| کد خبر: 256762 |

۲۱۰ هزار تن انواع کالا از مرز تمرچین پیرانشهر صادر شد

مدیرکل گمرک تمرچین گفت: امسال ۲۱۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۷۴ میلیون دلار از مرز تمرچین در شهرستان پیرانشهر به مقاصد مختلف صادر شد.

تین نیوز

مدیرکل گمرک تمرچین گفت: امسال ۲۱۰ هزار تُن انواع کالا به ارزش ۷۴ میلیون دلار از مرز تمرچین در شهرستان پیرانشهر به مقاصد مختلف صادر شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از علی اکبر اشرفی اظهار کرد: این مقدار صادرات کالا از مرز تمرچین پیرانشهر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از نظر وزنی ۳۲ درصد و از نظر ارزش ۷۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: امسال از مرز تمرچین انواع کالاهای داخلی شامل مصالح ساختمانی از جمله کاشی و سرامیک، خاک معدنی، آهن آلات و مقطوعات فولادی، میوه و تره بار به مقصد اقلیم کردستان عراق صادر شد.

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر با اشاره به ترخیص صادرات سایر گمرکات از تمرچین گفت: امسال در مجموع ۱۴۷ هزار تُن کالا به ارزش ۶۲ میلیون دلار از سایر گمرکات کشور از تمرچین صادر شده که این مقدار نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از نظر وزنی ۳۶ درصد و از نظر ارزشی ۳۲ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه واردات از این مرز کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: امسال در حدود یک هزار تُن انواع کالا به ارزش چهار میلیون دلار هم از طریق مرز تمرچین وارد کشور شده که از نظر وزنی ۸۰ درصد و از نظر ارزشی ۶۳ درصد در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است.

مرز تمرچین

افزایش ترانزیت کالا در گمرک تمرچین

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر گفت: امسال در زمینه ترانزیت داخلی مبدا ۱۲ هزار تُن کالا از گمرک تمرچین پیرانشهر انجام شد که در مقایسه سال قبل از نظر وزنی ۱۷۱ درصد افزایش داشته و اما در ترانزیت خارجی مبدا ۱۷ هزار تُن کالا ترانزیت شده که ۵۲ درصد کاهش یافته است.

اشرفی یادآور شد: در این مدت ترانزیت مقصد به کشورهای عراق و سوریه نیز ۱۱۰ هزار تُن کالا ترانزیت شد که از نظر وزنی ۵۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل افزایش پیدا کرد.

تردد روزانه یک هزار و ۸۷۴ مسافر میان ایران و اقلیم کردستان عراق از تمرچین

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر در خصوص تردد مسافر از این پایانه مرزی تمرچین گفت: امسال به طور میانگین روزانه یک هزار و ۸۷۴ نفر مسافر از این پایانه مرزی به سمت کشور عراق و بالعکس تردد کردند که در مقایسه با سال قبل، ۴۷ درصد افزایش نشان می دهد.

وی اضافه کرد: هم اکنون روزانه ۳۲ دستگاه اتوبوس و ۴۲ دستگاه خودرو سواری از این مرز تردد و حمل و نقل مسافران و گردشگران را بر عهده دارند.

اشرفی با اشاره به اینکه گمرک تمرچین بعد از رازی در جایگاه دوم در آذربایجان غربی قرار دارد، افزود: امسال به طور میانگین روزانه ۳۶۰ دستگاه کامیون عراقی (جهت ترانشیت) و ۱۳۰ دستگاه کامیون صادرات از این گمرک ترخیص می شود.

 مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است.

آذربایجان غربی دارای ۶ پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، «صنم بلاغی» پلدشت در مرز نخجوان و «تمرچین» پیرانشهر و «کیله» سردشت در مرز عراق است.

در کل کشور ۲۲ پایانه مرزی وجود دارد که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.