◄ میتوان ناوگان ساز بود اما تولیدکننده بیشتر قطعات نبود
ناوگان ساز دنبال تامین قطعه است. اگر واردات ارزانتر تمام بشود به آن گرایش پیدا میکند و اگر ساخت داخل ارزانتر تمام بشود آنرا پی میگیرد.
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است نباید فراموش کنیم که وقتی صحبت از ناوگان سازی در بخش ریلی به میان میآید هدف ساخت داخل کردن قطعات نیست. هدف از ناوگان سازی، ناوگان سازی و قرار دادن آن در شبکه حمل و نقل، سرویس دادن به مشتری و کسب در آمد است بهطوریکه این مجموعه بتواند به حیات اقتصادی خود ادامه بدهد.
به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان این مطلب را در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری بیان کرد و افزود: ناوگان ساز دنبال تامین قطعه است. اگر واردات ارزانتر تمام بشود به آن گرایش پیدا میکند و اگر ساخت داخل ارزانتر تمام بشود آنرا پی میگیرد.
وی اظهار کرد: بنابراین این موضوع به شرایط بازار بستگی دارد و حکم قطعی نمیتوان داد که حتماً این راه را برود و یا منحصراً آن گزینه را انتخاب کند.
بیشتر بخوانید:
این کاربر تین نیوز، در پاسخ به دیدگاهی که بر الزام داخلی سازی در تمام بخشها برای تولید قطار بومی به دلیل تحریمها تاکید دارد، بیان کرد: شرایط تحریم که شرایط خاصی است، اخیراً شدت گرفته و تا ابد ادامه نخواهد داشت.
او با تاکید بر اینکه هیچ الزامی نیست که «همه» قطعات ناوگان داخلی باشند چرا که این کار در اکثر مواقع اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: این امر هیچ منافاتی با بومی بودن ناوگان ندارد و چیزی که قطعات منفصله را به ناوگان تبدیل میکند دانش فنی طراحی آن است.
این کارشناس گفت: برای مثال آیا علت سردمداری و توفیق شرکتهای آلستوم و زیمنس و بمباردیه و CRRC و GM و GE و دیگر شرکتهای قَدَر در ناوگان ریلی آن است که همه قطعات و زیر مجموعهها را خود تولید میکنند؟ چیزی که به عینه میبینیم عکس این است و اتفاقاً علت سردمداری و توفیق شرکتهای قَدَر در ناوگان ریلی آن است که همه قطعات و زیرمجموعهها را خود تولید نمیکنند.
به گزارش تین نیوز، قصابیان با طرح این پرسش که «آیا بنا داریم خلاف این رویه بینالمللی شنا کنیم»؟ افزود: ناوگان ساز شدن در طراحی ناوگان است نه در ساخت قطعات یا زیر مجموعههای آن. بنابراین میشود و میسر است که ناوگان ساز بود اما تولید کننده اکثر قطعات نبود.
احمد خوشنودی یکی دیگر از کارشناسان حمل و نقل نیز در بخش نظرهای کاربران تین نیوز نوشت: وقتی از زیمنس یا تامین کنندگان اصلی در صنعت ریلی سخن به میان میآید و زنجیره تامین قطعات و محصولاتشان بهدقت بررسی میشود، مشخص میشود که عموماً دارای چندین تامین کننده هستند و با این وجود (مالتی سوپلایرز بودن) اما از برون سپاری تولید قطعات و محصولاتشان هم بینیاز نیستند.
وی افزود: ولی مسئله مهمی که در این مقایسه نباید مغفول بماند این است که در زنجیره عرضه و تامین این شرکتها، پایینترین حلقهها، برونسپاری میشوند نه حلقههای حساس و کریتیکال زنجیره و این باعث میشود مفهوم برونسپاری، معنای خودش را از دست ندهد.
این کاربر تین نیوز، بیان کرد: بهطور مثال، یک خودروساز داخلی را در نظر بگیرید که همه قطعات را به غیر از موتور خودرو، خودش تولید میکند، ادعای چنین شرکتی مبنی بر برونسپاری، حفظ سود، استفاده از کارگر ارزان در محل تولید موتور و... شوخی است. چون در توهمش، از یک شرکت قطعهساز که به او برونسپاری انجام شده، خود را یک شرکت مادر تخصصی میبیند که دارد برونسپاری میکند و اشتباه هم میکند ولی فایدهای هم ندارد، دقیقاً همان توهمی که از خودروی ملی و ساخت داخل برای ما ایجاد شده است.
خوشنودی ادامه داد: به بیان دیگر، شرکت یا سازمانی که اصل نیازش از بیرون میآید، عملاً نمیتواند از این بحثها استفاده یا برداشت درستی برای رسیدن به مفاهیمی مثل خودکفایی، بومیسازی و غیره انجام دهد، چون از ابتدای این فرضیه، جایگاه خودش را اشتباه تعیین کرده و این نمیگذارد تا از راه اشتباه بازگردد و آنرا اصلاح کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.