| کد خبر: 213027 |

تداوم اما و اگرهای آزاد راه شیراز اصفهان

آزاد راه شیراز- اصفهان، یکی از پروژه‌های بزرگ ملی محسوب می‌شود که از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و سیاسی، دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ اما با وجود وعده‌های فراوان در خصوص تکمیل آن، همچنان اما و اگرهای بهره‌برداری ادامه دارد و تاریخ‌ها تمدید می‌شود.

تین نیوز

آزاد راه شیراز- اصفهان، یکی از پروژه‌های بزرگ ملی محسوب می‌شود که از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و سیاسی، دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ اما با وجود وعده‌های فراوان در خصوص تکمیل آن، همچنان اما و اگرهای بهره‌برداری ادامه دارد و تاریخ‌ها تمدید می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، آزادراه شیراز- اصفهان از سال‌های انتهایی دهه ۸۰ در دستور کار قرار گرفت ( سال ۸۸ ) و سال ۹۰ شرکتی با همین عنوان برای اجرای آن تاسیس شد تا مسیری ۲۲۲ کیلومتری از کل پروژه ۳۷۰ کیلومتری را در قالب یک کریدور شمالی جنوبی، در محدوده استان فارس احداث کند. طرحی که در بعد اقتصادی و با کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسیر ۲ کلانشهر استراتژیک، مدت زمان سفر بین شیراز و اصفهان را تا میزان ۱.۵ ساعت کاسته و زمینه صرفه‌جویی بیش از ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین را فراهم و از شدت و تعداد تصادفات جاده‌ای نیز بکاهد.

احداث این آزادراه به معنای ایجاد بستری برای رونق سفر و فعالیت‌های گردشگری به واسطه ارتقا قابل توجه ایمنی تردد، کاهش هزینه‌های سفر و ایجاد دسترسی‌های مناسب برای فضاهای گردشگری کم نظیر طبیعی موجود در مسیر و تسهیل ارتباط ۲ مقصد گردشگری مهم ایران، در بعد اقتصادی نقش آفرین است.

آزاد راه شیراز- اصفهان در هفت قطعه طراحی و اجرای آن آغاز شد اما علیرغم تاکید مسئولان در دولت‌های مختلف و وعده‌ی تسریع در تکمیل این پروژه، کار هنوز به سرانجام نرسیده است؛ حال آنکه آخرین بار خیرالله خادمی، معاون وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت سال ۹۸ بود که زمان پایان این پروژه را سال ۹۹ اعلام کرد.

خیرالله خادمی در آن روز و پس از بازدید پروژه اعلام کرده بود که آزاد راه شیراز- اصفهان ۹۰ درصد در زیرسازی و ۴۰ درصد در روسازی پیشرفت دارد.

یکی از مهمترین نکات در مورد این آزادراه، تاثیر آن بر رونق گردشگری است، این آزادراه به دلیل عبور از مسیری جذاب به لحاظ گردشگری طبیعی، می‌تواند چشم‌اندازی مناسبی از رونق صنعت گردشگری را ایجاد کند به طوریکه تاکنون ۱۱ نقطه دارای پتانسیل به لحاظ گردشگری طبیعی در این مسیر شناسایی و بعضا برای ایجاد مراکز گردشگری در دستور کار قرار گرفته است.

روستای تنگ براق، اقلید، چشمه قدحی، تنگ بستانک، کامفیروز، سد درودزن، پشت باغ، غوره دان، علی آباد سرتنگ و تنگ خیاره از نقاط جذاب و مساعد گردشگری طبیعی مورد نظر محسوب می‌شود.

آزادراه شیراز اصفهان با توجه به حجم بالای حمل بار سالانه به میزان بیش از ۴۰ میلیون تن و تقاضای جابه جایی مسافر به میزان سالانه بیش از ۳ میلیون نفر، می‌تواند بخش قابل توجهی از این نیازها خصوصا در حوزه مسافر را پوشش دهد.

