| کد خبر: 213959 |

استاندار سیستان و بلوچستان :

◄ تالاب، گنجی اثربخش که نباید دستکاری شود

زاهدان|استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تالاب گنجی اثربخش متعلق به همه و نسل‌های بعدی است و نباید دستکاری و به آن ضربه زده شود چرا که با خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون نه تنها مردم سیستان بلکه مردم افغانستان، پاکستان و حتی عمان تحت تاثیر گرد و غبار حاصل از خشکی آن قرار دارند.

تین نیوز

 زاهدان|استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تالاب گنجی اثربخش متعلق به همه و نسل‌های بعدی است و نباید دستکاری و به آن ضربه زده شود چرا که با خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون نه تنها مردم سیستان بلکه مردم افغانستان، پاکستان و حتی عمان تحت تاثیر گرد و غبار حاصل از خشکی آن قرار دارند.

احمدعلی موهبتی روز پنجشنبه در نشست معرفی پروژه همکاری برنامه عمران سازمان ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست که با حضور معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های حفاظت محیط‌ زیست کشور در زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: اگر باران رحمت الهی نبارد تالاب‌ها و مراتع از بین خواهند رفت، وضعیت تالاب هامون در سال ۹۷ با ۹۹ متفاوت است و نقش بارندگی ها را بخوبی نشان می دهد.

وی گفت: برای مدیریت این موضوع تنها نباید به محیط زیست توجه کرد بلکه بحث منابع طبیعی نیز وجود دارد زیرا منشاء ریزگردها تنها در حوزه تالاب نیست و منابع طبیعی می تواند اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه همدلی با نگاه، باور و مدیریت واحد اثر فراوانی دارد، افزود: اقدامات یکسال اخیر در منطقه سیستان اثر مطلوبی داشته و اگر با همین همدلی مدیریت واحد پیش برویم تاثیرگذاری آن چند برابر خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: اگر پول فراوان بدون فکر و اندیشه باشد نه تنها اثرگذار نخواهد بود بلکه ممکن است باعث آبروریزی شود در حالیکه عزتمندی مردم این کشور بسیار مهم است.

وی ادامه داد: رونق صید و صیادی و گردشگری در منطقه نیاز به نگاه جامع دارد در حالی که حق آبه برای محیط زیست در نظر گرفته شده اما برای شیلات نیست.

موهبتی خاطرنشان کرد: باید همه چیز در کنار هم و با خرد جمعی باشد و مراقبت کردن از این طرح برای آنکه بخوبی اجرایی شود نیاز به صدای واحدی دارد که همه دستگاه های اجرایی در حوزه دولت و تشکل های مردم نهاد باید همکاری کنند.

وی با تقدیر از مردم سیستان گفت: مردم این منطقه در یکسال اخیر همراهی بسیار خوبی داشتند که در اجرای این طرح ها اثرگذار بوده و باید این اقدامات بدرستی مدیریت شود.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: امیدواریم همزمان با اجرای طرح احیا تالاب بین المللی هامون، طرح  ۴۶ هزار هکتاری و منطقه آزاد سیستان نیز محقق و مباحث پیوند اقتصاد در دو سوی مرز فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه امسال یکی از بهترین سال های کشاورزی بود، ادامه داد: امیدواریم با اقدامات و تفاهم‌نامه های امضا شده، ورود آستان قدس رضوی و همچنین پیگیری نمایندگان سیستان اقدامات و برنامه های دستگاه های اجرایی بتوانیم در مسیر هرچه بهتر شدن این منطقه گام برداریم و اولویت محیط زیست برای همه طرح ها الزامی است.

موهبتی اظهار داشت: اجرای این تصمیمات و خرد جمعی و همدلی باعث ایجاد امید در مردم کشور و منطقه سیستان شده و یاس و ناامیدی دشمنان را در پی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه این پروژه اتفاق بزرگی در منطقه است، گفت: اجرای این پروژه برای اولین بار در ایران و با تخصیص اعتباری تقریبا بی سابقه در منطقه اتفاق بسیار مهمی است.

وحید پورمردان با اشاره به برنامه و سناریوی که در ۲۲ ماه گذشته در خصوص تالاب هامون برنامه ریزی شده بود، افزود: یکسری اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این سناریو پیش بینی شد که در برنامه کوتاه مدت لایروبی تالاب و آموزش جوامع محلی، در میان مدت توجه کارشناسی به تالاب و در برنامه بلند مدت کپی برداری از اقدامات کشورهای در حال توسعه در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: برنامه های بلند مدت در ۲ محور بیولوژیک شامل نهالکاری یکهزار هکتار و محور غیربیولوژیک شامل قرق مناطق و همچنین ایجاد ایستگاه های پایش از ۲ ایستگاه به هفت ایستگاه است.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: مبنای کار در محیط زیست مطالعات بیشماری بود که اعتبارات زیادی را اخذ کرده و در این مطالعات سه کانون ریزگرد در منطقه مشخص شده که کانون شماره یک هامون سابوری شامل منطقه سیستان و شهر زابل، کانون شماره ۲ هامون پوزک افغانستان و کانون شماره سه هامون هیرمند که حوزه زابل و زاهدان و حور جنوب سیستان را در بر می گیرد.

وی همچنین به اهمیت حق آبه تالاب هامون اشاره کرد و گفت: استفاده از حدود ۶۰ میلیون مترمکعب در مقابل گنجایش ۱۳ میلیارد مترمکعبی تالاب هامون ظرفیت بسیار اندکی است و این مهم باید مورد پیگیری در سطح ملی و بین المللی قرار گیرد.

پورمردان افزود: بازگشایی دایک های مرزی، لایروبی مسیرها و افزایش حجم آب ورودی، پوشش گیاهی و لانه گزینی پرندگان مهاجر که مورد احیا قرار گرفت از جمله اقدامات موثر در تالاب هامون است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.