| کد خبر: 221956 |

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خبر داد

◄ فعالیت 70 ایستگاه هواشناسی در اردبیل

اردبیل|مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از فعالیت 70 ایستگاه هواشناسی در استان اردبیل خبر داد.

تین نیوز

اردبیل|مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از فعالیت 70 ایستگاه هواشناسی در استان اردبیل خبر داد.

سیاوش محمدی در گفت‌و گو با تین نیوز، اظهار کرد: در بحث هواشناسی، سازمان هواشناسی متولی پایش وضعیت جوی، پیش‌بینی تغییرات آب و هوایی و اقلیمی در کشور است.

وی تصریح کرد سازمان هواشناسی این وظیفه را از طریق تولید داده،تبادل و مدیریت داده،پردازش داده ها، تولید محصول و ارایه  اطلاعات وخدمات به کاربران به انجام می رساند.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل به سه اولویت کاری هواشناسی اشاره کرد و گفت: اولویت اول ما: پایش مستمر جو و تولید داده است و در کنار آن پردازش و تولید محصول با صحت بالا،به هنگام ، معتبر و انتقال آن به کاربر بسیار ضروری و حیاتی می باشد.

محمدی تصمیم‌سازی در مدیریت کشور و امور روزمره مردم را سومین وظیفه و رسالت سازمان هواشناسی اعلام کرد و افزود: انجام هر کدام از این وظائف نیازمند تامین سامانه خاص ، تجهیزات و بسترهای مناسبی می باشد که قطعا حرکت رو به جلو در این زمینه نیازمند تأمین اعتبارات جدی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تولید داده نیازمند سامانه های پایشی است که ما به همین منظور انواع ایستگاههایی هواشناسی از جمله ایستگاههای هواشناسی فرودگاهی، سینوپتیک، کشاورزی، جاده‌ای و سایر ایستگاهها را در سطح استان راه‌اندازی کردیم که از طریق این ایستگاه‌ها و سامانه‌ها اطلاعات مورد نظر را جمع‌آوری و در اختیار کاربر قرار می‌دهیم.

محمدی بیان کرد: هر چقدر تعداد و پراکنش این ایستگاه‌ها زیادتر باشد اطلاعات ما بیشتر و محصول ارائه شده از صحت و دقت بالاتری برخوردار خواهد بود.

وی اضافه کرد: بعد از جمع آوری داده ها برای تولید محصول نیازمند  سامانه های پردازشی و سوپر کامپیوترها هستیم  که برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، اجرای مدل های عددی هواشناسی و تولید نقشه های هواشناسی مورد استفاده قرار می گیرند که در این شرایط تحریم، خرید این تجهیزات و امکانات با مشکلات و نارسایی‌هایی روبه‌رو شده است.

محمدی ادامه داد: در بخش اطلاع‌رسانی ما هیچ مشکلی را در ارائه و انتقال اطلاعات به کاربر عمومی و تخصصی نداریم چرا که با استفاده از ظرفیت صدا و سیما، رسانه‌ها و از طریق فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها این اطلاعات در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

محمدی تصریح کرد: ما در استان اردبیل 70 ایستگاه هواشناسی داریم که شامل چهار ایستگاه جاده‌ای، 12 ایستگاه سینوپتیک، فرودگاهی،کشاورزی،2 ایستگاه اقلیم شناسی، 51 ایستگاه باران‌سنجی و رادار هواشناسی است.

وی به راه‌اندازی رادار هواشناسی استان در امیرکندی شهرستان گرمی اشاره کرد و گفت: این اولین رادار باند ایکس کشور است که در استان اردبیل نصب شده است و با پایش جودر  هر 15 دقیقه یکبار، اطلاعات کاملی از بارندگی ، بویژه توفانهای رعد و برق که ایجاد رگبار، سیل و آبگرفتگی می کنند در اختیار کاربران قرارمی دهد و این اطلاعات در پیش بینی های کوتاه مدت فوق العاده مهم است.

محمدی گفت: با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و 200 میلیون تومان خرید تجهیزات رادار، نصب و راه اندازی آن انجام شده که در سال گذشته همزمان با سفر ریاست محترم جمهور به استان اردبیل افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

ایستگاه فرودگاه اردبیل مجهزترین سیستم هواشناسی در حوزه هوانوردی

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: سامانه خودکار هواشناسی فرودگاهی کت دو در فرودگاه اردبیل نصب و راه‌اندازی شده که ما با هدف ارتقا ایمنی و سلامت پروازها و کاهش کنسلی‌ها از این مجموعه استفاده می‌کنیم.

