| کد خبر: 211586 |

رئیس صدور گواهینامه راهور ناجا شرایط و مدارک لازم برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت را تشریح کرد.

تین نیوز

 رئیس صدور گواهینامه راهور ناجا شرایط و مدارک لازم برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به مقل از خبرآنلاین، سرهنگ احمد کرمی اسد با اشاره به شرایط اخذ گواهینامه موتورسیکلت اظهار کرد: برابر ماده ۲ آئین نامه صدور انواع گواهینامه‌های رانندگی ۴ شرط برای اخذ گواهینامه موتور سیکلت لازم است.

وی افزود: داشتن حداقل سن ۱٨ سال تمام، سلامت جسمی و روانی به تأیید مراجع صلاحیت َدار پزشکی، طی دوره‌های آموزش نظری و عملی در آموزشگاه‌ها و یا مراکز مجاز و قبول شدن در آزمون‌های تئوری آئین نامه و مهارت عملی رانندگی با موتور سیکلت تا ۲۰۰ سی سی است.

رئیس صدور گواهینامه راهور ناجا تصریح کرد: همچنین مدارکی از جمله اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، عکس ۴٭۳ زمینه سفید و واریز مبلغ ٨۴٨۰۰۰ ریال به خزانه دولت جهت اخذ گواهینامه موتور سیکلت لازم است.

وی خاطرنشان کرد: دارندگان گواهینامه موتور سیکلت تنها مجاز به رانندگی با موتور سیکلت ها تا ظرفیت ۲۰۰ سی سی هستند و پس از گذشت سه سال از تاریخ اخذ گواهینامه و در صورت داشتن ۲۳ سال تمام مجاز به رانندگی با موتور سیکلت با حجم بیش از ۲۰۰ سی سی می‌شوند.

کرمی اسد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا موتورسیکلت‌های برقی و اسکوترها هم نیاز به اخذ گواهینامه دارند یا خیر، گفت: به استناد ماده ۲۶ آئین نامه راهنمایی و رانندگی هر کسی که بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی کند باید گواهینامه متناسب رانندگی با آن وسیله نقلیه را دارا باشد.

رئیس صدور گواهینامه راهور ناجا ادامه داد: لذا موتورها با هر حجم موتوری نیاز به گواهینامه دارند اما اسکوتر نیاز به گواهینامه ندارد.

به گفته وی برابر ماده ۱۹۴ آئین نامه راهنمایی و رانندگی راندن و یا حرکت با اسکیت و اسکوتر و مانند آنها در معابر عمومی ممنوع است، مگر در مسیرهایی که از سوی راهنمایی و رانندگی با نصب تابلوی ویژه، مجاز اعلام شده باشد.

سال گذشته ۳۶ درصد موتورسیکلت سواران در تصادفات جان خود از دست دادند

چندی پیش محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار کرده بود: در تصادفات سال گذشته ۳۶ درصد موتورسیکلت‌سوار بودند که کشته شدند و ۱۶ درصد راننده یا سرنشین خودرو بودند. پس عمده مشکلات ما به موتورسیکلت‌سواران و عابرین پیاده بازمی‌گردد که اینها سهم بسیار زیادی دارند. یعنی ۸۴ درصد از کسانی که کشته می‌شوند در مجموع مربوط به عابرین پیاده یا موتورسیکلت سواران هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام دسته از موتورسیکلت‌ها و اسکوترهای برقی گواهی‌نامه لازم دارند، گفت: در حال حاضر اگر وسیله نقلیه‌ای بدان موتورسیکلت اطلاق شود که الان موتورسیکلت تعریف دارد یعنی حداقل دارای دو چرخ باشد، قدرت محرکه آن از موتور تأمین شود، چه به صورت برقی یا بنزینی باشد، موتورسیکلت محسوب می‌شود.

مهماندار در پایان گفت: وقتی موتورسیکلت محسوب شد حتماً گواهینامه متناسب با خود را نیاز دارد. البته واقعیت این است که با تغییر قوانین می‌توان برخی از اینها را نه به صورت بدون گواهینامه که باید مردم را تشویق به موتورسیکلت‌های اسکوتری کنیم. به عنوان یک کارشناس بیان می‌کنم که می‌شود اگر کار کارشناسی شود، اگر قوانین را تغییر دهیم برای افراد که از موتورسیکلت یا اسکوتر برقی استفاده می‌کنند همان گواهینامه خودرو کافی باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین