| کد خبر: 61404 |

مافیا جان گرفت؛ بلیط تهران - مشهد فقط چارتری شد

تین نیوز | در حالی متولی حمل‌ونقل هوایی کشور طی ماه‌های گذشته بر برخورد با پروازهای چارتری تاکید کرده که هم‌اکنون برای مسیرهای پروازی پرتقاضا مانند تهران-مشهد فقط بلیت چارتری موجود است.
 
محمد خداکرمی سرپرست چند روز پیش سازمان هواپیمایی کشوری دیماه سال گذشته در قامت معاون هوانوردی این سازمان با اعلام این‌که مجوزهای پروازی صادر شده توسط این سازمان برنامه‌ای است نه چارتری گفته بود: «در صورت مشاهده فروش به قیمت‌های بالاتر از نرخ های تایید شده، برخورد می‌شود. برخی شرکت‌های هواپیمایی به علت ضعف در سیستم فروش، بخشی از فروش بلیت ها را خارج از سیستم فروش رسمی خود و از طریق غیر رسمی در اختیار دفاتر خدمات مسافرتی قرار می دهند. بر این اساس برخی آژانس‌ها اعلام می‌کنند که بلیت پروازهای برنامه‌ای موجود نیست و صرفا این گونه بلیت‌ها را به متقاضیان عرضه می کنند.»
 
وی با بیان "عنوان بلیت چارتری در برنامه ریزی های این سازمان جایی ندارد" خاطرنشان کرد: در هر صورت نرخ جابجایی مسافر نباید از نرخ‌های مصوب توسط این سازمان که براساس فهرست ارسالی از شرکت‌ها و در چارچوب شناورسازی نرخ ها بررسی و تایید شده تجاوز کند و این نرخ‌ها در سایت رسمی شرکت‌های هواپیمایی موجود است. چنانچه سازمان هواپیمایی کشوری در بازرسی‌های خود یا در گزارشات دریافتی موردی از فروش به قیمت‌های بالاتر از نرخ‌های تایید شده را مشاهده کند، اقدامات مقتضی نسبت به برخورد قانونی با دفاتر خدمات مسافرت هوایی، شرکت‌های هواپیمایی یا هر دو آنها را به عمل می آورد.
 
این در حالی است که همواره بلیت‌های چارتری  چالشی سخت برای مسافران بخش حمل‌ونقل هوایی در طول سال‌های متمادی بوده است. حدود هفت ماه از اظهارات معاون سازمان هواپیمایی کشوری می‌گذرد و شواهد حکایت از آن دارد که این سازمان نخواسته یا نتوانسته اقدامی در رابطه با حذف پروازهای چارتری انجام دهد. تازه‌ترین نمونه این اتفاق نیز به قیمت‌ بلیت پرواز تهران-مشهد و بالعکس برمی‌گردد.
 
پیدا کردن بلیت این مسیر پروازی با قیمت سیستمی یا همان مصوب مانند " پیدا کردن سورن در انبار کاه" می‌ماند، اما تا دلتان بخواهد بلیت‌های چارتری پرواز تهران-مشهد با نرخ‌های چند برابری موجود است.
 
به‌‌عنوام مثال بلیت چارتری پرواز تهران-مشهد برای اواسط هفته‌ آینده از 211 هزار تومان شروع و به 341 هزار تومان ختم می‌شود، در حالی که نرخ سیستمی این بلیت بین 130 تا 140 هزار تومان است. به عبارت دیگر نرخ بلیت چارتری پرواز تهران-مشهد 160 درصد بیشتر از نرخ سیستمی این مسیر پرواز است.
 
همچنین نرخ بلیت چارتری مشهد-تهران در روز تعطیل هفته آینده (جمعه)  از 251 هزار تومان (حدود 90 درصد بیشتر از نرخ بلیت سیستمی) شروع و بسته به زمان پرواز تا 350 هزار تومان در نوسان است.
 
خردادماه امسال خداکرمی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام پروازهای چارتر تنها در قالب تورها مجاز است گفته بود: با دفاتری که بلیت این پروازها را به‌صورت انفرادی بفروشند، برخورد می شود به انجام پروازهای چارتری چراغ سبز نشان داد.
 
وی با بیان این‌که پروازهای چارتر تنها در قالب تورها قابل انجام بوده و هیچ شرکتی حق ندارد بلیت های چارتر را به‌صورت انفرادی بفروشد، افزود: بر اساس بند ب مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، اجازه تورهای مسافرتی با مجوز سازمان میراث فرهنگی صادر می شود و مجوز بند پ هم زیارتی است که سازمان حج مجوز آن را صادر می کند. سال گذشته تعدادی شرکت خدمات هواپیمایی به علت فروش بلیت های شخصی چارتر لغو مجوز شدند.
 
حال باید دید متولی حمل‌ونقل هوایی کشور در مقابل فروش بلیت‌های چارتری آنهم به‌صورت انفرادی چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت و آیا "با مشاهده فروش بلیت به قیمت‌های بالاتر از نرخ های تایید شده" برخوردی صورت می‌گیرد؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    چه نظارتی!!! سایت های بشماری در حال فروش بلیط به بالاترین نرخ ها روی اینترنت هستند و خود مسئولین هم بخوبی مدانند. و هیچ برخوردی هم نمی شود. و یا در فرودگاهها در جلوی چشم مسئولین اقدام به فروش بلیط چارتری می کنند و حتی نماینده چارتر کننده در پشت کانتر می استد