| کد خبر: 209380 |

◄ فرار سرمایه‌ها از بازار ملک و زمین شمال ایران

از ماه‌ها پیش که شرکت هواپیمایی وارش، ساز جدایی از استان مازندران را به صدا درآورد، این هشدار کامل به چشم دیده می‌شد. سرمایه‌گذاری که دارایی‌اش را برای توسعه و خدمت استان مازندران به کار برده بود، به دلیل توسعه نیافتن فرودگاه‌های استان، احتمالاً پایگاه خود را به استان دیگری انتقال خواهد داد.

تین نیوز

 هدف بسیاری از افراد در یک جامعه، کسب بازدهی مناسب مالی در بازارهای گوناگون است. یکی با فروختن سبزی خوردن حیاط خانه‌اش در کنار خیابان روزگار می‌گذراند و دیگری با خریدوفروش بیت کوین.

چند وقت پیش بود که بسیاری از افراد برای حفظ سرمایه زندگی‌شان به بازارهای مالی مختلف هجوم آوردند و هرگاه سرمایه‌ای وارد صنعتی می‌شود، نسبت قیمت به سود آن افزایش یافته و قیمت آن رشد می‌کند. بازارهای مسکن و خودرو از آن جمله‌اند.

عده‌ای ترجیح دادند ریالشان را به سرعت به زمین یا ویلا در مناطق خوش آب و هوای شمالی تبدیل نمایند. البته هیچ ایرادی در این زمینه وجود ندارد الا اینکه قیمت زمین‌ها و ویلاها و آپارتمان‌ها در نوار ساحلی، روز به‌روز افزایش می یابد. با افتتاح راه‌های دسترسی جدید، انتظار می‌رفت این افزایش قیمت شدید باشد اما حادثه‌ای باعث شد که فعلاً ترمز این افزایش قیمت کشیده شود.

سال 99 و 1400مسلماً بیشتر نقدینگی از آن بازارهایی خواهند شد که نسبت قیمت به سود آن‌ها در رده پایین‌تری قرار دارد. از جمله این بازارها می‌توان به بورس اوراق بهادار تهران اشاره کرد که بازدهی فوق‌العاده‌ای در سال 98 داشت. اما یک عامل دیگر هم بر محبوبیت بازار سرمایه می‌افزاید و آن نقدپذیری بسیار بالای آن است.

حال اشاره‌ای به نقدپذیری و در دسترس بودن دارایی در بازار ملک و مستغلات در شمال کشور می‌اندازیم. با افتتاح آزادراه تهران شمال و با تکمیل آن در سال‌های آینده و همچنین تکمیل آزادراه قزوین رشت، دسترسی به دارایی‌ها و ثروتی که به‌صورت ملک و املاک درآمده است سهل‌تر شده و همین موضوع باعث می‌گردد که نقدینگی این بازار در این استان‌ها افزایش یابد.

بعضی کارشناسان بر اینکه دو استان مازندران و گیلان، بشدت به سرمایه‌های با منابع خارجی، وابسته هستند، موافق‌اند. پس اقتصاد این دو استان که البته از راه‌های مطلوبی برای حمل‌ونقل برخوردار نیستند، بستگی زیادی به ریال‌هایی دارد که سر از ملک و املاکشان درآمده‌اند.

اما ویروس کرونا، تمام معادلات را بر هم زد و این ویروس می‌تواند حتی تا مرز ورشکست کردن و نابودی اقتصاد این دو استان پیش برود.

با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، دسترسی به دارایی بشدت محدود شده و افراد سرمایه‌گذار دیگر قادر نیستند به سرعت، دارایی‌شان را نقد کنند. اصلا قادر نیستند به دارایی‌شان دسترسی داشته باشند!

از ماه‌ها پیش که شرکت هواپیمایی وارش، ساز جدایی از استان مازندران را به صدا درآورد، این هشدار کامل به چشم دیده می‌شد. سرمایه‌گذاری که دارایی‌اش را برای توسعه و خدمت استان مازندران به کار برده بود، به دلیل توسعه نیافتن فرودگاه‌های استان، احتمالاً پایگاه خود را به استان دیگری انتقال خواهد داد.

چند ماه پیش مسافرانی که حق خود می‌دانند به دارایی‌شان سرکشی کنند و به هر دلیل راهی گیلان بودند، به دلیل توسعه نیافتن راه‌ها و آپدیت نبودن تجهیزات راهداری، جانشان را به خطر انداخته و پیاده در میان برف و سرما به سمت گیلان حرکت کردند.

همین چند هفته پیش در یکی از شهرهای شمالی، افرادی ، با گردشگران قمی به دلیل غیرقابل موجهی درگیر شده بودند.  همین موضوع در آمل پیش آمد. حالا هم فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که پلیسی را نشان می‌دهد که در حال اخراج ساکنین از ملک قانونی خودشان هستند.

شما اگر جای این سرمایه‌گذاران بودید، چه می‌کردید؟ آیا در اولین فرصت، ملک و دارایی‌تان را با دارایی دیگری جایگزین نمی‌کردید؟!  

همه این‌ها را گفتیم تا بگوییم سرمایه‌گذاری تنها به بازدهی آن نیست و بایستی بازگشت سرمایه و نقدپذیری آن را هم در نظر بگیریم.

با این حساب من فکر می‌کنم باوجود این سرمایه‌های هنگفتی که به دو استان شمالی جاری شده است و مدیران این استان نتوانسته‌اند این استان را باید و شاید توسعه دهند و رفتار عده‌ای در بدنام کردن مردم خوب و مهمان‌نواز گیلان و مازندران، به‌طورقطع باعث می‌شود که رکود ملک و مستغلات در این استان، شدیدتر باشد و حتی ممکن است با خروج سرمایه‌ها، در سال‌های آتی، شاهد کاهش قیمت نیز در این استان‌ها را داشته باشیم.

عین همین اتفاق در مورد استان‌های دیگر نیز خواهد افتاد.

برای مثال به‌زودی آزادراه اصفهان شیراز، راه‌اندازی خواهد شد و سیل سرمایه‌ها از تمام کشور به سمت شیراز روان خواهد شد اما این مسئله قبل از کرونا اتفاق می‌افتاد.با وجود چنین ویروس مهلکی که جان و مال انسان‌ها را میستاند، به نظر می‌رسد، این اتفاق نخواهد افتاد و  دیگر همچون گذشته، سرمایه‌های کلان به سمت شهرهای با دسترسی خوب، روان نخواهند شد.

برای امسال و سال آینده، پربازده‌ترین بازار کشور را بازار سرمایه خواهم دید که در حال جذب نقدینگی‌های بزرگ و کوچک مردم است. بازاری که تنها با یک کلیک می‌توانید دارایی خود را نقد کنید، باعث توسعه کشور شوید و خودتان را ثروتمند سازید.

* کارشناس ارشد برنامه‌ریزی حمل‌ونقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 2

    رپورتاژ آگهی خوبی برای وارش بود. افتضاح نوشتی تین نیوز