محمدی خاطر نشان کرد: نظیر این تجهیزات و امکانات در کمتر فرودگاهی در کشور فعال شده است و در حال حاضر ایستگاههای فرودگاهی استان به صورت 24 ساعته اطلاعات هواشناسی  را تهیه و در اختیار بخش هوانوردی قرار می‌دهد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با استفاده از این اطلاعات و در کنار سایر تجهیزات ناوبری فرودگاهی ما شاهد انجام پروازهای ایمن در فرودگاههای استان اردبیل هستیم.

محمدی در مورد اعتبارات هواشناسی بیان کرد: اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه ای ما استانی است و به دلیل کمبود اعتبارات، در حوزه خرید تجهیزات و حتی نگهداری و پشتیبانی ایستگاه‌های موجود به شکل مناسب و شایسته با مشکلات زیادی مواجه هستیم

وی به هزینه بالای تعمیر و نگهداری ایستگاه‌های هواشناسی اشاره کرد و ادامه داد: این اعتبارات گاه کفاف هزینه تعمیر و تجهیز سالانه یک سنسور این ایستگاه‌ها را هم نمی‌کند و در بخش نیروی انسانی هم هواشناسی استان  با 70 نفر پرسنل متخصص و مجرب به فعالیت خود در سطح استان ادامه می دهد که ضرورت دارد با تخصیص اعتبار مناسب از این نیروها حمایت گردد.

بارش کمتر از نرمال در آبان و آذر در اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل به آخرین وضعیت بارش در سال آبی گذشته اشاره کرد و گفت: به طور میانگین بارشی که در سال آبی گذشته در استان اتفاق افتاد، 320 میلیمتر بود که نسبت به سال آبی قبل از آن یک درصد کاهش و نسبت به بلند مدت پنج درصد افزایش بارش‌ها را شاهد بودیم.

محمدی اظهار کرد: در سال آبی گذشته بیشترین کاهش بارش‌ها نسبت به بلند مدت در شهرهای شمالی استان به ثبت رسید اما بیشترین افزایش بارش در سرعین با 24 درصد به ثبت رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از ابتدای امسال تا 30 مهرماه میانگین بارش استان به  214 میلیمتر رسیده که نسبت به بلند مدت 23 درصد و نسبت به سال قبل در این بازه زمانی 24 درصد افزایش بارش را شاهد هستیم.

محمدی افزود: صحت پیش‌بینی‌های فصلی هواشناسی 65 تا 70 درصد است و به هیچ وجه صحت پیش‌بینی‌های هواشناسی در کل دنیا به صد درصد نمی‌رسد و پیش بینی های هواشناسی همیشه با درصدی از عدم قطعیت همراه می باشد.

وی به پیش بینی فصلی صادر شده توسط پژوهشکده اقلیم‌شناسی اشاره کرد و ادامه داد: در آبان و آذرماه بارش ها در سطح استان کمتر از نرمال پیش بینی شده است.

 

افزایش یک درجه ای میانگین دمای هوا در 10 سال اخیر

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: از هم اکنون نمی‌توان در مورد زمستان سخت امسال سخن به میان آورد اما شرایط زمستان در استان اردبیل همواره سخت بوده و بارش برف و دماهای حداقلی را در این استان شاهد هستیم.

 

وی گفت:در استان اردبیل اکثر سال ها در سطح استان بخصوص مناطق مرکزی و جنوبی شاهد رخداد سرمای دیررس بهاره از اوایل فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه هستیم  که  خسارت زیادی را به محصولات کشاورزی و باغی استان وارد می کند و ادامه داد: در جهت کاهش خسارات ناشی از سرما زدگی ما شرایط جوی 48 تا 72 ساعت آینده استان را با درصد بسیار بالایی پیش بینی  و به اطلاع مسئولان ذی ربط می رسانیم تا آنها اقدامات لازم را در جهت کاهش خسارات به باغات انجام دهند.

محمدی بیان کرد: به هنگام نفوذ سامانه سرد و بارشی ما با تشکیل جلسات کارگروه بلایای جوی و توفان شرایط جوی ، پیش بینی ها و توصیه لازم را به مسئولین امر اعلام و از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها شرایط جوی و سرمازدگی‌های احتمالی را اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: از لحاظ پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی در این زمینه مشکلی وجود ندارد ولی جهاد کشاورزی با هماهنگی کشاورزان باید اقدامات لازم را در پیشگیری از سرمازدگی احتمالی انجام دهند که در این باب در مواقع ماندگاری طولانی مدت سرما برخی تمهیدات در بلند مدت قابل انجام نیست.

