| کد خبر: 226579 |

استاندارمرکزی:

۵۰ هزار میلیارد ریال طرح اقتصادی در استان مرکزی به بهره‌برداری می‌رسد

تین نیوز

 

استاندار مرکزی گفت: ۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در قالب طرح های ستاد اقتصاد مقاومتی در استان تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سید «علی آقازاده» شامگاه سه‌شنبه در گفتگوی تلویزیونی به مناسبت ایام الله دهه فجر افزود: در دهه فجر امسال یک‌هزار طرح بزرگ عمرانی و اقتصادی با اعتباری بالغ بر ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و دولتی بهره‌برداری می‌شود که زمینه اشتغال ۱۰هزار و ۳۵۰ نفر را در سطح استان فراهم می کند.

وی با اشاره به طرح‌های جهش تولید در مجموعه اقتصادی استان مرکزی گفت: نخستین واحد تولید برق از انرژی خورشیدی کشور، در چند هفته آتی با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال و سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرستان خمین افتتاح می‌شود که با تحقق این مهم ایران می‌تواند به عنوان یکی از صنایع نوآور در منطقه مطرح باشد.

نماینده عالی دولت در استان مرکزی ادامه داد: روز جاری نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلوواتی در روستای امان آباد شهرستان اراک بهره‌برداری شد که تولید انرژی پاک حدود ۴۰۰ کیلووات در دستور کار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قرار گرفته است.

آقازاده اظهار داشت: تامین انرژی برق با شیوه‌های نوین و پاک نقش به سزایی در کاهش آلایندگی هوای اراک دارد که نیاز است دولت با در اختیار قرار دادن زمین سرمایه گذاران بخش خصوصی را در این راستا حمایت کند.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی انتقال آب سد کمال صالح از رینگ جنوبی شهر اراک به طول ۱۴ کیلومتر و با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال روز جاری آغاز شد که با اجرای این طرح تا ۲ ماه آینده تمام شهروندان از نعمت آب آشامیدنی سد کمال صالح بهره مند می‌شوند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: بزرگ‌ترین واحد دامداری کشور در شهرستان زرندیه آماده بهره‌برداری است که در این واحد تولیدی ۳۵ هزار راس دام‌سنگین با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

وی تصریح کرد: با تحقق این طرح، تولید شیر و گوشت قرمز در استان به ۲ برابر افزایش می‌یابد.

آقازاده با اشاره به شاخص‌های اقتصادی استان نیز گفت: عملکرد استان مرکزی در شاخص‌های کاهش نرخ بیکاری، پرداخت حقوق معوق کارگران، اجرای طرح‌های ستاد اقتصاد مقاومتی نسبت به سایر استان‌ها قابل توجه‌ بوده که این موفقیت حاصل تعامل و همکاری فعالان بخش اقتصادی با همراهی دولت به ثمر نشسته است.

وی در خصوص واحدهای بزرگ تولیدی استان مرکزی نیز اظهار داشت: سال جاری اتفاقات خوبی برای صنایع مادر استان رخ داد، چرا که شرکت واگن پارس به مپنا واگذار شد و شرکت آلومینیوم نیز مواد اولیه خود را ( آلومینا ) تا ۱۲۰ روز آینده تامین کرد.

استاندار مرکزی افزود: برای ۲ ماه بعد این محصول پیش خرید شده است که این مهم اقدام مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها است.

آقازاده، ضمن ابراز رضایت از وضعیت جهش تولید در حوزه صنایع بزرگ استان مرکزی گفت: واحد تولیدی لوله و پروفیل ساوه در ۲ سال گذشته، حقوق  یک هزار و ۱۰۰ کارگر با هشت ماه معوق مانده داشت که اکنون حقوق کارگران تا آخر دی ماه پرداخت شده و تعداد کارگران به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر افزایش یافته و چند ماه آتی به سه هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد.

وی بیان کرد: حقوق معوق کارگران در سطح استان مرکزی تا اول بهمن ماه یک هزار و ۱۰۰ نفر است که به نسبت سال گذشته پنج برابر کاهش یافته است چرا که آمار حقوق معوق کارگران سال گذشته پنج هزار و ۲۰۰ نفر و ۲ سال گذشته ۴۵ هزار نفر بوده است .

استاندار مرکزی ادامه داد: اکنون نگرانی ها در خصوص شرکت هپکو است و با توجه به اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات این واحد تولیدی رفع شده اما همچنان در هیات دولت این موضوع مطرح است و با تعامل و همکاری سه قوا و مسئولان استانی، انتظار است اخبار امید بخشی برای مردم استان و کارکنان شرکت هپکو و همچنین آذرآب تا پایان سال شنیده شود.

آقازاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور گفت : امسال دشوارترین سال تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا در کشور بود که با وجود فشارهای ظالمانه دشمنان، ملت بزرگ ایران با تعامل و همدلی با مسئولان کارنامه درخشانی را در کشور و به تبع آن در استان ثبت کردند.

وی با تقدیر از صاحبان صنوف و فعالان اقتصادی در زمان شیوع بیماری کرونا گفت: با شیوع این بیماری، بسیاری از صنوف و کسب و کارها تعطیل شد اما به رغم تمام مشکلات اقتصادی و همکاری مردم و مسئولان استانی و در راس آن کادر درمان، استان مرکزی در کنترل و مقابله با این بیماری خوش درخشید و اکنون بسیاری از فعالیت‌ها به وضعیت عادی بازگشته است .

استاندار مرکزی تاکید کرد: امید است مردم استان با رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت ترددها و تولید واکسن داخلی و واردات واکسن خارجی همچون گذشته تعامل و همکاری لازم را در این راستا داشته باشند تا شرایط بیماری به وضعیت مطلوب برسد و این بیماری را مدیریت کرد. 

آقازاده عنوان کرد: در سال آینده هم به طور حتم شرایط اقتصادی کشور بدتر از وضعیت کنونی نیست و در افق ۱۴۰۰ با تلاش دولتمردان گام‌های موثری در راستای بهبود معیشت مردم، توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذار در بخش‌های مختلف در کشور برداشته می‌شود.

استان مرکزی با  ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.