| کد خبر: 165387 |

◄ هم‌اندیشی وزیر با تشکل‌های حمل‌‌نقل و مسکن

نخستین نشست هم‌اندیشی تشکل‌های حرفه‌ای با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و شرکت‌های فعال در عرصه‌های حمل‌ونقلی (بیش از ۶۰ انجمن و تشکل در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، دریایی، هوایی) به همراه دو حوزه مسکن و شهرسازی برگزار شد.

تین نیوز

نخستین نشست هم‌اندیشی تشکل‌های حرفه‌ای با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و شرکت‌های فعال در عرصه‌های حمل‌ونقلی ( بیش از ۶۰ انجمن و تشکل در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، دریایی، هوایی) به همراه دو حوزه مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در ابتدای این نشست شهرام اجتهادی، مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر اجرایی این همایش از جایگاه ویژه این نشست گفت و سپس در دو پلن، نمایندگان شرکت‌های بخش خصوصی به تشریح مشکلات اساسی، راه‌کارها و نقش بخش خصوصی در رفع مشکلات پرداختند. سپس در ادامه، پنل اول با حضور مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس پنل، محمد رجبی رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و مدیرعامل شرکت رجا، رضا خادمی زاده رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور- بخش مسافر، مقصد اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، جمشید برزگر رئیس کانون انبوه‌سازان ایران، جواد اکبری رئیس انجمن مهندسان مشاور معمار و شهرساز و حمیدرضا سیفی رئیس انجمن صنفی کانون کارفرمایی کشور برگزار شد.

در پنل دوم نیز که به ریاست حامد مظاهریان معاون وزیر راه برگزار شد نمایندگان انجمن‌های حمل‌ونقلی و شهرسازی از جمله مسعود پل‌مه دبیرکل انجمن کشتیرانی، یونس جاوید رییس انجمن شرکت های حمل ونقل بین المللی ایران، محمد خان‌بلوکی رییس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان جاده‌ای، ابوالفضل بهره‌دار رییس انجمن مهندسی ریلی و نمایندگان انجمن‌های مسکن و شهرسازی به ایراد نقطه نظرات و چالش‌های صنعت پرداختند.

در پایان نشست وزیر راه‌وشهرسازی به ایراد سخنانی پرداخت. عباس آخوندی با اشاره به اهمیت ارتباط بخش خصوصی و دولتی در هر صنعتی یادآور شد: من نگران سرمایه‌های اجتماعی ایران هستم و بنگاه‌های اقتصادی از مهم‌ترین ارکان این نوع سرمایه‌ها هستند.

آخوندی ادامه داد: هر بنگاهی در ایران دو جنبه دارد. یکی اینکه بنگاه‌ها هم سرمایه فنی و هم سرمایه اجتماعی کشور هستند. بنابراین اگر بنگاه‌داری در مخاطره بیفتند به سادگی نمی‌توانیم از آن مخاطره عبور کنیم. بنگاه‌ها بزرگترین ثروت تجاری و مادی ایران هستند که به شکل بنیادین کمتر به آنها توجه می‌شود.

وزیر راه‌وشهرسازی افزود: عده‌ای بر این باورند که اقتصاد تخصیص بهینه منابع مادی است اما درواقع بدون توجه به سرمایه‌های اجتماعی و نظام حقوقی مدون و حاکمیت قانون نمی‌توانیم نظام اقتصادی را ایجاد کنیم که در صورت عدم توجه به این موارد اقتصاد از جنس فعالیت راهزنان خواهد بود.

آخوندی در ادامه از کالایی شدن سرمایه‌های اجتماعی گله کرد و گفت: تنزل کیفیت زندگی در ایران و تنزل امکان حمل‌ونقل نگران کننده است و در این‌باره باید فکری کرد. نرخ بهره‌وری نیز در ایران بسیار پایین است و در این‌باره بنده نمی‌خواهم در برابر صحبت‌های شما نظرات خود را ارائه دهم فقط می‌خواهم توجه شما را به لایه‌های دیگر ماجرا جلب کنم.

این مقام مسئول اضافه کرد: انگاره‌های ذهنی‌ای در سر دارم که درمورد انها باید با شما صحبت کنم. طبق انگاره ذهنی من، میلم نظر شما را درباره نحوه همکاری دولت با جامعه مدنی را بدانم. شما تصور می‌کنید که با وضعیت اقتصادی خواهیم توانست تعامل سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشیم؟

آخوندی پیش‌زمینه این تعاملات را پی بردن و عمل کردن به مفاهیم تجاری‌سازی و آزادسازی قیمت‌های حمل عنوان کرد و توضیح داد: بدون تجاری‌سازی اساسا امکان خصوصی‌سازی وجود ندارد. ضمن اینکه ما همواره به مفهوم تجاری‌سازی بی‌اهمیت بوده‌ایم و به‌عنوان مثال در بخش هوایی فقط به ظاهر خصوصی‌سازی انجام شده است که این مشکل در حمل‌ونقل ریلی مسافری نیز مشهود است. چراکه شرکت‌ها به ظاهر خصوصی شده اند و در واقع خیر.

عباس آخوندی تصریح کرد که در وزارت‌خانه به دنبال جایگیر شدن مفهوم تجاری‌سازی است و ادامه داد: بدون تجاری‌سازی انجمن‌ها نمی‌توانند از دولت‌ها درخواست خصوصی‌سازی داشته باشند. چراکه ما به بخش خصوصی یارانه‌بگیر نیاز نداریم بلکه به بخش خصوصی مطالبه‌گر احتیاج داریم.

بخش خصوصی باید از دولت اعمال قوانین و حاکمیت قانون و اعمال رقابت را بخواهد. چون به نظر بنده اگر بنگاه‌داری در ایران در حال فرسایش است دلیلش بی توجهی به اصولی است که عنوان شد.

عباس اخوندی در ادامه سخنان خود اذعان کرد که تمنای توسعه در کشور و بین مردم وجود دارد و از طریق حاکمیت قانون باید به خواسته‌های مردم جامه عمل پوشانده شود و در این زمینه ضعف و کمبود حرفه‌ورزانی که به سرمایه مالی و اجتماعی اشراف داشته باشند و مستقلا نظرات خود را ارائه کنند در کشور خودنمایی می‌کند.

آخوندی ضمن اشاره به این نکته که اندازه بنگاه‌داری در جهان تغییر کرده و به سمت بنگاه‌داری در مقیاس بین‌الملل به جای نگاه ملی رفته است، گفت:من درخواست می‌کنم بیایید بر سر مفاهیم تجاری‌سازی، آزادسازی و رقابت و حاکمیت قانون به اتفاق نظر برسیم چراکه اگر قرار باشد ایرنشهر ما پیشرفت کند نخست باید با توجه به مفاهیم فوق، انتخاب کنیم که در سطح بین‌الملل شرکای تجاری ما چه کشورهایی هستند که قطعا کشورهای همسایه‌مان در اولویت قرار می‌گیرند.

آخوندی در پایان به این نکته که در فضای مجازی هر روز با مردم و شرکت‌ها و فعالان صنعت در ارتباط است نیز اشاره کرد و از شرکت‌کنندگان نیز خواست که بیشتر نظراتشان را به گوش ایشان برسانند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.