| کد خبر ۳۱۱۳۸۵
کپی شد

آچاره؛ از یک دوستی دانشجویی تا ایجاد بزرگترین پلتفرم ارائه خدمات

وقتی صحبت از پلتفرم آنلاین ارائه خدمات می‌ شود، آچاره اولین نامی است که معمولا به ذهن‌ ها خطور پیدا می‌کند. اگرچه هنوز روش‌ های سنتی شیوه غالب این بازار است، اما به نظر می‌ رسد آچاره تا اینجای کار هم خوب ظاهر شده است.

آچاره؛ از یک دوستی دانشجویی تا ایجاد بزرگترین پلتفرم ارائه خدمات
تین نیوز |

وقتی صحبت از پلتفرم آنلاین ارائه خدمات می شود، آچاره اولین نامی است که معمولا به ذهن ها خطور پیدا می کند. اگرچه هنوز روش های سنتی شیوه غالب این بازار است، اما به نظر می رسد آچاره تا اینجای کار هم خوب ظاهر شده است. هرچند که راه طولانی برای افزایش سهم بازار خود نسبت به ارائهدهندگان خدمات به صورت سنتی دارد. بهمن امام مدیرعامل و هم بنیان گذار آچاره در گفتگوی اختصاصی با کاماپرس از نحوه تاسیس آچاره و چالشهایی که این پلتفرم داشته، سخن گفته است.

چه شد که آچاره متولد شد؟ شما چه نیاز یا دغدغهای را در بازار مشاهده کردید که تصمیم گرفتید آن را با آچاره برطرف کنید؟

در درجه اول، بنیان آچاره بر پایه دوستی گذاشته شد. من با دو دوست دیگر به نام های دکتر تاج الدین و دکتر صلواتی می خواستیم با هم کسب وکاری راه بیندازیم. آن دو دوست در ایران نبودند؛ آقای تاج الدین در کانادا، آقای صلواتی در سوئیس و من در ایران بودم. ما تصمیم گرفتیم تا در ایران کسب وکاری راه اندازی کنیم که هم از کار کردن با یکدیگر لذت ببریم و هم برای همه مفید باشد. ایده های مختلفی را بررسی کردیم و در نهایت به نیازی رسیدیم که خودمان هم داشتیم. معمولا وقتی به خدماتی مانند بنایی، لوله کشی یا هر چیز دیگری برای خانه نیاز داشتیم، واقعا نمی دانستیم نیروی متخصص از کجا پیدا کنیم؛ باید همه شهر را  می گشتیم. یا مثلاً بورس پارچه فروش ها کجاست، بورس پرده فروش ها کجاست، کاغذ دیواری کجاست؟ هیچ منبع قابل اعتمادی وجود نداشت که بتوان با خیال راحت به آن تکیه کرد. از طرفی ما آدم های تنبلی بودیم و دست به آچار هم نبودیم. به همین خاطر همیشه به دنبال راه ساده تر بودیم تا راحت باشیم. دیدیم خلایی در این زمینه وجود دارد. عدهای پول دارند ولی وقت ندارند کارهایشان را انجام دهند و عدهای دیگر وقت دارند ولی پول ندارند. گفتیم بیاییم این دو گروه را به هم وصل کنیم و از این ارتباط یک کسب وکار جدید بسازیم.

قبل از آچاره، شما مدیرعامل یک شرکت ریخته گری بودید. چه شد که از آن فضا به یک فضای کاملا نرم افزاری و استارتآپی وارد شدید؟

من مهندس برق هستم و خیلی هم از فضای برنامه نویسی دور نبودم، اما شرایط به گونه ای پیش رفت که وارد حوزه فولاد شدم که آن هم کار بسیار زیبایی است. جالب اینجاست که هر دو حوزه وجه مشترکی دارند و آن «خلق کردن» است. در ریخته گری، آهن قراضه را می گیرید، ذوب می کنید و شکل جدیدی به آن می دهید. در واقع چیزی خلق می کنید که قبلا وجود. نداشته است. در استارت آپ هم دقیقا همین کار را می کنید. یک ایده را می گیرید، به آن فرم می دهید و چیزی خلق میکنید که قبلا وجود نداشته است. از این نظر هر دو برای من جذاب بودند. تفاوتشان این است که در صنعت ریخته گری، محصول یک شی فیزیکی است و اینجا محصول یک پلتفرم، اپلیکیشن یا یک سرویس است. صنعت ریخته گری یک صنعت بالغ، با سطح پایین تکنولوژی است. غول های بزرگ جهانی دارد و معولا اتفاقات جدید روزانه در آن رخ نمی دهد، اما دنیای استارت آپ پر از چالش و هیجان است و من دوست داشتم این تجربه را هم داشته باشم.

در فضای خدماتی که آچاره ارائه می دهد، یک بازار کاملاً سنتی حاکم بوده است. به عنوان مثال، انتخاب تعمیرکار معمولا دهان به دهان یا از طریق آشنایان محل بوده و اعتمادسازی همیشه مسئله بوده است. نظر شما درباره این موضوع چیست و آچاره تا چه اندازه توانسته در اعتمادسازی آنلاین موفق عمل کند؟

