| کد خبر: 191376 |

ملموس شدن شفافیت و کاهش فساد

آیا در طول دوره مدیریت شهری جدید فساد در شهرداری کمتر شده است یا خیر؟ به نظر می‌رسد این موضوع روند کاهشی داشته است.

تین نیوز

آیا در طول دوره مدیریت شهری جدید فساد در شهرداری کمتر شده است یا خیر؟  به نظر می‌رسد این موضوع روند کاهشی داشته است.

قطعا کمتر شده است. شاید بهترین مرجعی که بتواند به این پرسش پاسخ دهد خود مردم به عنوان بهترین قاضی باشند. در نظرسنجی‌ای که توسط مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهرداری تهران از شهروندان در ابتدای دوره مدیریت جدید شهری انجام شد، قید شده بود که بیش از 30 درصد شهروندان براین باورند که اگر گذارشان به شهرداری بیفتد بالاخره باید سبیل شهرداری را چرب کنند.

درحالی‌که در آخرین نظرسنجی این مرکز که اخیرا انجام شده این رقم به حدود 11 درصد کاهش پیدا کرده است. این به آن معناست که مردم هم تغییر رویکرد شهرداری را احساس کرده‌اند. این امر هم به سادگی محقق نشده است.

تلاش‌هایی که در انتخاب شهرداران و مدیران صورت گرفته یا پاکدستی اعضای شورای شهر به شفاف شدن و به سمت سلامت حرکت کردن روند مدیریت شهری کمک شایانی کرده است.

در کنار آن عوامل دیگری مثل راه‌اندازی سامانه شفافیت یا اجرای کامل قوانین و دستورالعمل‌ها باعث شده تا وضعیت سلامت شهرداری به هیچ‌وجه با گذشته قابل قیاس نباشد.

در مورد هولوگرام با اینکه منبع درآمدی خوبی برای شهرداری بود، ولی از آنجایی که مفسده‌هایی را به دنبال داشت، به دستور شهردار وقت حذف شد. یا در موردی دیگر، تمام زمین‌ها و ساختمان‌هایی که دست نهادها و ارگان‌های دیگر بوده، احصا شده و درحال بازپس‌گیری است که این نیز خود به بهبود وضعیت مدیریت منابع شهری کمک کرده و باعث شده ناظران تصویر سالم‌تری از مدیریت شهری به دست آورند.

مجموعه این عوامل یک رویکرد حرکت به سمت جلو را نشان می‌دهد و زمان می‌خواهد تا به وضعیت مطلوب برسد. البته موضوع سلامت اداری و فساد اداری در مورد تمام دستگاه‌های کشور مطرح است ولی حساسیت روی شهرداری بیشتر از سایر نهادهاست.

شاید به این علت که شهرداری به صورت رودررو با شهروندان ارتباط دارد و مردم هر روز به نوعی با شهرداری و خدماتی که ارایه می‌دهند مواجه هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.