| کد خبر: 240550 |

◄ یک راننده: کارتخوان به نام شرکت کنید با دستگاه های عابر بانک چه می کنید؟

در حالی با هدف ایجاد شفافیت در روابط مالی بین رانندگان و شرکت های حمل و نقل و جلوگیری از تضییع حقوق رانندگان، شرکت ها ملزم به استفاده از دستگاه های کارتخوان بانکی به نام شرکت شده اند که یک راننده کامیوندار فعال در حوزه حمل و نقل جاده ای می گوید، این اقدام نتیجه قابل توجهی نخواهد داشت.

تین نیوز

در حالی با هدف ایجاد شفافیت در روابط مالی بین رانندگان و شرکت های حمل و نقل و جلوگیری از تضییع حقوق رانندگان، شرکت ها ملزم به استفاده از دستگاه های کارتخوان بانکی به نام شرکت شده اند که یک راننده کامیوندار فعال در حوزه حمل و نقل جاده ای می گوید، این اقدام نتیجه قابل توجهی نخواهد داشت.

به گزارش تین نیوز،  اگرچه هدف از انجام این کار، ارتقای شفافیت و سلامت مالی و جلوگیری از بروز زمینه های تضییع حقوق رانندگان در بخش حمل و نقل جاده ای کالا عنوان شده اما نوید خیرمند راننده و کامیوندار در این زمینه به خبرنگار ما گفت: تنها راه شفاف سازی روابط مالی بین رانندگان و شرکت حمل و نقل و همچنین جلوگیری از تضییع حقوق رانندگان، احتساب میزان کمیسیون شرکت های حمل و نقل به صورت سیستمی و درج آن در بارنامه و جداسازی آن از کرایه صافی راننده است.

وی در توضیح این موضوع افزود: بر اساس دستور العملی که در تاریخ 18 دی ماه 1400 صادر شد، قرار بود از ابتدای بهمن ماه سال جاری (۱۴۰۰.۱۱.۰۱) همه مراحل صدور بارنامه (نرخ پایه خالص دریافتی رانندگان بر حسب تناژ، کمیسیون شرکت، عوارض جابجایی و...) به صورت سیستمی محاسبه و اعمال گردد که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

بیشتر بخوانید:

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای تاکید کرد: در حال حاضر نیز تنها راه ایجاد شفافیت در مورد کمیسیون های دریافتی اجرای همین دستورالعمل است.

وی در مورد ابلاغ بخشنامه مربوط به الزام شرکت ها در استفاده از دستگاه های کارتخوان بانکی به نام شرکت توضیح داد: تا قبل از ابلاغ این بخشنامه شرکت ها از چند دستگاه کارتخوان که به نام افراد حقیقی و ... بود هزینه های غیرقانونی را در قالب کمیسیون از رانندگان دریافت می کردند و با این بخشنامه دیگر چنین امکانی برایشان فراهم نیست اما راه های بی دردسر دیگری برای انجام این کار وجود دارد.

خیرمند ادامه داد: برای مثال برخی شرکت ها، رانندگان را ملزم به پرداخت مبالغ بیشتر از کمیسیون قانونی از طریق کارت به کارت یا حتی دستگاه های کارتخوان مربوط به مغازه بغل دستی و ... می کنند.

این راننده عنوان کرد: با توجه به این که شرکت های حمل و نقل با سوءاستفاده از عدم آگاهی برخی رانندگان از مبلغ قانونی کمیسیون ها، نسبت به اخذ مبالغ اضافه از آنان اقدام می کنند، تنها در صورتی می توان مانع این کار شد که مبلغ قانونی کمیسیون به طور سیستمی و برخط محاسبه و در بارنامه درج شود تا راننده از مبلغ قانونی کمیسیون مطلع گردد.

او افزود: در حال حاضر مشاهده می شود برای مثال یک شرکت حمل و نقل به جای دریافت 500 هزار تومان کمیسیون از راننده 900 هزار تومان دریافت می کند و برای گمراه کردن راننده نیز می گوید 400 هزار تومان مربوط به هزینه بیمه است و راننده هم چون اطلاعات لازم در این زمینه ندارد، این مبلغ را پرداخت می کند.

به گزارش تین نیوز، این اظهارات نوید خیرمند در حالی مطرح شد که محسن جلالی یکی دیگر از رانندگان نیز پس از انتشار این خبر، در شبکه های اجتماعی در این مورد به طنز نوشت: این بخشنامه در صورتی موثر خواهد بود که عابر بانک‌ ها از اطراف شرکت‌ های حمل و نقل جمع آوری شوند تا کمیسیون قانونی در کارتخوان و بقیه از طریق عابر بانک، کارت به کارت نشود.

قابل ذکر است، طبق این بخشنامه شرکت های حمل و نقل ملزم شده اند، اطلاعات دستگاه های کارتخوان بانکی خود را اگر به نام افراد حقیقی بوده به نام شرکت حمل و نقل تغییر داده و نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

دغاغله. کارتخوان
نامه مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا در مورد دستگاه های کارتخوان
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جواد طاهری مقدم 0 0

    با بخشنامه که کار حل نمیشه راه های رسیدن به خدا زیاده خواهشا یک گزارشی از کمیسیونهای به نا حق بابری ها تهیه کنید زحمت رو ما بیچارگان میگشیم سود رو اونا میکنن خون ما رو مثل زالو میخورن دقیقا هم قضیه باربریها مثل طلا فروشان هست میری طلا بخری اینقدر رو ماشین حساب میزنه که نمیفهمی چی شد فقط مجبوری کارت بگشی تا یک سال هم هر چی قیمت طلا بره بالا بازم بخوای بفروشی تو ضرر میکتی

  • احمدوند 0 0

    مثل معروفی هست که میگه شکایت دزد رومیبرن پیش قاضی،شکایت قاضی روبایدپیش کی برد.
    متاسفانه بعضی ازکسانی که درپایانه وظیفه دارندبه شکایت راننده رسیده گی کنندطوری باراننده برخوردمیکنندکه من احساس میکنم ایشان ازباربریهاحقوق ماهیانه میگیرند.البطه تکرارمیکنم بعضی ازکارمندان