| کد خبر: 195305 |

◄ می‌توان ناوگان ساز بود اما تولیدکننده بیش‌تر قطعات نبود

ناوگان ساز دنبال تامین قطعه است. اگر واردات ارزان‌تر تمام بشود به آن گرایش پیدا می‌کند و اگر ساخت داخل ارزان‌تر تمام بشود آن‌را پی می‌گیرد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است نباید فراموش کنیم که وقتی صحبت از ناوگان سازی در بخش ریلی به میان می‌آید هدف ساخت داخل کردن قطعات نیست. هدف از ناوگان سازی، ناوگان سازی و قرار دادن آن در شبکه حمل و نقل، سرویس دادن به مشتری و کسب در آمد است به‌طوریکه این مجموعه بتواند به حیات اقتصادی خود ادامه بدهد.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان این مطلب را در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری بیان کرد و افزود:  ناوگان ساز دنبال تامین قطعه است. اگر واردات ارزان‌تر تمام بشود به آن گرایش پیدا می‌کند و اگر ساخت داخل ارزان‌تر تمام بشود آن‌را پی می‌گیرد.

وی اظهار کرد: بنابراین این موضوع به شرایط بازار بستگی دارد و حکم قطعی نمی‌توان داد که حتماً این راه را برود و یا منحصراً آن گزینه را انتخاب کند.

بیشتر بخوانید:

این کاربر تین نیوز، در پاسخ به دیدگاهی که بر الزام داخلی سازی در تمام بخش‌ها برای تولید قطار بومی به دلیل تحریم‌ها تاکید دارد، بیان کرد: شرایط تحریم که شرایط خاصی است، اخیراً شدت گرفته و تا ابد ادامه نخواهد داشت.

او با تاکید بر این‌که هیچ الزامی نیست که «همه» قطعات ناوگان داخلی باشند چرا که این کار در اکثر مواقع اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: این امر هیچ منافاتی با بومی بودن ناوگان ندارد و چیزی که قطعات منفصله را به ناوگان تبدیل می‌کند دانش فنی طراحی آن است.

این کارشناس گفت: برای مثال آیا علت سردمداری و توفیق شرکت‌های آلستوم و زیمنس و بمباردیه و CRRC و GM و GE و دیگر شرکت‌های قَدَر در ناوگان ریلی آن است که همه قطعات و زیر مجموعه‌ها را خود تولید می‌کنند؟ چیزی که به عینه می‌بینیم عکس این است و اتفاقاً علت سردمداری و توفیق شرکت‌های قَدَر در ناوگان ریلی آن است که همه قطعات و زیرمجموعه‌ها را خود تولید نمی‌کنند.

به گزارش تین نیوز، قصابیان با طرح این پرسش که «آیا بنا داریم خلاف این رویه بین‌المللی شنا کنیم»؟ افزود: ناوگان ساز شدن در طراحی ناوگان است نه در ساخت قطعات یا زیر مجموعه‌های آن. بنابراین می‌شود و میسر است که ناوگان ساز بود اما تولید کننده اکثر قطعات نبود.

احمد خوشنودی یکی دیگر از کارشناسان حمل و نقل نیز در بخش نظرهای کاربران تین نیوز نوشت: وقتی از زیمنس یا تامین کنندگان اصلی در صنعت ریلی سخن به میان می‌آید و زنجیره تامین قطعات و محصولات‌شان به‌دقت بررسی می‌شود، مشخص می‌شود که عموماً دارای چندین تامین کننده هستند و با این وجود (مالتی سوپلایرز بودن) اما از برون سپاری تولید قطعات و محصولات‌شان هم بی‌نیاز نیستند.

وی افزود: ولی مسئله مهمی که در این مقایسه نباید مغفول بماند این‌ است که در زنجیره عرضه و تامین این شرکت‌ها، پایین‌ترین حلقه‌ها، برون‌سپاری می‌شوند نه حلقه‌های حساس و کریتیکال زنجیره و این باعث می‌شود مفهوم برون‌سپاری، معنای خودش را از دست ندهد.

این کاربر تین نیوز، بیان کرد: به‌طور مثال، یک خودروساز داخلی را در نظر بگیرید که همه قطعات را به غیر از موتور خودرو، خودش تولید می‌کند، ادعای چنین شرکتی مبنی بر برون‌سپاری، حفظ سود، استفاده از کارگر ارزان در محل تولید موتور و... شوخی است. چون در توهمش، از یک شرکت قطعه‌ساز که به او برون‌سپاری انجام شده، خود را یک شرکت مادر تخصصی می‌بیند که دارد برون‌سپاری می‌کند و اشتباه هم می‌کند ولی فایده‌ای هم ندارد، دقیقاً همان توهمی که از خودروی ملی و ساخت داخل برای‌ ما ایجاد شده است.

