| کد خبر: 238305 |

مدیر کل راهداری و حل و نقل جاده ای استان قزوین :

◄ بهره برداری 6 پروژه در هفته حمل و نقل

قزوین ، تین نیوز ، سید مرتضی نصری – مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته حمل و نقل ، راهداری و رانندگان در محل این اداره کل برگزار شد ، از بهره برداری 6 پروژه عمرانی و خدماتی در این هفته با حضور استاندار و مسئولان اجرایی در این استان ، خبر داد.

تین نیوز

قزوین، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته حمل و نقل،  در محل این اداره کل برگزار شد ، از بهره برداری 6 پروژه عمرانی و خدماتی در این هفته با حضور استاندار و مسئولان اجرایی در این استان ، خبر داد.

این مسوول با اشاره به اینکه راه های شوسه موجود استان در روستاهای بالای ۲۰ خانوار واقع شده و آسفالت آنها جزو اولویت های این اداره کل است، افزود: به طور میانگین برای زیرسازی، تعریض، بازگشایی و آسفالت هر کیلومتر راه روستایی ۱۵ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است .

وی با اشاره به آخرین وضعیت راه های روستایی استان قزوین، اظهار داشت: در حال حاضر از پنج هزار و ۳۲۸ کیلومتر راه روستایی موجود، ۲ هزار و ۶۷۰ کیلومتر آن آسفالت، ۶۹۳ کیلومتر آن راه شوسه و یک هزار و ۹۶۵ کیلومتر نیز خاکی و جیب رو است.

حق لطفی با بیان اینکه از مجموع یک هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار راهداری استان قزوین در سال جاری حدود ۳۳ درصد آن محقق شده است، تاکید کرد: هدفگذاری این اداره کل تا پایان سال ۱۴۰۱ با توجه به امکانات ناوگان داخلی خود، بازگشایی، اصلاح هندسی و آسفالت ۱۴۰ کیلومتر راه روستایی بوده که تاکنون ۱۰۰ کیلومتر آن آماده سازی و ۵۹ کیلومتر آن نیز آسفالت شده است.

وی گفت: همچنین ۳۰ درصد از ۲ هزار و ۶۷۰ کیلومتر راه روستایی موجود آسفالت شده هم به روکش آسفالت نیاز دارد که برای هر کیلومتر آن نیز یک میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در مجموع برای آسفالت راه های روستایی قزوین به حدود ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم.

وی به نگهداری و ایمن سازی راه های اصلی استان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود یک هزار و ۳۷۰ کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی استان، براساس عرف بین المللی، سه تا ۶ درصد از ارزش کل راه باید سالانه هزینه حفظ و نگهداری آن شود که این میزان برای استانی مانند قزوین که ارزش راه های آن ۵۰۰ هزار میلیارد ریال است، بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال می باشد اما سالانه حدود ۹ درصد آن محقق می شود.

مدیر کل حمل و نقل و راهداری با اشاره به شناسایی ۷۲ نقطه حادثه خیز استان در سال های گذشته ، گفت : با تلاش های صورت گرفته و با رفع ۵۶ نقطه حادثه خیز در استان ، در حال حاضر ۱۶ نقطه در استان قزوین وجود دارد که آشکارسازی های لازم نیز در آنها صورت گرفته و برای رفع آن به ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه هیچ پایانی برای رفع نقاط حادثه خیز در جاده های کشور و استان وجود ندارد، تصریح کرد: همه ساله و با پایش های صورت گرفته نقاط پرتصادف مورد شناسایی قرار می گیرند و این در حالی است که باید در زمینه آموزش به رانندگان و فرهنگ سازی در این حوزه بیش از گذشته تلاش کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین، وجود مجتمع های خدمات رفاهی را در حوزه ایمنی راه ها موثر دانست و اظهار داشت: در حال حاضر ۳۶ مجتمع خدمات رفاهی با ۵۷۳ هزار متر مربع مساحت در استان فعالیت دارند و برای توسعه این بخش، ۲۱ مجتمع خدمات رفاهی با ۶۰۰ هزار متر مربع نیز در حال احداث است که تا پایان امسال شاهد بهره برداری از چهار مجتمع خواهیم بود.

به گفته وی، وجود مراکز خدمات رفاهی بین راهی علاوه بر ایمنی راه، در حوزه استراحت رانندگان و ایجاد فرصت های شغلی، در مواقع بحرانی و کولاک می توانند امکانات لازم را در اختیار مسافران و در راه ماندگان ارایه دهند.

حق لطفی با اشاره به آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا به بخش حمل و نقل بار و مسافر، خاطرنشان کرد: متاسفانه ادامه فعالیت این ویروس، آسیب های جدی را به حوزه حمل و نقلی، به خصوص مسافر وارد آورد تا جایی که هر چند آمار جا به جایی مسافران در بخش اتوبوس از ۱۶۵ هزار در هشت ماه نخست سال گذشته به ۲۳۵ هزار مسافر در سال جاری افزایش یافته اما هنوز فاصله زیادی با سال های ۹۸ و ۹۷ داریم.

وی با بیان اینکه قزوین یک استان صنعتی و کشاورزی به شمار می رود و این مساله باعث شده تا این منطقه از کشور مبدا و مقصد بسیاری از کالاها باشد، تصریح کرد: متاسفانه تخلفات ثبت شده توسط ۱۲ تیم گشت راهداری استان که به صورت شبانه روزی در مبادی ورودی و گلوگاه های مهم ثبت و ضبط شده، حدود ۱۵ درصد از کالاهای حمل شده توسط ناوگان حمل و نقل عبوری از استان فاقد بارنامه بوده که تخلفات آن به کمیسیون های مربوط ارجاع داده می شود.

به گفته این مسوول، در هشت ماه نخست امسال هفت میلیون تن کالا از سطح استان جا به جا شده که این میزان نسبت به مدت مشابه گذشته با افزایش سه درصدی روبه رو بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین یادآور شد : از مجموع ۴۶ دوربین نصب شده ثبت تخلف در بزرگراه ها ، آزادراه و راه های اصلی این استان، ۳۶ دوربین فعال بوده و مابقی نیز به علت سرقت یا وقوع سوانح رانندگی معیوب و از کار افتاده است. ۳۶ دروبین ثبت تخلف در راه های استان قزوین فعال است که طی سال جاری و سال آینده ، به 60 دوربین افزایش خواهد یافت .

حق لطفی خاطرنشان کرد : براساس کارشناسی های صورت گرفته توسط این اداره کل در جاده های استان نیازمند نصب ۶۰ دوربین است که نصب و راه اندازی آن در اولویت برنامه های این اداره کل قرار دارد .

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.