| کد خبر: 216813 |

لزوم خروج انبارهای مواد شیمیایی از تهران

حادثه انفجار در بیروت موجب ابراز نگرانی برخی مسوولان از جمله یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره «انبار نفت» شهران شد و از آن با عنوان «فاجعه ای دهشتناک تر از بیروت در کمین تهران » نام برد. مدیرعامل سازمان آتش نشانی می گوید که این سازمان از مراکز نفتی پایتخت بازدید می کند.

تین نیوز

حادثه انفجار در بیروت موجب ابراز نگرانی برخی مسوولان از جمله یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره «انبار نفت» شهران شد و از آن با عنوان «فاجعه ای دهشتناک تر از بیروت در کمین تهران » نام برد. مدیرعامل سازمان آتش نشانی می گوید که این سازمان از مراکز نفتی پایتخت بازدید می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهندس مهدی داوری - مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره لزوم خروج انبارهای مواد شیمیایی از شهرها از جمله شهر تهران اظهارکرد: در خصوص انبارهای مواد شیمیایی، شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران فعالیت گسترده ای را آغاز کرده و تا به حال توانسته که تعداد زیادی از این انبارها را از سطح شهر خارج و تخلیه کند. این فعالیت البته از مدت ها قبل آغاز شده است.

وی افزود: از نظر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز مکان نگهداری مواد شیمیایی، شهر نیست و هر جا که باشد ضروری است که اصول ایمنی برای آن رعایت شود. هر کدام از مواد شیمیایی شرایط خاص نگهداری دارند و حتما باید به شیوه اصولی نگهداری شوند تا احتمال وقوع حادثه و خطر شود.

داوری درباره اینکه چند درصد از حریق های تهران مربوط به انبار مواد شیمیایی است، گفت: تعداد این حریق ها زیاد نیست اما از آن جایی که آتش سوزی مواد شیمیایی به جز انفجار می تواند آثار دیگری هم داشته باشد اما هر چند که باید به احتمال وقوع این حریق ها توجه بسیاری کرد چرا که بسیار خطرزا هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: شرایط نگهداری و انتقال این مواد بسیار خاص است و از نظر بین المللی استانداردهای بسیار دقیق و سختگیرانه ای دارد به طوری که در این زمینه هم مصرف کنندگان و هم دستگاه های ناظر باید عملکرد و نظارت بسیار دقیقی داشته باشند.

وی افزود: نه تنها نگهداری بلکه حمل و نقل مواد شیمیایی نیز موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

داوری در ادامه گفت: حمل و نقل مواد شیمیایی نیز دارای استاندارد های دقیق مربوط به خود است البته سازمان آتش نشانی تهران متولی نظارت بر حمل و نقل مواد شیمیایی نیست به خصوص در جاده ها که خود راهداری باید این مورد را کنترل کند و در شهر نیز سازمان های دیگری نظارت می کنند. این حمل و نقل باید در شرایط خاص و کنترل شده ای انجام شود.

وی ادامه داد: نمی توان گفت که در تهران شرایط خاص و کنترل کننده لازم برای حمل و نقل مواد شیمیایی وجود ندارد اما می توان گفت که لازم است که حمل و نقل مواد شیمیایی در تهران باید با دقت و کنترل بیشتری صورت بگیرد و نظارت بر حمل و نقل مواد شیمیایی در تهران افزایش یابد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران درباره انبارهای نفتی شهر تهران اظهار کرد: انبارهای نفتی دارای استانداردهای خاص خود هستند که خوشبختانه وزارتخانه نفت هم از آن وزارتخانه هایی است که نظارت دقیقی دارد تا آن جایی که ما بازدید کردیم بسیاری از مسائل رعایت می شود اما به طور دقیق که آیا تمام سیستم های لازم وجود دارد یا نه موضوعی است که خودشان باید توضیح دهند.

وی افزود: ما بازدید های بسیاری از تمام مجموعه های تهران داشته ایم. جلسات و حتی مانورهایی نیز توسط آتش نشانی برگزار شده است. اگر موردی بوده به آن ها گفته شده است.

داوری با بیان اینکه انبارهای نفتی تهران در سه منطقه واقع شده است، گفت: این انبارها در شهران، سوهانک و ری واقع شده اند. همه  این ها توسط آتش نشانی بازدید شده است همچین تعامل بین ما و این مجموعه ها همواره ادامه دارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران اضافه کرد: وزارت نفت یکی از اولین دستگاه هایی است که به موضوع HSE اهمیت داد و استاندارد هایی را دنبال کرد. خوشبختانه تا به حال حادثه جدی هم در آن ها اتفاق نیفتاده است البته ایمنی فاکتور متغیری است بنابراین می تواند تغییر کند و امیدواریم که نظارت دقیقی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: می دانیم که وضعیت تانکرهای سوخت و پمپ بنزین های تهران با تلاشی که طی سال های گذشته انجام شد، ارتقا پیدا کرد.

داوری در پایان گفت: اینکه این مراکز باید در شهر باشد یا خبر باید در سیاست های مدیریتی کلان تصمیم گیری شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.