| کد خبر: 203804 |

مقام مسؤول صنعت حمل و نقل هوایی کشور گفت: در صورتی جعبه سیاه برای بازخوانی به کشوری دیگر می‌رود که در گام اول امکان بازخوانی آن فراهم نباشد و یا برای بازخوانی بهتر تصمیم گرفته می‌شود جعبه سیاه به کشور ثالث طرف قرارداد منتقل شود.

تین نیوز

مقام مسؤول صنعت حمل و نقل هوایی کشور گفت: در صورتی جعبه سیاه برای بازخوانی به کشوری دیگر می‌رود که در گام اول امکان بازخوانی آن فراهم نباشد و یا برای بازخوانی بهتر تصمیم گرفته می‌شود جعبه سیاه به کشور ثالث طرف قرارداد منتقل شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، یک مقام مسؤول در صنعت حمل و نقل هوایی کشور درباره روند قانونی بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما اظهار داشت:‌ طبق قوانین بین‌المللی اگر امکان بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه در کشوری وجود نداشته باشد،‌ با توجه به قراردادهایی که در گذشته با کشورهایی برای بازخوانی جعبه سیاه داشته است،‌ جعبه سیاه به آن کشورها می‌رود.

وی اضافه کرد: پیش از این ما با فرانسه برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه قرارداد داشتیم و به همین دلیل برخی جعبه‌ سیاه‌‌ هواپیماهایی که سانحه می‌دادند و امکان بازخوانی اطلاعات آن در کشور ما وجود نداشت، به فرانسه می‌فرستادیم.

این مقام مسؤول تأکید کرد: لازم به ذکر است که جعبه سیاه به تنهایی به کشور دیگر نمی‌رود به عنوان مثال در سانحه بوئینگ 737 اوکراینی اگر قرار هم باشد‌ جعبه سیاه به کشور دیگری برود، حتماً با تیم بررسی سانحه کشور خودمان‌ به آن کشور منتقل می‌شود؛ یعنی یک تیم با سرپرست و مسؤول مشخص، از ایران جعبه سیاه را به آن کشور می‌برند و در حضور آنها، اطلاعات جعبه سیاه بازخوانی می‌شود. ضمن آنکه آن کشور ‌فقط می‌تواند نظر خود را پس از بازخوانی اعلام کند و طبق قانون امکان اعلام نظر قطعی و رسمی درباره در دلیل بروز سانحه ندارند.

وی اظهار داشت: در واقع بررسی آن کشور (که جعبه سیاه به آنجا می‌رود) به یک نظر می‌انجامد نه به نتیجه، اما نتیجه نهایی از سوی رئیس کمیسیون بررسی سانحه اعلام می‌شود؛ اعلام رسمی نتیجه بررسی سانحه هم حتماً از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و با تأیید این سازمان انجام می‌شود و این طبق قوانین ‌بین‌المللی و ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) است. 

این مقام مسؤول صنعت حمل و نقل هوایی گفت: ‌در همین سانحه بوئینگ 737 هم‌ رئیس کمیسیون بررسی سانحه مشخص است و نظر نهایی را وی اعلام می‌کند. 

وی ادامه داد: ذکر این نکته نیز ضروری است که باید کمی صبر داشت تا ببینیم چه میزان در بازخوانی جعبه سیاه موفق هستیم، باید روند را پیگیری کرد و سپس به این نتیجه رسید که‌در چه صورت کار بازخوانی موفق‌تر خواهد بود؟ یا اینکه چه کاری باید انجام دهیم تا در بازخوانی موفق‌تر باشیم و بررسی شود که در کجا موفق‌تر خواهیم بود، باید دیتاها در جعبه سیاه بررسی شود که ببینیم اصلا آیا امکان بازخوانی وجود دارد یا خیر.

بنابراین گزارش کشور اوکراین پس از سانحه روز چهارشنبه 19 دی‌ماه و سقوط بوئینگ 737 این کشور حوالی شهریار، با وجود اعزام تیم تخصصی بررسی سانحه به ایران،  به تازگی مدعی شده است باید جعبه سیاه در اوکراین بازخوانی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین