| کد خبر: 217126 |

عوارض آزادراه خلیج‌فارس باری روی دوش روستاهای "غیزانیه" اهواز

تعدادی از اهالی روستاهای بخش غیزانیه اهواز خواستار رایگان شدن و حذف هزینه تردد در آزادراه خلیج فارس ( اهواز - بندرامام) شدند.

تین نیوز

تعدادی از اهالی روستاهای بخش غیزانیه اهواز خواستار رایگان شدن و حذف هزینه تردد در آزادراه خلیج فارس ( اهواز - بندرامام) شدند.

۱۵ روستای بخش غیزانیه در شرق اهواز که در نزدیکی آزادراه خلیج فارس  قرار دارند، برای تردد ناچار به پرداخت هزینه عوارض آزاد راه هستند. اهالی این روستاها از زمان بهره‌برداری آزادراه با این مشکل روبه رو ، و نسبت به این مساله معترض هستند. سه‌شنبه هفته جاری تعدادی از این روستاییان با خودروهای خود در کنار عوارضی تجمع کردند تا بلکه مشکلشان به گوش مسوولان برسد.

دهیار روستای "روزنه" در بخش غیزانیه در این باره گفت: اهالی این روستاها برای تردد به شهر از یک ماه پیش، ناچار هستند که برای رفت و برگشت سواری ۴۰ هزار ریال و وانت ۵۰ هزار ریال بپردازند، که این مساله مورد اعتراض مردم است.

علی بالدی افزود: از زمان بهره‌برداری این آزادراه، در مقاطعی عوارض از روستاییان اخذ می‌شد و در مواقعی نیز روستاییان حاضر به پرداخت نمی‌شدند و به دلیل اعتراض آنها این هزینه حذف شد. پارسال با اعلام مسوولان آزادراه برای دریافت مجدد عوارض، مردم در اواخر سال تجمع کردند و دوباره تردد رایگان شد اما از یک ماه پیش دوباره پرداخت عوارض برقرار شده، و به روستاییان اعلام شده که برای دریافت کارت اعتباری الکترونیک تردد اقدام کنند اما به دلیل اجباری شدن پرداخت عوارض و جریمه سنگین در صورت پرداخت نکردن، بیشتر روستاییان از این طرح استقبال نکردند.

به گفته وی روستاهای "روزنه"، "غدیرحبسه"، "شریفیه"، "ابوکبیریه"، "مدینات"، "حفیره"، "خسروی"، "بگعان یک و۲"، "منثر"، "طنبور رویشد"، "ام الطرفه" و "شعیمط یک و۲و۳" در بخش غیزانیه که در مسیر آزادراه هستند با این مشکل روبه‌رو هستند.

وی اضافه کرد: مردم ناچار هستند برای انجام کارهای روزمره به شهر تردد داشته باشند، و چون این روستاها بازار ندارند برای خرید نیاز و یا خرید آب هم به شهر می‌روند، در حالی که فاصله تا شهر فقط نیم ساعت راه است؛ برخی از مردم از جمله خودم بعضی وقت‌ها چند بار مجبور به گذشتن از عوارضی و پرداخت پول هستیم که این قابل قبول نیست.

بالدی ادامه داد: اهالی این روستاها مشکلات مالی بسیاری دارند و هزینه عوارض آزادراه هم به آنها تحمیل شده است، در حالی که این ظلم است و حق این روستاییان است که تردد روزانه خود را بدون پرداخت هزینه داشته باشند، این در حالیست که شرکت آزادراه هیچگونه خدمات و یا ارزش افزوده‌ای به بخش غیزانیه پرداخت نمی‌کند.

وی هرگونه توافق برای پرداخت هزینه عوارض آزادراه را رد کرد و گفت: یک جلسه تحمیلی برگزار کردند و به ما اعلام کردند که برای هر تردد باید ۲۰ هزار ریال بپردازید، اما ما در همان جلسه هم گفتیم که این را نمی‌پذیریم.

بالدی افزود: چند ماه پیش هم تجمعی در اعتراض به هزینه عوارض آزادراه صورت گرفته بود و دیروز دومین تجمع روستاییان در کنار عوارضی آزادراه بوده که تعدادی از اهالی سه روستا آمده بودند، چون مردم دیگر از تجمع و برخورد احتمالی نیروی انتظامی می‌ترسند.

وی تاکید کرد: این مساله تاکنون چندین بار از طریق مسوولان پیگیری و با استاندار خوزستان و فرماندار اهواز مکاتباتی صورت گرفته و وعده‌هایی نیز برای رایگان شدن تردد مردم داده‌اند اما هیچکدام عملی نشده است.

پیگیری برای حذف عوارض آزادراه

بخشدار غیزانیه نیز در این باره گفت: رایگان شدن تردد از آزادراه خلیج فارس برای اهالی روستاهای مسیر، در حال پیگیری است اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

رسول ساکی اضافه کرد: هزینه عوارض تردد از این آزادراه برای خودروهای عمومی ۴۰ هزار ریال و برای روستاییان ۲۰ هزار ریال تعیین شده که با وجود افزایش هزینه عوارض، قرار است این مبلغ برای اهالی روستاها افزایش پیدا نکند.

وی تجمع اهالی سه روستای غیزانیه در اعتراض به هزینه عوارض آزادراه را در روز گذشته (سه شنبه) تایید کرد و افزود: تردد از آزادراه در گذشته برای روستاییان رایگان بوده اما شرکت آزادراه اعلام کرده که از ۱۰ مرداد هزینه ۲۰ هزار ریال را حتی از روستاییان دریافت می‌کند که این مساله باعث نارضایتی اهالی شده است.

به گفته وی، هزینه ۲۰ هزار ریالی در جلسه‌ای که حدود سه ماه پیش با حضور مسوولان آزادراه و نمایندگان روستاییان (از شورا و دهیاری) برگزار شده بود تعیین شده است.

ساکی گفت: برای رایگان شدن تردد این روستاها قرار شد فهرست خودروهای ساکنان به مسوولان آزادراه اعلام شود. مدتی پیش ۸۰۰  تا یک هزار خودرو به عنوان اهالی روستاها به ما اعلام شد که این آمار به نظر بیش از تعداد واقعی است و شرکت آزادراه آن را نپذیرفت، به همین دلیل قرار شد که فقط آمار ساکنان اصلی روستاها جمع‌آوری و اعلام شود که برآورد اولیه ما حدود ۳۰۰ خودرو است، در اینصورت احتمال رایگان شدن تردد بیشتر خواهد بود.

 

رکورد راه‌های خاکی

وزارت راه و شهرسازی در حالی هزینه عوارض را از روستاییان اطراف آزادراه دریافت می‌کند، که بخش غیزانیه از محروم ترین روستاها از نظر راه روستایی است. به طوری که ۸۰ درصد از ۱۷۰ کیلومتر راه خاکی و بدون آسفالت شهرستان اهواز در بخش غیزانیه قرار دارد.

بخشدار غیزانیه در ادامه با اشاره به مشکلات راه روستایی در این بخش گفت: راه های روستایی این منطقه بیشتر خاکی و نامناسب هستند.

وی افزود: در سال ۹۶ شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت که در منطقه مستقر هستند (پتروشیمی مارون، ملی حفاری و مناطق نفتخیز) قرار بود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت ۴۵ کیلومتر راه روستایی که در اولویت بوده، اختصاص دهند.

ساکی اضافه کرد: متاسفانه این طرح نیمه تمام مانده، به طوری که بخشی از آن در حد خاکریزی، کوپال و بیس باقی مانده و بعضی نقاط نیز در حال تخریب است.

وی بیان کرد: حدود ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی بخش غیزانیه نیز خاکی و بدون آسفالت هستند که هیچ پروژه‌ای برای آنها تعریف نشده است.

بخش غیزانیه در شرق اهواز پیش از این ۹۶ روستا داشت که بعضی از آنها خالی از سکنه شده و اکنون تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است.

این بخش محل تمرکز بزرگترین تولیدکنندگان نفت است. شرکت‌های نفت و گاز کارون، نفت و گاز مارون، پتروشیمی مارون واحد اهواز، واحدهای نمک زدایی و شرکت سیالات انگیزشی وابسته به شرکت ملی حفاری در غیزانیه فعالیت می‌کنند اما این بخش جزو محروم‌ترین مناطق خوزستان است.

خرداد امسال درگیری مردم غیزانیه که برای نبود آب شرب تجمع کرده بودند، با نیروی انتظامی بازتاب گسترده ای داشت.

آلودگی‌های نفتی و محل دفن پسماند اهواز در این بخش، از دیگرمشکلات بخش غیزانیه است. علاوه بر این کانون‌های بحرانی گرد و غبار اهواز نیز در این بخش قرار دارند.

آزادراه اهواز ـ بندرامام (خلیج فارس) به طول ۱۰۰ کیلومتر در اسفند ۸۶ به بهره‌برداری رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.