| کد خبر: 197197 |

رشد 145 درصدی ارزش صادرات کالا از گمرکات آذربایجان غربی

ناظر گمرکات استان از رشد 145 درصدی ارزش صادرات کالا از گمرکات آذربایجان غربی خبرداد.

تین نیوز

ناظر گمرکات آذربایجان غربی گفت: ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی استان ۱۴۵درصد افزایش یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، احمد برکابیان افزود: در ۵ماهه سال جاری میزان صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی استان بالغ بر ۶۰۰هزار تن و به ارزش ۷۶۹دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در بخش وزنی ۱۴ درصد کاهش و در بخش دلاری  ۱۴۵درصد افزایش ارزشی داشته است.

برکابیان به  بیشترین اقلام صادر شده  از گمرکات آذربایجان غربی اشاره و تصریح کرد: بیشترین اقلامی که از گمرکات مرزی استان صادرشده مربوط به روغن های سبک به ارزش ۷۸میلیون دلار و سهم ارزی ۱۰درصد، هندوانه به ارزش ۴۴میلیون و سهم ارزی  پنج درصد، انواع نان ها به ارزش ۱۹ میلیون دلار و سهم ارزی ۲و۴درصد، پلی اتیلن ها به ارزش ۱۸میلیون دلار وسهم ارزی ۲/۳ درصد و قیر نفت به ارش ۱۶میلیون دلار و سهم ارزی ۲درصد است.

وی بااشاره به اینکه عراق با ۴۱۱هزار تن و ارزش ۵۲۹میلیون دلار بیشترین واردات محصول را از آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است یادآور شد: بعد از عراق کشورهای ترکیه با ۱۲۵هزارتن، گرجستان با۱۸ هزارتن، آذربایجان ۸ هزارتن و پاکستان ۴هزارتن بیشترین  مبدا صادرات محصولات  آذربایجان غربی هستند.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی میزان واردات از گمرک استان را در۵ماهه سال جاری ۳۳هزارتن و ۳۴۱ میلیون دلار اعلام و اظهار کرد: میزان واردات از گمرک استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴۴درصد و از نظر ارزش دلاری ۷۶درصد افزایش یافته است.

برکابیان یادآورشد: موز با ارزش ۷۷میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۲درصد، موتورگیربکس آسانسور به ارزش ۱۰میلیون دلار وسهم ارزشی سه درصد، انواع ریل آسانسور به ارزش هفت میلیون دلار وسهم ارزشی دو درصد وسبزیجات غلاف دار به ارزش ۵میلیون دلار و سهم ارزش یک ونیم درصد بیشترین محصولات وارداتی به استان هستند.

برکابیان ‌با بیان اینکه میزان ترانزیت خارجی در۵ ماه سال جاری از گمرکات آذربایجان غربی ۶۲۲هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بوده است افزود: میزان ترانزیت خارجی از نظر ارزش دلاری ۵۵درصد و وزنی ۶۲۲درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

وی تصریح کرد: بیشترین ترانزیت خارجی در پنج ماهه سال جاری  مربوط به مرز پیرانشهر با وزن ۱۱۰هزار تن و ارزش ۷۱۵میلیون دلار است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به اینکه باید گمرکات استان از نظر فیزیکی و تجهیزات گمرکی به روز شوند گفت: با تخصیص اعتبار برنامه ریزی شده ، میزان دستگاه های ایکس ری در گمرکات استان افزایش می‌یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.