خوشنودی ادامه داد: به بیان دیگر، شرکت یا سازمانی که اصل نیازش از بیرون می‌آید، عملاً نمی‌تواند از این بحث‌ها استفاده یا برداشت درستی برای رسیدن به مفاهیمی مثل خودکفایی، بومی‌سازی و غیره انجام دهد، چون از ابتدای این فرضیه، جایگاه خودش را اشتباه تعیین کرده و این نمی‌گذارد تا از راه اشتباه بازگردد و آن‌را اصلاح کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    شرکت های قدری که ذکر کردین در شرایط تحریم و فشار نیستند یک رویه نرمال دارند قراردادهای مشخصی می بندند که قطعه ساز به تعهد خود عمل می کند پول را هم بدون مشکل واریز می کنند شرایط کشور ما مشابه فرانسه ، آلمان ، کانادا و ... نیست کشور ما با آنگلوصهیون ها درگیره تا به استقلالش برسد یعنی فرضا قراردادی برای خرید قطعه ایی هم ببندیم اصلا تعهدی وجود ندارد که قطعه تحویل مان شود ممکنه یک روز ، اصلا قطعه را ندهند یا تاخیر زیادی بندازن یا بگن تا دیروز این قیمت بود امروز قیمت ها بالاتر هست و شرایط مان به نوسانات ارزی گره بخورد که خورده مثال خودرو صحبت ها را شفاف تر خواهد کرد فرانسوی ها یک بار سال 90 و یک بار سال 97 تکنیک کثیف شوک اقتصادی را از در خودروسازی بر اقتصاد ما پیاده کردن نهایتا دیدین سر اینکه قطعاتی مثل کامپیوتر خودرو وارداتی بود و در ارتباط مستقیم با التهابات ارزی ، قیمت خودرو 3 برابر شد و مردم ناراضی یعنی ما نمی توانیم مثل کانادا ، فرانسه ، آلمان ، عربستان و ... روی خارج از خاک مان خیلی حساب کنیم تحریم ها و دشمنی ها و شرارت ها هم فقط زمانی تمام می شود که آمریکا از قدرت بیافتد شما می توانید زمانی ارائه بدهید که چه زمانی تحریم ها کنار خواهد رفت ؟ ما نمی توانیم با این جمله که تحریم ها ابدی نیست استراتژی کشور را بر مبنای واردات قطعات بچینیم 24 ساعت آینده مشخص نیست که وضعیت واردات ما چگونه است می دن نمی دن قیمت ها چگونه است و ... بعد شرایط کشور ما را با شرایط نرمال سایر کشورها مقایسه می کنید ؟! بله اگر شرایط نرمال باشد حرف های شما درست است اما ما نظام جهانی و آنگلوصهیون ها درگیریم وضعیت کشور خیلی بر مبنای تعاریف دانشگاهی جلو نمی ره که بله فلان قطعه با واردات ارزان تر است پس وارد کنیم شرایط مملکت ما اینه که باید پاشنه های آشیل مان را برطرف کنیم حتی اگر گران تر برایمان دربیاید ما نمی توانیم اجازه بدهیم که صاحبین تکنولوژی و صنایع که عموما غربی هستند برای ما تصمیم بگیرن چون کارنامه تاریخی این ها چیزی جز دشمنی و شرارت علیه ملت ما نشان نمی دهد چه قبل و چه بعد انقلاب ، مثال هایی نظیر خودرو زیاده اگر به فکر واردات قطعات برای صنایع ریلی مان هستیم بعدها در کنار این مثال ها ، صنعت ریلی مان را هم باید مثال بزنیم که بله فلان قطعه را فلان شرکت اروپایی نداد یا دیرتر داد یا گران تر به دست مان رسید یا فلان شرکت شرقی تحت فشارها کنار کشید فلان مشکلات را متحمل شدیم قیمت ها اینگونه شده ، در اختیار گذاشتن رگ های حیاتی مان در اختیار غربی که دنبال ساقط کردن نظام ماست مثل این می مونه که کلید خانه مان را در اختیار شرور محل گذاشته باشیم ، ما حتما باید بسمت بومی سازی حداکثری برویم و برسیم تا نگران فردا نباشیم کشور لنگ نماند به اقتصاد و معیشت مردم فشار نیاید و در مراحل بعدی به فکر کسب بخشی از بازار جهانی و ورود ارز به کشورمان باشیم ، ما باید به فکر بومی سازی حداکثری چرخه کامل فناوری باشیم حال چه قطعه سازی چه به قول شما طراحی و این نکته را هم بدانید شرکت های بزرگ ، آن تکنولوژی و بخش های اصلی را در انحصار خود نگه می دارن سطوح پایین تر را به سایر کشورها واگذار می کنند این قدرت این کشورهاست چرا ما قدرتمند نباشیم ؟ این کشورها هم ابتدا هزینه های فوق العاده ایی برای تحقیق و توسعه کردن تا به این سطوح علمی رسیدن و حالا بهره مالی می برن اگر تفکرشان این بود که خوب وارد کنیم اقتصادی تره که امروز در این سطوح علمی و تکنولوژی قرار نداشتند حالا ما می خواهیم دنبال واردات برویم که اقتصادی تره ! اگر دنبال ایرانی آباد و قدرتمند هستید راهش کسب علم و تولیده و نه واردات .