به گزارش ایسنا، کل طول آزاد راه شیراز به اصفهان ۳۷۰ کیلومتر است که ۲۲۲ کیلومتر آن در فارس قرار دارد و براساس آخرین آمارها، میزان پیشرفت کلی آن ۷۸ درصد است.

اینکه استان فارس به عنوان یکی از مراکز مهم اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و سیاسی، فاقد آزاد راه است و تنها یک خط ریلی به سمت اصفهان دارد، ایک نقطه ضعف بزرگ در زمینه زیرساخت‌های توسعه محسوب می‌شود، موضوعی که چاره‌اندیشی پیرامون آن باید به عنوان اولویتی اصلی، مد نظر قرار داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در این خصوص گفت: احداث آزاد راه شیراز اصفهان گر چه سال ۸۸ کلنگ خورد، اما روند اجرایی آن از سال ۹۲ و با کار آمدن دولت یازدهم آغاز شد و تاکنون صدها میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است.

زاهدی پیشرفت این پروژه را حدود ۷۸ درصد اعلام و با بیان اینکه اتمام آن به ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطرنشان کرد: این پروژه با مشارکت بخش خصوصی در حال ساخت است و دولت سرسختانه و علیرغم وضعیت اعتباری نه چندان مناسب، در مسیر تامین اعتبارات لازم و تکمیل کار تلاش می‌کند و امیدواریم که تا پایان دولت انجام شود.

وی گفت: با وجود وضعیت کمبود نقدینگی در کشور در قانون بودجه سال ۹۹ آزادراه شیراز- اصفهان اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی گرفته و بخش خصوصی نیز به دنبال تامین نقدینگی برای اتمام هر چه سریع تر این پروژه است.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس همچنین گفت: بخش خصوصی با استفاده از ۶۰ میلیارد تومان وام بانکی و معرفی املاک به عنوان آورده خود، قرار است سهمش را برای اجرا و اتمام این پروژه تامین کند؛ تسهیلات اشاره شده قرار است از طریق بانک‌های ملی، مسکن و سپه تامین شود که در این بین تنها بانک مسکن ۱۰۰ میلیارد تومان را پرداخته است.

وی با بیان اینکه در سطح مدیریت عالی استانی و مدیریت عالی کشوری تلاش ها برای اتمام این پروژه بزرگ تداوم دارد، گفت: استاندار فارس به جد به دنبال حل مشکلاتی نظیر معارضین برای تسریع در تکمیل آن است و مقرر شده با حمایت استانداری، مشکل پادگان ملوسجان حل و اراضی آن آزاد شود.

زاهدی با بیان این که وزیر راه و شهرسازی نیز در پنج ماه اخیر تنها برای بررسی وضعیت این پروژه به شیراز سفر کرده بود افزود: همه پیگیریها و تلاش ها معطوف به آن است که این پروژه به اتمام برسد اما باید واقعیت ، از جمله وضعیت نقدینگی کشور را نیز در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه آزادراه شیراز اصفهان در محدوده استان فارس  ۷ قطعه و به طول ۲۲۲ کیلومتر در حال اجرا است، افزود: به جز قطعه ۷ که مشکل آزادسازی اراضی دارد، زیر سازی در سایر قطعه ها انجام شده و در مرحله روسازی قرار دارد؛ اکنون قطعه یک تا ۶ پیشرفت ۸۰ تا ۸۵ درصدی دارند و با در نظر گرفتن وضعیت فعلی قطعه ۷ که تنها ۱۲ کیلومتر وسعت دارد می توان میانگین پیشرفت این پروژه را ۷۸ درصد اعلام کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس، اضافه کرد: قطعه یک ۵۴ کیلومتر، قطعه دو ۳۱ کیلومتر، قطعه سه ۲۱ کیلومتر، قطعات چهار ۳، پنج و شش هر کدام ۳۵ کیلومتر و جمعا ۱۰۵ کیلومتر و قطعه ۷ نیز ۱۲ کیلومتر طول دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.