| کد خبر: 48861 |

به بهانه تفاهم ریلی فروردین ۸۷

◄ نگاهی به حمل و نقل ریلی هند؛ چهارمین شبکه بزرگ ریلی جهان

تین نیوز | هر چند حمل و نقل به عنوان تنها عامل توسعه به حساب نمی آید اما با توجه به اینکه هند، کشوری پهناور با اوضاع اقليمی و عوارض طبيعی گوناگون است در چنين قلمرویی٬ توسعه به مفهوم گسترده ی آن مستلزم تحقق شرایطی است که یکی از مهم ترین آنها وجود راه های مواصلاتی مناسب است.

به گزارش تین نیوز، این روزها آثار اقتصادی حمل و نقل را می توان بر همه فعالیت های اقتصادی از جمله صنایع کشاورزی، خدمات، توریسم و ... مشاهده کرد. در این رابطه تاریخ شاهد رخدادهای تاریخی خاص است؛ رخدادهایی که شاید توانسته باشند نقشی در توسعه اقتصادی یک کشور ایجاد کرده باشند.

بر این اساس یکی از رخدادهای صنعت حمل و نقل ریلی، امضای يادداشت تفاهم راه آهن های ايران و هندوستان که در تاریخ 25  فروردين 1387 در تاریخ ثبت شده است. بدین منظور شناخت وضعیت حمل و نقل کشور هند یکی از طرفین این قرار دارد خالی از لطف نیست.

در زیر وضعیت حمل و نقل ریلی کشور هند، مورد بررسی قرار گرفته است:
 
1. هند پس از ایالات متحده آمریكا، روسیه و چین دارای بزرگترین شبكه ریلی جهان است تا بدانجا که می توان گفت به نوعی قلب تپنده سیستم حمل و نقلی هند به شمار می‌رود.

2. خطوط راه‌آهن هند در حدود 64 هزار و 15 كیلومتر بوده و دارای 6 هزار و 909 ایستگاه است. 
3. به طور متوسط روزانه 20 میلیون مسافر در سطح این كشور توسط راه آهن جابه‌جا می‌شوند.

4. به لحاظ تعداد افراد استخدامی،شركت راه آهن هند با بیش از 6/1 میلیون كارگر و كارمند، یكی از بزرگترین سازمان‌های استخدامی در جهان به شمار می‌رود.
5. شركت خط آهن هند (IR) كه هم اكنون كاملا به دولت هند تعلق دارد، دارای 250 هزار واگن و 8 هزار لوكوموتیو است.

6. بخشی از شركت راه‌آهن هند با نام اختصاری IRCTC حمل و نقل گردشگران این كشور پهناور را بر عهده دارد. در برخی از خطوط ریلی این كشور نیز قطارهای بسیار مدرن و گران‌قیمتی همچون Palace on Wheels ، Golden Chariot ، Royal Orient Express و  Deccan Odysseyحمل و نقل مسافران و گردشگران خارجی را عهده دارند. برخی خطوط نیز تنها به حمل و نقل گردشگران داخلی اختصاص یافته‌اند.

7. طی سال‌های اخیر دولت هند برای جبران فاصله میان سیستم ریلی هند و كشورهای همسایه اقدام به اجرای پروژه‌های مولتی‌میلیارد دلاری شامل ساخت كریدور حمل و نقلی اتصال‌دهنده دهلی و بمبئی با بودجه‌ای بالغ بر 90 میلیارد دلار كرده است.

8. موضوع خصوصی‌سازی در سیستم ریلی هند به رغم تلاش برخی مسوولان این كشور در راستای تسریع روند خصوصی‌سازی، هنوز نتیجه قابل‌توجهی  حاصل نکرده است.

9. نخستین بار راه‌آهن در سال 1853 یعنی مصادف با تاریخ رسمی استقلال هند، در این كشور آغاز به كار كرد؛ هرچند گفته می‌شود بیش از 80 درصد سیستم ریلی این كشور پیش از اعلام استقلال هند از انگلیس ساخته شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.