| کد خبر: 9303 |

روزنوشت شنبه و یکشنبه ۱۰ و ۱۱ خردادماه:

توافق با اتاق ابوظبی جهت پیگیری مسائل شرکت‌ها و تجار ایرانی واماراتی

وبلاگ تین نیوز، سیدحمید حسینی | در جلسه این هفته هیئت رئیسه گزارش سفر آقای دکتر آل اسحاق به ترکیه ارائه و مقرر شد که اتاق تهران پیگیری لازم جهت نهایی شدن توافق نامه های: تعرفه ترجیحی، نظام تهاتر کالایی، پنجره واحد گمرکی و شهرک صنعتی مشترک را انجام داده و با توجه به سفر هفته آینده رئیس جمهور به ترکیه هماهنگی لازم را برای حضور فعالان اقتصادی در هیئت همراه و اجرایی شدن موارد فوق به عمل آورد. 

در ادامه دستورجلسه این هفته هیئت نمایندگان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و مقرر شد اولاً گزارشی از سفر ترکیه و هیئت تجاری امارات ارائه و سپس گزارش عملکرد کمیسیون تشکل ها و امور اجتماعی بیان گردد و نهایتاً قائم مقام دبیرکل اقدامات و پیشنهادات حوزه مشاورین تامین اجتماعی اتاق تهران را ارائه نماید.
در این جلسه برای اولین بار هیج یک از اعضاء درخواست سخنرانی قبل از دستور نداشته اند. با توجه به سفر هیئت بلندپایه امارات به تهران، هیئت رئیسه، توضیحات معاونت بین الملل درباره برنامه سفر را استماع و نقطه نظرات اصلاحی خود را بیان نمود و تاکید شد که از این سفر حداکثر بهره برداری جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری به عمل آید.
یکشنبه صبح اتاق تهران میزبان 39 نفر از اتاقهای امارات بود و فعالان اقتصادی بخش خصوصی و هیئت نمایندگان اتاق از حضور هیئت استقبال خوبی به عمل آورده و حضور پررنگی در جلسه عمومی و شام برج میلاد داشتند.
این سفر که در نوع خود بی سابقه بود، نشانه ای از عادی شدن روابط خارجی کشور و علاقه کشورهای منطقه به توسعه روابط با ایران است. سخنان ریاست اتاق ابوظبی، دبی و سفیر امارات در تهران دلگرم کننده و رضایت بخش بود و نشانه عزم جدی دو کشور برای پشت سر گذاشتن موانع می باشد.
هیئت اماراتی علاقمند به توسعه روابط تجاری، همکاری در پروژه های زیربنایی و ارائه خدمات به تجار ایران می باشد و اعتقاد دارند که تحریم به منابع آنان نیز لطمه وارد نموده است و رسیدن حجم تجارت دو کشور به بیش از 30 میلیارد دلار را دور از دسترس نمی دانستند.
در جلسه مشترک هیئت رئیسه اتاقها و سفرای دو کشور، من مشکلات مربوط به ویزا و تمدید اقامت تجار، استخدام پرسنل ایرانی در شرکت ها ومحدودیت مبادلات پولی و بانکی رامطرح نمودم و سفیر امارات و مسئولین اتاق ابوظبی روند مسائل را به سمت حل شدن دانسته و سفیر امارات میزان ویزای توریستی صادرشده از اول سال 2014 را بالغ بر 400.000 فقره اعلام نمود و ادعا نمود، اکنون مسافرین ایرانی با کمال احترام و بدون کوچکترین مشکل از امارات بازدید می نمایند و هر هفته 64 پرواز توسط هواپیمایی امارات ،اتحاد و قطر و صد پرواز توسط شرکت های هواپیمایی ایران به امارات صورت می پذیرد و مردم دو کشور علاقمند به توسعه روابط تجاری و فرهنگی هستند.
