| کد خبر: 135136 |

توافق ایران و اوراسیا نهایی شد

همه گفته بودند تا پایان ۲۰۱۷میلادی؛ اما گویا زودتر از اینها قرار است توافقنامه مشترک اقتصادی ایران با اتحادیه اوراسیا امضا شود.

تین نیوز

 همه گفته بودند تا پایان ۲۰۱۷میلادی؛ اما گویا زودتر از اینها قرار است توافقنامه مشترک اقتصادی ایران با اتحادیه اوراسیا امضا شود.

 

بعد از اینکه امریکا با ریاست جدید جمهوری‌اش، موضع بیشتری نسبت به ایران گرفت؛ روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان که اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند برای توسعه روابط با ایران مصمم‌تر شدند و خواهان نهایی شدن پیشنهاد ۲، ۳ سال پیش خود برای برقراری تجارت آزاد با ایران هستند؛ که البته این مهم بیشتر به دلیل رهبری و خواست روسیه در این اتحادیه است. این موضوع را منابع خارجی ازجمله فایننشال تایمز انگلیس نیز تایید می‌کنند و می‌نویسند: ایران و روسیه از وقتی اتحادیه اروپا و امریکا در سال۱۳۹۲ (۲۰۱۴میلادی) علیه روسیه تحریم‌هایی اعمال کردند، خواهان محکم‌تر شدن روابط اقتصادی با یکدیگر شدند. حالا خبرها حاکی از نهایی شدن متن توافقنامه و امضای آن است.

 

نخست وزیران روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان در نشست ۱۶ اسفند ۹۵ بیشکک، برنامه تنظیم موافقت‌نامه ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران را تصویب کردند که به گفته کارشناسان فرصت‌های بسیار گسترده اقتصادی ازجمله بازرگانی، سرمایه‌گذاری و فراهم شدن زمینه‌های همکاری بیشتر را به همراه خواهد داشت.

 

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ۱۱ دی ۱۳۹۳ مصادف با ژانویه ۲۰۱۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان ۲/۲ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و ۳/۱ تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد. تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه نیز بیش از ۸۷۷ میلیارد دلار یعنی برابر ۷/۳ درصد صادرات و ۳/۲ درصد واردات کل جهان است. این اتحادیه با جمعیت ۱۸۰ میلیون نفری فرصت طلایی بسیار خوبی برای سایر کشورها به شمار می‌آید که هرکدام به مرور در حال توسعه روابط خود با این مجموعه بزرگ اقتصادی هستند؛ ویتنام از اردیبهشت ۱۳۹۴ (مه ۲۰۱۵)تفاهمنامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه را امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.

 

درحال‌حاضر ایران نیز در مرکز توجه این موضوع قرار دارد و جدا از خواست ایران، کشورهای عضو نیز به شدت علاقه‌مند به برقراری چنین ارتباطی هستند. اتحادیه اوراسیا و ایران توافق‌هایی درباره تسهیل تجارت و دریافت تخفیف تعرفه‌ای برای برخی کالاهای ایرانی تا حد صفر داشته‌اند و در تازه‌ترین خبرها آمده است که جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا برای متن موافقت‌نامه ایجاد محدوده آزاد اقتصادی توافق کرده‌اند و این پیمان برای دیگر مراحل مرتبط ازجمله امضا نهایی شده است.

 

دفتر مطبوعاتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیروز اعلام کرد: براساس این سند، ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اصول اساسی سازمان تجارت جهانی را رعایت و شرایط مساعد برای تجارت تمام کالاها در چارچوب همکاری‌های بازرگانی را تامین می‌کنند.

 

برپایه برنامه‌ریزی‌ها، هیات‌های ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مذاکره برای ایجاد تسهیلات بیشتر برای دسترسی آسان‌تر به بازارهای یکدیگر ازجمله توافق در باره تعهدات تعرفه‌ای ادامه می‌دهند.

 

آغاز با ۲۰۰ کالا

در دیدار محمود واعظی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه با خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا که در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ در همین ماه برگزار شد، واعظی گفت: پیشرفت مذاکرات مربوط به انعقاد قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، رضایت بخش است. وی گفته بود: اراده لازم در دو طرف برای رسیدن به توافق وجود دارد و آماده‌ایم تا برنامه و جدول زمانبندی شده را به منظور انجام مذاکرات طراحی کنیم. ایران با ۲۰۰ قلم کالا آغاز کرده است و می‌توانیم این تعداد را نیز افزایش بدهیم. براساس این توافق قرار است پس از امضا ۳ سال تعرفه ترجیحی برقرار باشد و سپس به سمت تجارت آزاد حرکت کنیم.

 

همچنین به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا به خبرنگاران گفت: ایران در چارچوب همکاری‌های خود با کشورهای عضو اوراسیا درباره تمامی کالاها مورد توافق تسهیلات قائل می‌شود که اهمیت فراوانی دارد.