محمدی تصریح کرد: اداره کل هواشناسی استان طرح اولیه به کارگیری فناوری های نوین در طراحی و توسعه سامانه پایش،پیش بینی و هشدار سرمازدگی و یخ زدگی در باغات استان اردبیل را برای شهرستان مشگین‌شهر ارائه کرده بود که متأسفانه به دلیل کمبود اعتبارات امکان اجرای آن میسر نشد ولی در حال حاضر ما قادر هستیم 72 ساعت قبل از وقوع شرایط حاد جوی، پیش بینی و اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شهرستان مشگین‌شهر 10 ایستگاه هواشناسی و باران سنجی فعال داریم که به سرعت به کشاورزان اطلاع‌رسانی در مورد شرایط جوی انجام می‌شود اما بهتر است با تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن گیاهان دیررس خسارت‌های سرمای بهاره را در حوزه کشاورزی استان کاهش دهیم، پیش‌آگاهی‌های کشاورزان و استفاده از روش‌های مقابله با سرمازدگی نیز می‌تواند در کاهش خسارت‌ها تاثیرگذار باشد.

محمدی در مورد خشکسالی و تبعات آن نیز افزود: در 10 سال اخیر به طول میانگین دمای هوا یک درجه در سطح استان افزایش پیدا کرده است و این افزایش دما موجب افزایش تبخیر شده و از طرف دیگر بارش های استان نیز بیشتر از حالت برف به بارش باران تغییر شکل داده  و زمان بارش ها به ماههای آخر سال منتقل شده که این امر ماندگاری برف در ارتفاعات و سطح استان را کمتر می کند.

محمدی گفت:  نقشه های پهنه بندی خشکسالی بر اساس شاخص SPEI دوره ده ساله نشان می دهد که اکثر مناطق استان با خشکسالی متوسط تا خیلی شدید درگیر می باشند که ضرورت دارد با تغییر الگوهای مصرف آب در بخش های مختلف در این زمینه تدابیر پیشگیرانه در نظر گرفته شود.

محمدی اضافه کرد: در جنوب استان اردبیل نیز با 15 ایستگاه باران‌سنجی دو ایستگاه سینوپتیک در شهرستانهای خلخال و فیروزآباد کوثر و همچنین دو ایستگاه هواشناسی جاده ای در محور الماس و کجل پایش وضعیت جوی را انجام می دهیم.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ضرورت پیشتیبانی مسئولان استان را از این ایستگاه‌ها و تعمیر و تجهیز آنها یادآور شد و بیان کرد: با توجه به توپوگرافی استان و شرایط خاص اقلیمی، پراکنش بارش و تغییرات دمایی در استان اردبیل زیاد است و جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه نیازمند توسعه ایستگاه‌های جدید و فعالیت آنهاست.

وی ادامه داد: متأسفانه هواشناسی را تنها در حوزه پیش‌بینی هوا محدود و محصور می‌بینند در حالی که خدمات ما در حوزه های هوانوردی، کشاورزی،حمل و نقل، گردشگری و توسعه زیر ساخت ها منطقه بخصوص در مکان یابی درست صنایع آلاینده، فرودگاهها، ورزشگاهها، وگلخانه ها بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

وی از مسئولان استان خواست تا در هنگام ساخت و اجرای پروژه های عمرانی، مبلمان و تأسیسات شهری به الگوهای هواشناسی و اطلاعات ارائه شده در این زمینه توجه داشته باشند تا در طراحی مناسب و همچنین جلوگیری از خطرات و آسیب‌های جوی و اقلیمی و استحکام بنا و ارتقا توانمندی‌ها را شاهد باشیم.

محمدی تصریح کرد: از پیمانکاران، مهندسان، معماران و طراحان انتظار داریم با بکارگیری داده ها و اطلاعات هواشناسی در حوزه ساخت و ساز به ویژه طراحی‌ها و احداث جاده‌ها، ‌حوزه حمل و نقل و کارهای زیربنایی توجه و دقت بیشتری را داشته تا خسارت و آسیب‌های احتمالی به حداقل برسد.

محمدی به فعالیت سامانه توسعه هواشناسی کاربردی(تهک) در اردبیل اشاره کرد و افزود: این سامانه از سال 93 راه‌اندازی شده و بیشتر در بخش کشاورزی به کاربران اطلاعات ارائه می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خاطر نشان کرد: در حال حاضر 120 هزار نفر کاربر سامانه تهک هستند که با همکاری تنگاتنگ سازمان جهاد کشاورزی استان اطلاعات و توصیه های هواشناسی را در کمترین زمان ممکن در اختیار کشاورزان قرار می دهیم که استفاده از این اطلاعات ارزش افزده ای بالغ بر 110 میلیارد تومان طی سال های 97 تا 98 در بخش گندم استان داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.