| کد خبر: 214999 |

گسل مشاء مسبب خردزلزله‌های فیروزکوه نیست

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات خردلرزه های فیروزکوه را که امروز ۲۲ تیر ۹۹ به بزرگی ۳.۶ و ۴ رخ داد، تشریح کرد.

تین نیوز

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات خردلرزه های فیروزکوه را که امروز ۲۲ تیر ۹۹ به بزرگی ۳.۶ و ۴ رخ داد، تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات خردلرزه های امروز ۲۲ تیرماه ۹۹ را که در فیروزکوه استان تهران به وقوع پیوست تشریح کرد و گفت: ساعت ۰۵:۱۵ صبح،  با رخداد زلزله خفیفی به بزرگی ۳.۶، و در ادامه آن ۴ زلزله کوچک با بزرگی بین ۲.۵ تا ۳ که در بازه زمانی کوتاه تا ساعت ۰۷:۵۸ ادامه پیدا کرد، مجددا فعال بودن لرزه‌ای این محدوده از شرقی‌ترین گستره استان تهران ثابت شد. در ادامه این فعالیت لرزه‌ای ساعت ۱۱:۴۹:۵۵ زلزله با بزرگی ۴ مجددا در همان محدوده تجمع خوشه لرزه‌ای جنوب غربی فیروزکوه رخ داد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه عمق این زمین‌لرزه‌ها حدود ۸ کیلومتری بوده که در رده زلزله‌های کم‌عمق طبقه‌بندی می‌شوند، افزود:رومرکز زلزله‌های امروز فیروزکوه در ۵۵ کیلومتری شرق رومرکز زلزله ۵.۱ دماوند واقع می‌شود که از مرز شرقی شهر تهران حدود ۹۰ کیلومتر و از مرکز شهر تهران حدود ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد. رخداد این زمین‌لرزه‌ها به نظر نمی‌رسد که با فعالیت گسل مشاء مرتبط بوده باشد.  

بیت‌اللهی ادامه داد: از نظر لرزه‌خیزی محدوده شرقی استان تهران لرزه‌خیزی بالائی دارد.  در اطراف رومرکز زلزله های امروز فیروزکوه و در شعاع ۱۰۰ کیلومتری آن در مدت ۱۴ سال اخیر(از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون)، ۱۱۱۶ زلزله بالای ۲.۵ رخ داده است. دو زلزله با بزرگی ۵ . ۵.۱، ۴۰ زمین لرزه با بزرگی بین ۴ تا ۵ و بقیه کوچکتر از ۴ که معرف لرزه خیزی بالای محدوده است. بیشترین تجمع زلزله ها نیز در محدوده شمال شرقی خوشه لرزه‌ای امروز فیروزکوه است.  

وی توضیح داد: گسل‌های عبوری از شمال‌غربی سمنان (گسل شمال سمنان، یا گسل سمنان – سرخه) از سمت شرقی، امتداد غربی گسل فیروزکوه از سوی شمال شرق و امتداد گسل حصاربن از سوی غرب، به پهنه رخداد زلزله‌های جنوب‌غربی فیروزکوه مجاورت دارند. به نظر می‌رسد که این تجمع لرزه‌ای بیشتر تحت فعالیت شاخه انتهایی گسل شمال سمنان – سرخه بوده باشد.  

۸ شهر با جمعیت ۴۱ هزار نفر تحت‌تاثیر خردلرزه‌های امروز فیروزکوه

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نزدیکترین شهر به رومرکز زلزله فیروزکوه در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرق آن، ونیز شهرهای ارجمند و کیلان در فاصله ۲۳ و ۴۰ کیلومتری از رومرکز هستند. در فاصله ۵۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله‌های فیروزکوه(۲۲-۴-۱۳۹۹) حدود هشت شهر فیروزکوه، ارجمند، کیلان، آبسرد، آرادان، کهن آباد، گزنک و رینه، نزدیک به ۴۱ هزار نفر در ۱۲۷۰۰ واحد مسکونی(آمار ۱۳۹۵) زندگی می کنند که تعداد ۵۰۰۰ واحد آن فاقد اسکلت است.  

ثبت ۱۰۸۰۰ واحد مسکونی روستایی و ۵۰۰۰ واحد مسکونی شهری فاقد اسکلت در نزدیکی گسل

بیت‌اللهی افزود: در فاصله ۵۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله های فیروزکوه حدود ۲۱۰ آبادی جانمائی شده و تعداد جمعیت کل آنها بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ مرکز آمار حدود ۵۴۴۰۰ نفر است. این جمعیت روستائی در شعاع ۵۰ کیلومتری زلزله‌های فیروزکوه، در ۱۷۱۰۰ واحد مسکونی زندگی می کنند که تعداد ۱۰۸۰۰ واحد فاقد اسکلت است.

وی توضیح داد: از آمار رخداد زلزله ها و نیز وضعیت ساخت و ساز واحدهای مسکونی شهر و روستائی می توان استباط کرد که در شعاع ۵۰ کیلومتر اطراف زلزله های امروز فیروزکوه، نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر مردم زندگی می کنند که حدود نیمی از این تعداد در واحدهای مسکونی فاقد اسکلت و کم مقاوم در برابر زلزله هستند.  

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر اهمیت توجه به ریسک زلزله در شرق استان تهران تاکید کرد و در بیان پیشنهادهای مرکز تحقیقات در خصوص ایمنی در برابر زلزله، گفت: ایستگاه های لرزه‌نگاری و شتابنگاری و GPS به حداقل سه برابر تعداد کنونی گسترش یابند. همچنین، کیفیت ساخت و ساز واحدهای شهری و روستایی باید تغییر یابد و در عین‌حال، آموزش عمومی مردم و رفتار صحیح در برابر زلزله بطور مستمر ملاک عمل قرار بگیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.