 

ورود آسان به بازارها

نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه گفته شده اجرای کمربند سبز گمرکی و یکسان‌سازی امور گمرکی با اعضای اتحادیه اروپا از ابتدای سال آینده میلادی اجرا خواهد شد، اظهار کرد: ۵ کشور متحد در اتحادیه اوراسیا به گونه‌ای عمل کرده‌اند که تعرفه در این منطقه بسیار پایین است و مزیت بسیار خوبی برای صادرات کالا برای هر کشوری در این منطقه وجود دارد.

 

هادی تیزهوش‌تابان در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» با بیان اینکه از بین اعضا روسیه بهترین موقعیت برای ایران به شمار می‌آید، تصریح کرد: با توسعه روابط با اوراسیا و برقراری تجارت آزاد مشکلات در حوزه صادرات و همچنین هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

 

وی ادامه داد: در این شرایط نرخ تمام شده کالا نیز پایین می‌آید و رقابت خوبی می‌توانیم داشته باشیم. در واقع با توسعه روابط، آسان‌تر می‌توانیم وارد بازار شویم. درحال‌حاضر امکانات لازم را نداریم و مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که با ایجاد تجارت آزاد به حداقل کاهش خواهد یافت.

 

کمک به پیوستن ایران به WTO

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان با تاکید براینکه درخواست ما این بوده و خواهد بود که اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در مذاکرات با اتحادیه اوراسیا مشارکت داشته باشد، اظهار کرد: ۳اتاق بزرگ ایران و ارمنستان، ایران و روسیه و ایران و قزاقستان شکل گرفته تا بتوان از ظرفیت‌ها با مبادله درست اطلاعات و حفظ منافع ملی ایران منافع مشترک با این کشورها و اتحادیه اوراسیا به‌دست آوریم.

 

امیر عابدی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» تصریح کرد: هدف از ایجاد این بلوک اقتصادی (اوراسیا) بهبود وضعیت اعضاست که به طور عمده حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری را هدفگذاری کرده است. بنابراین انتظار بر این است به طور فعالانه و مشخص حضور بخش خصوصی در این مذاکرات تعیین شود.

 

وی با بیان اینکه برقراری تجارت آزاد با اوراسیا می‌تواند در پیوستن به سازمان تجارت جهانی نیز کمک ویژه‌ای به ما بکند، ادامه داد: اعتقاد ما براین است که باید منافع و ضرر در این مذاکرات در کارگروه‌هایی از قبل مشخص شده باشد. بخش خصوصی اعلام کرده بود هر کدام از نهادهای دولتی که در مذاکرات حضور دارند باید با انتقال شفاف اطلاعات با بخش خصوصی نسبت به افزایش منافع ملی و کاهش ضررها و پیامدها را به همراه داشته باشد.

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان با اشاره به اینکه این گام اساسی در مقابل غرب را روسیه برداشت و کشورهایی مانند چین و هند نیز در صف انتظار هستند، تاکید کرد: ۸۰ درصد از مبادلات تجاری در اتحادیه اوراسیا را روسیه برعهده دارد و با توجه به اینکه در گذشته ارزش روبل کاهش پیدا کرده بود، منافع اعضا به خطر افتاد. اما بررسی تحلیلگران ما در یکی دوسال گذشته و همچنین ثبات ارز و تثبیت سیاست‌های اقتصادی این اتحادیه باعث شد توافق‌های خوبی بین اعضا ایجاد شود.

 

عابدی ادامه داد: قزاقستان برای ما منافع بسیاری در سرمایه‌گذاری مشترک و همچنین تجارت تهاتری دارد که به هر حال با برقراری تجارت آزاد با اوراسیا و کاهش یا حذف تعرفه می‌توانیم بخشی از نیازمندی اقتصاد و سرمایه‌گذاری را تامین کنیم.

 

به گفته وی، یکی از موانع عمده تجارت با حوزه اوراسیا، نبود نظام بانکی منظم است که هم قبل و هم بعد از تحریم وجود داشته و فقط کم و زیاد می‌شود. هرچند توانستیم با روسیه گام موثر اما کوچکی در این مسیر برداریم و بانک مشترکی ایجاد کنیم اما کافی نیست و برای توسعه بیشتر روابط با اعضای اتحادیه اوراسیا به روابط بانکی کامل نیاز داریم.

 

روادید مشکل دیگری است که رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان به آن اشاره دارد و می‌گوید: به جز ارمنستان که توافقنامه لغو روادید را با آن امضا کردیم، در دیگر کشورها با مشکل روادید روبه‌رو هستیم که باید در مذاکرات مطرح و تعیین تکلیف شود. عابدی معتقد است: اوراسیا می‌تواند از مزیت مهم ترانزیت کالا از مبدا ایران که به آب‌های آزاد دسترسی دارد استفادهکند و در واقع این اتحادیه با ۱۸۰ میلیون جمعیت می‌تواند برای دو طرف منافع مشترکی را رقم بزند و به عنوان یک فرصت طلایی برای ما به شمار می‌آید.

 

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.