| کد خبر: 144616 |

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص های قیمت مرداد ماه

◄ تورم حمل‌و‌نقل تغییری نداشت

بااینکه روند تغییرات تورم در گروه حمل‌ونقل، طی یک‌ماهه تیرماه 96 تا مرداد 96 حتی به یک درصد هم نرسیده اما در تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه حمل‌ونقل، که اصلی‌ترین مرجع برآوردهای اقتصادی محسوب می‌شود، شاخص گروه حمل‌ونقل 5.5 درصد رشد کرده است.

تین نیوز

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین اطلاعاتی که از تغییرات تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور منتشر کرده، از افزایش 2/5 درصدی شاخص گروه حمل و نقل  در مردادماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته خبر داده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، بااینکه روند تغییرات تورم در این گروه، طی یک‌ماهه تیرماه 96 تا مرداد 96 حتی به یک درصد هم نرسیده اما در تورم نقطه‌به‌نقطه گروه حمل‌ونقل، که اصلی‌ترین مرجع برآوردهای اقتصادی محسوب می‌شود، شاخص گروه حمل‌ونقل 5.5 درصد رشد کرده است. تورم بخش حمل‌ونقل در شهرها نیز طی مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته 5.2 درصد افزایش داشته است. تورم گروه حمل‌ونقل در تیرماه امسال در بازه یک‌ساله و نقطه‌به‌نقطه 5.4 درصد بوده و با این حساب در مردادماه، تورم این گروه تغییری نداشته و با همان رویه سابق ادامه یافته است. در عین حال، مطابق آنچه مرکز آمار ایران منتشر کرده، میزان تورم سالانه مردادماه امسال در بخش آب، برق و سوخت نزدیک به 15 درصد بوده است

مرکز آمار ایران، در استخراج اطلاعات خود، ضریب اهمیت حمل‌ونقل در سبد هزینه‌ای خانوار را 9.8 اعلام کرده است. این بدان معناست که اهمیت این بخش در سبد خانوار در مقایسه با برخی دیگر از گروه‌های کالایی کمتر و در مقایسه با برخی دیگر از گروه‌های کالایی بیشتر است. به‌طور مثال گروه مسکن، آب، برق و سایر سوخت‌ها بالاترین میزان ضریب اهمیت را با رقم 35.60 در اطلاعات مربوط به تورم دارد و به همان ترتیب، تغییرات شاخص در این گروه، بر تورم کل، تأثیر بالاتری خواهد گذاشت.

 

گروه درصد تغییر نسبت به تیر96 درصد تغییر نسبت به مرداد 95
حمل و نقل 0.3 5.2
مسکن  0.5 6.1
اجاره  0.5 6
آب، برق و سوخت 2.8 14.8

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.