه پله برای سهولت تردد و پیاده و سوارشدن مسافران/ نداشتن آلودگی صوتی/ شیشه های جانبی دوجداره
محل خدمات رسانی ۵دستگاه اتوبوس برقی زیما کدام محدوده خواهد بود؟
خط میدان جمهوری- بهارستان

عددبازی با اتوبوس های برقی تهران:
- ۳۹۰ دستگاه اتوبوی برقی چینی در ناوگان تهران فعال است
- ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی در راه تهران است
- ۲۵۰۰ دستگاه تعداد اتوبوس های برقی قرارداد چین است
- ۱۷خط اتوبوسرانی در محدوده مرکزی شهر تهران برقی شده اند
- ۳۵۰دستگاه اتوبوس دوکابین(۱۸متری) برقی تا پایان سال به تهران می رسد
اتوبوس های برقی زیما، سال۱۴۰۳ در ۲مسیر میدان جمهوری تا بهارستان و خیابان ولیعصر(عج) از پارک وی تا میدان راه آهن با تابلوی «اجرای طرح آزمایشی اتوبوس برقی در شهر تهران» تست شده اند.
اتوبوس های برقی آبی رنگ زیما حدود ۲۰۰کیلومتر دورتر از پایتخت در شهرک صنعتی سمنان تولید می شوند.
گامی مهم درمسیر نوسازی ناوگان
این هفته ۵دستگاه اتوبوس تمام برقی فول باتری تولید شرکت داخل پس از طی کامل فرایندهای فنی و اخذ تأییدیه کمیته فنی شرکت واحد، به ناوگان اتوبوسرانی تهران تحویل داده می شود و در خط جمهوری اسلامی به بهارستان خدمات می دهند. فرایند تحویل این ناوگان به دلیل برخی محدودیت ها ازجمله مسائل مرتبط با تولید، بازطراحی فنی و انجام تست های تخصصی، زمان بر شد، اما پس از انجام چند مرحله آزمایش در نهایت عملیاتی شده است. ورود این اتوبوس های تمام برقی تولید داخل، گامی مهم در مسیر نوسازی ناوگان، کاهش آلایندگی هوا و تقویت توان تولید ملی در حوزه حمل ونقل عمومی است.

ورود اتوبوس های داخلی، خبری مسرت بخش برای پایتخت نشینان
پرویز سروری در سیصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در ابلاغیه دولت تأکید شده که پذیرایی در جلسات اداری رعایت شود و از شهرداری نیز می خواهیم این موضوع را در نظر بگیرند و صرفه جویی شود.
وی با اشاره به ورود پنج اتوبوس برقی تولید داخلی به ناوگان اتوبوسرانی، خاطرنشان کرد: این خبر مسرت بخشی است و اقدامی بود که شورا و شهرداری انجام داد و تولیدکنندگان را به سمتی سوق داد که اگر می خواهند در عرصه بمانند، باید رقابت کنند و درنهایت شاهد این بودیم که پنج اتوبوس برقی تولید و وارد ناوگان شد.
سروری با بیان اینکه ما هر اتوبوس برقی ایرانی را به اتوبوس برقی خارجی ترجیح می دهیم، یادآور شد: از شهرداری تهران تقدیر می کنیم که عرصه را برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی فراهم کرد.