| کد خبر: 268953 |

مخبر: احداث کریدور شمال جنوب ایران نقش راهبردی برای منطقه دارد

معاون اول رئیس جمهور در دیدار با معاون نخست وزیر روسیه گفت: احداث کریدور شمال ـ جنوب و توسعه بنادر جنوبی ایران نقشی مهم و راهبردی نه تنها برای دو کشور بلکه کل منطقه دارد.

تین نیوز

معاون اول رئیس جمهور در دیدار با معاون نخست وزیر روسیه گفت: احداث کریدور شمال ـ جنوب و توسعه بنادر جنوبی ایران نقشی مهم و راهبردی نه تنها برای دو کشور بلکه کل منطقه دارد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، محمد مخبر در دیدار با «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به اینکه تعریف و اجرای پروژه های مشترک همکاری بین دو کشور برای مسئولین جمهوری اسلامی ایران و همچنین روسیه اهمیت اساسی دارد، افزود: اجرای برخی از این پروژه ها برای منطقه فرصتی استثنایی است که احداث کریدور شمال جنوب و توسعه بنادر جنوبی ایران نقشی مهم و راهبردی نه تنها برای دو کشور بلکه کل منطقه دارد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم ارتقای جدی مناسبات اقتصادی، سیاسی و بین المللی دو کشور اتفاق افتاده، گفت: مواضع مشترک تهران و مسکو در برابر یکجانبه گرایی آمریکا در منطقه بسیار مناسب است و امیدواریم به نجات مردم مظلوم غزه منجر شود.

وی به اهمیت اجرا و احداث کریدور شمال جنوب برای پیشرفت و توسعه کشورهای ایران، روسیه و همچنین منطقه اشاره و تاکید کرد: مقامات ایرانی به صورت هفتگی پیگیر میزان اجرا و پیشرفت کریدور شمال جنوب و خط ریلی رشت آستارا هستند که این نشانگر اهمیت این پروژه بزرگ در ایران است و امیدواریم با همکاری طرف روسی اجرا و تکمیل کریدور شمال جنوب سرعت بیشتری بگیرد.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه با تاکید بر اینکه گسترش همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری همفکر، دوست و همسایه روسیه اهمیت بسیار اساسی دارد تصریح کرد: با اراده و نظر مثبت رهبران دو کشور حجم روابط و مناسبات فیمابین به ویژه در دولت آیت الله رئیسی به شدت ارتقاء یافته است.

وی افزود: در این سفر و با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی روسیه عازم ایران شده اند تا علاوه بر پیگیری اجرای توافقات گذشته، مذاکرات برای اجرا و تعریف پروژه های جدید با طرف های ایرانی نهایی و عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: حجم روابط تجاری دو کشور طبق آمارهای رسمی بسیار افزایش یافته است و روابط چند جانبه منطقه ای نیز بسیار موفقیت آمیز بوده است.

معاون نخست وزیر روسیه امضای بیانیه وزرای خارجه دو کشور برای اقدام علیه اقدامات قهرآمیز و تحریم ها، موافقت نامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اوراسیا و قرارداد جامع همکاری های دو جانبه را گامی بسیار مهم در افزایش روابط دو جانبه دانست و اظهار داشت: تکمیل کریدور شمال جنوب از مهمترین تواققات بین دو کشور است که روسای جمهور دو کشور به دقت مراحل پیشرفت و تکمیل این طرح بزرگ را پیگیری می کنند و طرف روسی با همکاری مسئولان ایرانی آمادگی دارد هرچه سریعتر اقدامات اولیه برای احداث خط ریلی رشت آستارا در این کریدور را آغاز نماید.

وی تصریح کرد: با حل مسائل باقیمانده در توافق احداث کریدور شمال جنوب بین دو کشور و کمک معاون اول رییس جمهور در تسریع حل برخی مشکلات، آمادگی داریم بیانیه مشترک برای احداث کریدور شمال جنوب در این سفر نهایی و امضا شود.

نواک در ادامه همکاری های حوزه مالی و بانکی، انرژی هسته ای، توسعه میادین نفتی، استخراج نفت، صادرات گاز و روابط فعالین اقتصادی در بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه های مهم مناسبات فی مابین در دو سال گذشته برشمرد و تاکید کرد: روحیه بالای همکاری و علاقمندی برای سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی روسیه در ایران وجود دارد.

معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تاکید کرد: برای جمهوری اسلامی ایران در روند برگزاری این دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز آرزوی موفقیت داریم و قطعاً انتخاب مردم خردمند ایران تایید کننده راه توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.