بعضی از اعضاء این هیئت از ایران بازدید نکرده و یا فقط سالهای قبل به شیراز سفر کرده بودند بسیار ذوق زدهبودند و تهران را شهری با شکوه، زیبا، تمیز و فوق العاده دانسته و از برخورد محترمانه و گرم مردم تعجب نموده و آن را نشانه فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی می‌دانستند.
بعضی از تجار اماراتی به رییس اتاق ابوظبی پیشنهاد ایجاد یک صندوق برای سرمایه گذاری در حوزه هتل و گردشگری را داده و امیدوار بودند که این صندوق هرچه سریعتر راه اندازی شده و سرمایه گذاری مستقیم امارات در ایران عملیاتی گردد.
اغلب تجار اماراتی از استقبال و مذاکراتی که با طرفهای ایرانی داشتند رضایت داشتند و در تمام برنامه های هماهنگ شده از طرف اتاق تهران شرکت کردند. با وجود خستگی از برنامه های روز یکشنبه، در مهمانی شام اتاق تهران در برج میلاد شرکت کردند و قبل از شام از این برج که نماد خودباوری و توان مهندسی کشور می باشد بازدید نمودند.
از اتفاقات خوب این سفر توافق با اتاق ابوظبی جهت پیگیری مسائل شرکت ها و تجار ایرانی واماراتی توسط دو اتاق می باشد که توسط آقای میرمحمدصادقی مطرح گردید و مقرر شد از طرف اتاق ابوظبی دبیرکل اتاق و شورای عمل و از طرف اتاق تهران نیز یک هیئت سه نفره متشکل از آقایان میر محمدصادقی، خوانساری و بنده مسئولیت داشته باشیم و رابط اتاق تهران وابوظبی من باشم و تلاش نمایم با همکاری دبیرکل اتاق ابوظبی، مشکلات شرکتهای ایرانی و شرکت های اماراتی با مالکیت ایرانی را حل و فصل نمائیم.
امروز عصر جلسه فوق العاده کمیسیون اصل 44 ومحیط کسب وکار با حضور ریاست اتاق ایران برگزار شد وابتدا اصلاحات اخیرصورت گرفته در قانون اصل 44 مورد بحث وبررسی قرار گرفت وبا توجه به ممنوع شدن واگذاری به نهادهای عمومی بابت رد دیون، محدود کردن سهم نهادهای عمومی از سهم هر بازار به 40 درصد بازار و مدیریت بنگاه‌ها، لزوم ارایه اطلاعات مالی توسط بنیادها، خیریه ها، شبه دولتی ها و..... به سازمان بورس انتظار می‌رود اجرای اصل 44 میسر و باعث شفاف سازی بیشتر فضای کسب وکار گردد. مقرر شد از مجلس وکمیسیون اصل 44 با صدور بیانیه ودر صورت امکان دعوت از مهندس فولادگر تقدیر به عمل آید.
علاوه براین انتظارات کمیسیون از ریاست اتاق مطرح و ایشان با روی گشاده از همه آنها استقبال نمود و قول مساعد داد که در راستای عملیاتی شدن پایش استانی، چاپ مجموعه سخنرانی های اساتید در جلسه هم اندیشی، سرعت بخشیدن برای انجام پروژه های مطالعاتی کمیسیون ونهایتا انتخاب نمایندگان اتاق در مجامع و جلسات مربوط به اصل 22 ومحیط کسب وکار با هماهنگی کمیسیون باشد. 

پس از جلسه به جام جم رفتم و با شبکه خبر در مورد صادرات وواردات دو ماهه امسال مصاحبه وصادرات 8 میلیاردی را افتخار آمیز دانسته و افزایش حچم صادرات و واردات را ناشی از بهبود روابط بین الملل ، افزایش نرخ ارز دانستم. ضمنا دیدگاه خود در مورد اقتصاد مقاومتی وخام فروشی را بیان نمودم وسپس عازم برج میلاد شدم و در مهمانی با شکوه اتاق تهران شرکت کردم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.