| کد خبر: 160583 |

هدف از زیبا‌سازی شهری چیست؟

قدیم‌ها در شرایط بحرانی مثل جنگ‌ها و بیماری‌های مسری مسئولان شهر‌ها مجبور به اتخاذ این تصمیم بودند که جسدهای بیماران را به علت سرعت مرگ‌ومیر به صورت گروهی دفن کنند چون فرصت نداشتند برای آنها قبرهای انفرادی ایجاد کنند.

تین نیوز

قدیم‌ها در شرایط بحرانی مثل جنگ‌ها و بیماری‌های مسری مسئولان شهر‌ها مجبور به اتخاذ این تصمیم بودند که جسدهای بیماران را به علت سرعت مرگ‌ومیر به صورت گروهی دفن کنند چون فرصت نداشتند برای آنها قبرهای انفرادی ایجاد کنند.

به گزارش تین‌نیوز، ولی ظاهرا شهرداری تهران این رسم را دوباره احیا کرده منتها به شکل و سیاق دیگری.

این‌بار تابوت‌های دسته‌جمعی ایجاد کرده ولی از حق نگذریم خیلی خوش آب و رنگ و پر زرق و برقند.

تعجب نکنید اتوبوس‌های شهر تهران دیگر شیشه‌ای ندارند برای اینکه از داخل آنها تهران را نظاره کنیم.

اتوبوس‌های شهر تهران دیگر ظاهرا همه‌شان مشکل اماکن را مرتفع کرده‌اند چون تا چندی قبل دستورالعمل این بود که خودرو‌های عمومی مانند اتوبوس‌ها حتی اجازه کشیدن پرده‌هایشان را در شهر ندارند.

ولی امروز شاهد هستید که به بهانه زیبا‌سازی شهر، شهرداری تهران تعداد زیادی از مردم را که در شرایط عادی روح خسته و کسلی دارند درون قوطی‌های دربسته‌ای می‌کند به نام اتوبوس.

از زیر چرخ گرفته تا بالای سقف همه را استیکر‌های تبلیغاتی برند‌های مختلف آبمیوه، فلان خواننده، جوایز بانک‌ها و ویلای فلان برند فرش از آن خود کرده‌اند.

به راستی حقوق شهروندی و قوانین مدنی فدای زیبا‌سازی شهر شده‌اند، یا شهرداری کفگیرش به ته دیگ خورده و به بهانه تعرفه‌های گران‌تر و دریافت مبالغ بیشتر روح افراد یک شهر را به پول فروخته و آنها را محبوس در تابوت‌های سیار در این ترافیک طاقت‌فرسا و آلودگی هوا از این سر به آن‌سوی شهر می‌برد.

آیا در زیر زمین، مترو برای کنسرو‌سازی انسانی کافی نبود که حالا مردم را در روی زمین داخل قوطی‌های دربسته می‌کنیم؟

ای‌کاش برای زیباسازی شهرمان کمی از درخت و گیاه استفاده می‌کردیم تا بلکه آنها بی‌درایتی مسئولان را نسبت به آلودگی هوا جبران کنند.

ای کاش برای زیبا‌سازی شهرمان کمی به مردم احترام می‌گذاشتیم.

این چیزی که من الان دارم می‌بینم غیر از اینکه روح آدم‌های این شهر را خسته و کسل‌تر کند و غیر از اینکه آنها را پرخاشگرتر و خواب‌آلوده‌تر کند، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

در کشور‌های در حال توسعه و پیشرفته تا جای ممکن شعاع دید افراد را بازتر می‌کنند، به این صورت که سعی می‌کنند دیگر از ساخت آسمان‌خراش‌ها جلوگیری کنند.

برای زیباسازی شهر از مبلمان شهری استفاده می‌کنند و با این عمل آنها در صدد ایجاد آرامش ذهنی و امنیت خاطر اجتماعی افراد گام برمی‌دارند.

قطعا بسیاری از سطوح و دیوارهای فرسوده شهر ما تهران، بستر مناسب‌تری هستند برای نصب استیکر‌های تبلیغاتی.

احتمالا مدیران شهری و مسئولان شهرداری‌های ما در سفرهای خارج از کشور خود و شرکت در گردهمایی‌های شهرداران کشور‌های دنیا، تمام تمرکز و هم و غم‌شان روی سطوح مطالعاتی و تحقیقاتی و دستاوردهای نوین شهری است و از نگاه کردن به مناظر شهری بسیاری از کشور‌های دنیا غافل مانده‌اند.

هدف از زیبا‌سازی شهری چیست؟

رساندن آرامش بیشتر به ذهن پرترافیک انسان امروزی که در دنیای صنعتی و پرمشغله امروز به‌سر می‌برد.

آیا تابه‌حال از مسافرانی که محکوم به جابه‌جایی توسط خطوط مترو و اتوبوس‌های شهری هستند نظر‌سنجی به عمل آمده است که به‌طور مثال با این طرح شهرداری موافق هستید یا خیر؟

در طرح مطالعاتی که انجام شد بیشتر مسافران در اتوبوس‌ها هنگام سفر دچار سردرد می‌شوند به این خاطر که استیکرها از پشت دارای نقطه‌هایی با فواصل خیلی کم هستند.

این نقطه‌ها در فرآیند نگاه کردن مسافران به محیط ایجاد اختلال می‌کنند و فاصله کانونی چشم آنها را بر هم زده، ذهن را خسته می‌کند و موجب سردرد می‌شود.

این مهم به‌خصوص در افرادی که دارای اختلال شایع انکساری چشمی هستند (آستیگماتیسم) بیشتر به چشم می‌خورد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام .تشکر ازمقاله خوب و تشکر از اقای پورسید اقایی و شهرداری تهران که مصوبه دادند این تبلیغات شیشه پایین شود.

    من خودم واقعا احساس افسردگی میگردم که نمیتوانم شهر ببینیم. مجبورا ادم را به گوشی این وضعیت ترغیب میکرد. و بنظرم نباید جلوی دیذ مردم پرده پوشاند . همین خودش در کاهش افسردگی موثر هست.

  • محسن 0 0

    زیباسازی شهری کاربرد رنگ در فضاهای شهری- استاندارد ملی ۱۵۳۶۶

    استاندارد ملی 15366
    سال تصویب:1397
    رشته:کمیته ملی استاندارد محیط زیست
    موضوع: زیباسازی شهری کاربرد رنگ در فضاهای شهری -آیین کار


    پیشگفتار
    استاندارد « زیباسازی شهری -کاربرد رنگ در فضاهای شهری– آیین کار که پیش نویس آن بر اساس پروژه مطالعاتی و مجموعه ضوابط و ملاک عمل های موجود در سازمان زیباسازی شهر تهران تهیه شده است ، پس از بررسی در کمیسیون های مربوط به سازمان زیباسازی شهر تهران ، در دویست و هجدهمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد محیط زیست مورخ ۵ 0/3/ ۱۳۹۷ تصویب شد. اینک این استاندارد به استناد بند ۱ ماده ۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، مصوب بهمن ماه ۱۳۷۱ ، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می‌شود.

    ضوابط و ملاک عمل هایی که برای تهیه و تدوین این استاندارد مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است:

    1- یک کاربرد رنگ در فضای شهری، آماده سازی سطوح پیش از رنگ آمیزی ، معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران .

    ۲- کاربرد رنگ در فضای شهری، اعمال پوشش در رنگ آمیزی سطوح، معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران.

    ۳ – کاربرد رنگ در فضای شهری، راهنمای رنگ آمیزی مبلمان شهری، معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران.



    مقدمه
    آماده سازی سطح و اعمال پوشش مناسب بر اساس اصول فنی و استاندارد، موجب کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و افزایش طول عمر سامانه های پوششی می‌گردد. مهمترین معضل پوشش های آسیب دیده ، نامناسب بودن سطح آماده سازی شده آنهاست. صرف نظر از نوع سامانه‌های پوششی و اهداف استفاده از آنها مقاومت مکانیکی و میزان چسبندگی آنها به سطح پایه، از منظومات غیرقابل انکار است.

    به عنوان یک تجربه علمی ثابت شده ، میزان محافظت از یک بستر ، به کمک یک پوشش با کیفیت متوسط ولی با آماده سازی مناسب ، به مراتب بیشتر از حالتی است که از یک پوشش با کیفیت بالا ولی فاقد آماده‌سازی قابل قبول استفاده شده است.

    مرحله اعمال رنگ به عنوان یکی از مهمترین مراحل تشکیل پوشش روی بستر ، بر روی کیفیت نهایی پوشش‌ها تاثیر زیادی گذاشته و در صورت عدم رعایت ضوابط مربوط به فرایند اعمال ، عیوب مختلفی بر روی سطح نمایان می‌گردد. خاطرنشان می‌شود که عدم اعمال مناسب رنگ می‌تواند عیوب مخصوص به خود را برای پوشش به همراه داشته باشد از این رو دقت و توجه در این مرحله تا حد زیادی طول عمر پوشش و متعاقبا بستر را سبب می شود. انتقال مایع رنگ از ظرف محتوای آن ، بر روی یک سطح می‌تواند به روش‌های گوناگونی صورت پذیرد. در این استاندارد سعی شده است تا رایج ترین این روش ها به طور خلاصه و کاربردی با بهره گیری از منابع و مراجع داخلی و خارجی به زبان ساده بیان گردد.

    در این استاندارد، راهنمایی­هایی برای شناخت و انتخاب مناسب رنگ­های سازه های بتنی، فولادی، آلومینیومی ، گالوانیزه و مبلمان شهری ارائه شده است که در آن رنگ های استاندارد توصیه شده بر اساس سامانه RAL برای تعدادی از عناصر مبلمان شهری به تفصیل معرفی شده است. در تدوین این استاندارد تلاش بر آن است تا ضمن توضیح بازرسی اولیه سطوح به نحوه آماده سازی و همچنین نحوه اعمال پوشش بر سطوح مختلف پرداخته شود.

    این استاندارد از مجموعه استاندارد های سری زیباسازی شهری – آیین کار است.



    هدف و دامنه کاربرد
    هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ضوابطی برای اعمال رنگ در فضای شهری است که به منظور ایجاد رویه یکسان و نظامند در فرآیندهای اجرایی زیبا سازی شهری، اقدام اصولی و کارشناسانه در خصوص کاربرد رنگ در فضای شهری ، ارتقای وجوه زیبایی شناسی عناصر شهری ، افزایش طول عمر سازه ها و عناصر مبلمان شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

    این استاندارد برای ضوابط اعمال رنگ مشتمل بر آماده سازی سطوح، اعمال پوشش و رنگ آمیزی مبلمان شهری در کلیه سطوح فولادی ، بتنی، آلومینیومی و گالوانیزه در عناصر مختلف مبلمان شهری از جمله نرده ها، نشیمن­گاه ها، حاشیه معابر و جداره ها و نماهای شهری کاربرد دارد.

    با استفاده از این استاندارد درجه آسیب دیدگی سطوح مختلف قابل ارزیابی است و با توجه به آن می توان اقدام های لازم جهت رفع معایب، آماده سازی و اعمال پوشش مناسب را به عمل آورد. همچنین در این استاندارد به انواع و نحوه کار با ابزار مختلف رنگ آمیزی نظیر قلم مو، غلطک و پیستوله پرداخته شده است و علاوه بر آن با توجه به سامانه ی RAL بهترین فام ها برای عناصر مختلف شهری پیشنهاد شده اند.