| کد خبر: 212290 |

◄ رونق پروازها در گرو شفاف‌سازی قیمت بلیت هواپیما

اگر ایرلاین‌ها به‌صورت شفاف هزینه و سود و قیمت بلیت را اعلام کنند اعتماد مردم جلب شده و پروازها رونق خواهد گرفت.

تین نیوز

چندی پیش انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار ارایه راهکارهای مناسب برای فعالیت شرکت‌های هواپیمایی داخلی پس از اتمام بحران کرونا شد.

به گزارش تین نیوز، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند زیانده بودن تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی قبل از کرونا هم وجود داشته و پس از شیوع بیماری کرونا فقط عدد آن افزایش یافته است.

این دسته از کارشناسان بر این باورند که برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی که زیانده هستند تنها راه برون رفت از شرایط ذکر شده تمرکز بر بهره‌وری و کاهش هزینه و کاهش ریخت و پاش و حتی  کاهش پروازهاست چرا که با کاهش پروازها ضرر کمتری متحمل شده و هزینه‌هایی شامل هزینه سوخت، خدمات فرودگاهی و هزینه ناوگان کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: فراخوان دریافت نظرات کارشناسان درباره بحران پروازها

در عین حال یک کارشناس حوزه هوانوردی که نامش در تین نیوز محفوظ است معتقد است یکی از راهکارهای بهبود وضعیت صنعت هوانوردی در دوران پسا کرونا رونق و افزایش پروازهاست.

وی به تین نیوز گفت: برای رونق پروازها نیز اعتماد مشتریان مورد نیاز است که می‌توان با شفاف‌سازی قیمت بلیت به این هدف دست یافت.

اوعنوان کرد: برای تعیین قیمت بلیت هواپیما کلیه هزینه‌های هواپیما مانند هزینه سوخت، بیمه، حقوق کارکنان، تعمیر و نگهداری، خواب سرمایه، هزینه‌های فرودگاهی و غیره که به DOC+I معروف است را درنظر گرفته و هزینه پرواز یک صندلی را در ساعت برای هر هواپیما محاسبه می‌کنند.

این فعال حوزه هوانوردی افزود: بر اساس این محاسبات برخی هواپیماها برای پروازهای کوتاه، کم هزینه‌تر و برخی برای پروازهای دورتر اقتصادی‌تر هستند.

او گفت: این اعداد و ارقام در کشورهای مختلف تفاوت دارند و معمولاً برای هر هواپیما توسط کارخانه سازنده هواپیما در کشورهای مختلف برای بازاریابی و فروش هواپیما و رقابت با هواپیماهای مشابه به کار برده می‌شود.

به گفته وی، اگر ایرلاین‌ها به‌صورت شفاف هزینه و سود و قیمت بلیت را اعلام کنند اعتماد مردم جلب شده و پروازها رونق خواهد گرفت.

این فعال حوزه هوانوردی عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم با نظارت انجمن شرکت‌های هواپیمایی محاسبات قیمت بلیت، شفاف و با درنظر گرفتن سود معقول و مصوب، اعتماد مشتریان جلب شده و بازار پروازها مجدد رونق گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام. جسارتا به عرض میرسانم که این کارشناس عزیز حوزه هوانوردی اشتباه میکنند. قیمت بلیط هواپیما (یا هر خدمات دیگری) از جمع زدن هزینه سوخت، بیمه، حقوق کارکنان، تعمیر و نگهداری، خواب سرمایه، هزینه‌های فرودگاهی و غیره و البته درصدی سود بدست نمی آید. قیمت بلیط تابع مطلوبیت خدمت نزد مشتری ست. هر مسافر برای پرواز کردن حد معینی حاضر به هزینه کردن است و اگر قیمت بلیط بیش از انتظارش باشد از پرواز صرف نظر میکند.به مسافر چه ربطی دارد که قیمت سوخت چقدر است و خواب سرمایه چند درصد.مسافر که نباید هزینه حقوق نجومی مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت های هوایی را تقبل کند.اتفاقا قضیه بر عکس است. شرکت هواپیمایی باید هزینه های خود را جوری مدیریت کند که قیمت تمام شده ی خدمتش از حد انتظار مشتری بالا نزند و الا صندلی هایش خالی می ماند.
    همین استنباط غلط از مفهوم قیمت گذاری ست که مسافران پرواز های داخلی را بسمت خطوط هوایی کشور های همسایه سوق داده است. اگر این استنباط غلط اصلاح نشود هیچ شرکت هوایی نه تنها دنبال کاهش هزینه و بهره وری نخواهد رفت بلکه بنفعش است که ریخت و پاش هم بکند و همچنان ضرر بدهند و هزینه ضرر خود را از دولت بگیرند .مثل همین وام 2400 میلیارد تومانی.