| کد خبر: 220709 |

بیش از 4300 دستگاه کشت مکانیزه غلات در مهاباد معاینه فنی شدند

آذربایجان غربی| خسرو حسن‌پور مسوول واحد مکانیزاسیون مهاباد گفت: کارشناسان این اداره در زمان شروع کشت پاییزه نیز هر دستگاه را یکبار دیگر از نظر تراکم کشت و وضعیت فنی دستگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورت وجود هر مشکلی آن را رفع می‌کنند.

تین نیوز

 آذربایجان غربی| خسرو حسن‌پور مسوول واحد مکانیزاسیون مهاباد گفت: کارشناسان این اداره در زمان شروع کشت پاییزه نیز هر دستگاه را یکبار دیگر از نظر تراکم کشت و وضعیت فنی دستگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورت وجود هر مشکلی آن را رفع می‌کنند.

وی اضافه کرد: امسال برای کشت پاییزه برای هر دستگاه تراکتور 800 لیتر و برای هر دستگاه ردیف‌کار 700 لیتر سوخت یارانه‌ای توزیع شده تا کشاورزان در این فصل مشکلی برای تامین سوخت نداشته باشند.

مسوول واحد مکانیزاسیون مهاباد با بیان اینکه سهمیه تعیین شده متناسب بر نیاز شهرستان اختصاص یافته، اظهار داشت: با تحویل به موقع سوخت، کشاورزان و صاحبان ماشین‌آلات کشاورزی مشکلی در رابطه با تامین آن برای دستگاه‌های خود نخواهند داشت.

وی ادامه داد: پنج مرکز خدمات ادوات کشاورزی با پنج نفر کارشناس فنی هم‌اکنون در 2 بخش مرکزی و خلیفان فعال است که بر نحوه عملکرد این دستگاه‌ها نظارت می‌کنند.

حسن‌پور با اشاره به راه‌اندازی ۲ مرکز بوجاری بذر خودمصرفی کشاورزان نیز گفت: این 2 مرکز در شهر "خلیفان" و سه‌راهی "دارلک" این شهرستان راه‌اندازی شده تا کشاورزانی که از گندم تولید شده خود به عنوان بذر استفاده می‌کنند بتوانند گندم را برای بوجاری به این مراکز ببرند.

وی اظهار داشت: استفاده از بذر گواهی یا بوجاری‌شده نقش مهمی در بازدهی بهتر مزارع دارد و کشاورزانی که از گندم تولید شده خود به عنوان بذر استفاده می‌کنند ، قبل از کشت آن را بوجاری و ضدعفونی کنند.

وی با اشاره به مزایای استفاده از بذر بوجاری شده افزود: بذرهای اصلاح شده که وارد سیستم بوجاری (غربالگری ) و ضدعفونی میشود اختلاط ارقام نداشته و در سیستم بوجاری، بذرهای شکسته، چروکیده، ضعیف و یا همراه با علف‌های هرز، جدا و غربالگری می‌شود.

طبق پیش‌بینی کارشناسان جهاد کشاورزی مهاباد امسال بیش از 56 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم این شهرستان به کشت پاییزه غلات اختصاص پیدا می‌کند که در 50 هزار هکتار از مزارع، گندم و در بیش از 6 هزار هکتار نیز جو کشت می‌شود. 

 کشت پاییزه غلات (گندم و جو) هر سال از اوایل مهرماه شروع می‌شود که این کشت در مزارع دیم زودتر و در مزارع آبی پس از برداشت برخی محصولات از جمله ذرت و چغندرقند است.

در سال زراعی گذشته، 51 هزار هکتار از مزارع دیم و آبی این شهرستان به کشت گندم پاییزه اختصاص یافت که 47 هزار هکتار از این مقدار به صورت دیم و چهار هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت شده‌است.

کشت پاییزه گندم در مهاباد هر سال از مهرماه آغاز و تا آخر آبان تداوم دارد، اما برخی از کشاورزان که منبع آبی مناسبی دارند، کشت پاییزه را قبل از شروع فصل بارش‌ها انجام داده و مزارع خود را با آبیاری سبز می‌کنند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از 80 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.