دقیقاً آچاره برای رفع همین نیاز به وجود آمد. در شهرهای کوچک تر هنوز هم بسیاری یک نفر را میشناسند که لوله کش خوب یا تعمیرکار خوبی است، اما در شهرهای بزرگ مثل تهران این امکان کمتر وجود دارد. به همین خاطر بازار ما در تهران بزرگ تر است. وقتی کسی در ۲۰ یا ۳۰ سالگی اسباب کشی میکند و به محله جدیدی می رود، دوباره باید از صفر شروع کند که حالا اینجا باید به چه کسی زنگ بزنم؟ در کل نقش محله در زندگی مردم کم رنگ تر شده و مردم دیگر مثل گذشته همه را نمیشناسند. آچاره دقیقا این خلا را پر کرده است. شما میتوانید تکنسینی را ببینید که هزاران کار انجام داده، صدها نفر درباره او نظر دادهاند و امتیازش مشخص است. به جای پرسیدن از همسایه ها، نظرات را میخوانید و انتخاب می کنید. این کار بسیار راحت تر و سریع تر است. به علاوه، ما در آچاره پشتیبانی هم ارائه می دهیم که در حالت سنتی وجود ندارد. البته هنوز اول راه هستیم و بازار سنتی همچنان بخش عظیمی از سهم را دارد. اما ما در حوزه بازار آنلاین پیشرو هستیم.

آیا آماری وجود دارد که نشان دهد چند درصد از بازار خدمات در ایران سنتی و چند درصد آنلاین است؟

اعداد و ارقام دقیقی در این زمینه وجود ندارد و با قاطعیت نمی توان حرف زد. اما به نظر من هنوز سهم بازار آنلاین خدمات حدود دو درصد است و در آینده بازار بزرگتری خواهیم داشت.

فارغ از بحث تحریم، فیلترینگ و رگولاتوری، بزرگترین چالشی که از زمان راه اندازی تا امروز گاهی حتی خواب را از چشمانتان گرفته، چه بوده است؟

کار ما بسیار پیچیده است. ما پلتفرمی هستیم که هم با مشتری و هم با متخصص در ارتباط هستیم. گاهی متخصص و مشتری چندین ساعت یا چندین روز کنار هم هستند. وقتی این تماس زیاد می شود، تعارضات نیز زیاد میشود و این تعارضات بعضا راه حل ساده ای هم ندارند. مثلاً متخصص ما مبل مشتری را برده و دیر تحویل میدهد. مشتری مهمان دارد و مبل به او نرسیده است. این موضوع جدا از جنبه بیزینسی، از نظر وجدانی هم ما را اذیت میکند. نمی توانیم مبل را از متخصص بگیریم و برگردانیم، چون هنوز تعمیر نشده است. اگر پول مشتری را به او برگردانیم، باز مشکلش حل نخواهد شد. مشتری هم امروز به مبل خودش نیاز دارد. در چنین مواردی، اینکه مشتری به نیاز خود نرسیده، همیشه ما را آزار میدهد. با همه ی اینها، همواره در تلاشیم که نگذاریم در این میان حقی از کسی ضایع شود.

آیا برنامهای برای توسعه آچاره وجود دارد؟

بله، ما در تمام این سال ها در حال توسعه بودهایم. هیچ سالی نبوده که از سال قبل بزرگتر نشده باشیم. گاهی رشد کمتر، گاهی بیشتر، اما همیشه رو به رشد بودهایم. این رشد از جهات مختلف ادامه دارد. اضافه کردن سرویسهای جدید و گسترش سرویسهای قبلی به شهرهای جدید از برنامههای توسعه ای آچاره است. امروز در آستانه ارائه خدمات در کشورهای جدید هستیم. تلاش میکنیم تا در تورنتو، استانبول و بغداد خدمات خود را ادامه دهیم. لنگراین گام بعدی توسعه ما خواهد بود. چراکه عمده سرویسهای قابل ارائه در ایران را پوشش دادهایم، اما از نظر جغرافیایی هنوز کار زیادی داریم.

بسیاری از برندها در اردیبهشت امسال رشد قابل توجهی داشتند، اما بعد از جنگ ۱۲ روزه، رفتار کاربران و کسبوکارها تغییر کرد. آچاره چقدر توانست به شرایط پیش از آن دوره بازگردد یا حتی شتاب بیشتری به خود بگیرد؟

مثل همه بیزینس ها، ما هم در آن بحران، ریزش شدیدی داشتیم. این ریزش در سفارش ها نزدیک به ۷۰ درصد بوده است. اما در دو هفته پس از جنگ توانستیم ۸۰ تا ۹۰ درصد سفارشات را بازیابی کنیم. به شرایط قبل از جنگ بازگشتیم، اما آن رشد پیشبینیشده را نداشتیم. چون سایه آن اتفاقات هنوز هست و مجبور شدیم اهدافمان را بازنگری کنیم. با این حال، نسبت به بسیاری از کسبوکارها تأثیر کمتری گرفتیم. چراکه نیازهایی که آچاره برطرف میکند، نیازهای روزمره و ضروری هستند. وقتی تلویزیون یا یخچال خراب است، حتی در شرایط بحرانی هم باید تعمیر شود. در کل، نرخ رشدمان کمتر از پیشبینی قبل از جنگ شد و خوشبختانه بدون تعدیل نیرو و بدون تاخیر در پرداخت حقوق، این دوره را پشت سر گذاشتیم.

اگر به عقب برگردید، باز هم آچاره را راه اندازی میکنید؟

قطعا اینکار را انجام می دهم. درست است که آچاره نسبت به برخی بازارها مثل بازارهای مالی یا رمزارزها رشد انفجاری و سریع نداشته، اما نیازی اساسی و واقعی را حل کرده و این باعث ماندگاری آن میشود. اینطور نیست که مانند یک موج بالا و پایین شود. در واقع چیزی که خلق کردیم، میراثی ارزشمند است.

انتهای پیام

 

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.