| کد خبر: 207976 |

آزادراه همت - کرج زیر بار ترافیک رفت

قطعه‌های ۲ و ۳ آزادراه همت - کرج که روز سه‌شنبه به صورت رسمی افتتاح شد، از ساعت ۷ صبح امروز به روی مردم باز شد.

تین نیوز

قطعه‌های ۲ و ۳ آزادراه همت - کرج که روز سه‌شنبه به صورت رسمی افتتاح شد، از ساعت ۷ صبح امروز به روی مردم باز شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، سال‌ها بود که مردم از اتوبان همت عبور می‌کردند و یک مرتبه با تابلویی به نام پایان اتوبان مواجه می‌شدند و ناچار بودند به سمت چپ گردش کنند. اما از امروز پنجشنبه ۲۹ اسفند این مسیر به روی مردم باز شد و تابلو قرمز پایان اتوبان برای همیشه برداشته شد.

«آزادراه همت-کرج» به عنوان چهارمین راه ارتباطی پایتخت به کرج افتتاح می‌شود و پیش‌بینی این است که این محور ۲۵ تا ۳۰ درصد ترافیک فعلی مسیر تهران-کرج را جذب کند.

قطعه اول از انتهای منطقه ۲۲ شهرداری تهران تا گرمدره است که از سال ۱۳۹۱ تمام شده و در سال ۱۳۹۲ زیر بار ترافیک قرار گرفت.

قطعه ۲ از گرمدره تا شهرک جهان‌نما به طول 5.1 کیلومتر و قطعه ۳ از شهرک جهان‌نما تا جاده چالوس به طول ۴.۵ کیلومتر است که روز سه‌شنبه (بیست و هفتم اسفند) افتتاح شد. در مجموع طول این دو قطعه 9.6 کیلومتر است و برای احداث آن نزدیک به ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

۸۵ درصد مسیر این آزادراه کاملا کوهستانی است و همچنین چون در جوار پایه‌های برق فشار قوی و مناطق مسکونی بوده است کل عملیات اجرایی آن بدون انفجار صورت گرفته است.

از آنجا که حدود ۱۱۰ قطعه مسکونی، پادگان‌ و مناطق گردشگری در طول مسیر بود، با اختصاص مبالغی خریداری شد؛ ۴۰ درصد از هزینه‌های پروژه به آزادسازی و تملک اراضی تخصیص یافته است.

آزادراه تهران - کرج به عنوان کوتاه‌ترین آزادراه کشور با طول 14.6 کیلومتر شناخته می‌شود اما نکته قابل توجه در فرآیند احداث آن حجم عظیم احجام صورت گرفته است، به عنوان مثال انجام ۱۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در این پروژه خود گواه بزرگی کار انجام شده در این آزادراه است.

احداث دو تونل با سه باند اصلی و یک باند اضطرار در دو مسیر رفت و برگشت، اجرای پل قوسی فلزی به طول تقریبی ۱۰۰ متر، اجرای ۷ دستگاه پل خاص در طول مسیر آزادراه و احداث ۳ باند عبور، یک باند اضطرار و یک باند شانه آسفالتی از جمله اقداماتی است که در فرآیند احداث آزادراه همت-کرج انجام شده است.

کاهش سالانه ۲۹۳ میلیارد ریال در استهلاک خودرو، ۱۱۷ میلیارد ریال در تصادفات، ۳۷۴ میلیارد ریال در مصرف سوخت، ۳۲۹ میلیارد ریال در زمان سفر و ۲۶ میلیارد در کاهش آلاینده‌ها از جمله مزایای بهره‌برداری از این پروژه است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.