| کد خبر: 203605 |

مدیرعامل شرکت مترو در جلسه با مدیران بخش خصوصی مطرح کرد؛

جلسه بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه خط ۱۰ مترو تهران با حضور مدیران ارشد شرکت مترو و بخش خصوصی برگزار شد. مدیرعامل شرکت مترو در این جلسه بر لزوم تغییر دیدگاه در تأمین منابع مالی برای توسعه و تکمیل خطوط مترو تأکید کرد.

تین نیوز

جلسه بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه خط ۱۰ مترو تهران با حضور مدیران ارشد شرکت مترو و بخش خصوصی برگزار شد. مدیرعامل شرکت مترو در این جلسه بر لزوم تغییر دیدگاه در تأمین منابع مالی برای توسعه و تکمیل خطوط مترو تأکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه ( مترو) جلسه بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای خط ۱۰ مترو تهران با حضور رئیس هیئت‌مدیره شرکت مترو، علی امام مدیرعامل شرکت مترو، علی نوذرپور شهردار منطقه ۲۲ تهران، سعید نایب مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مترو و نیز جمعی از مدیران بخش خصوصی شامل مجموعه‌های ایران مال، شرکت اسپیلت و کیسون، مجموعه های رزمال، بام لند، لکسون، هزار و یک شب، شهید خرازی، بتاجا، تهران مال و لوتوس پارسیان در سالن جلسات شرکت مترو برگزار شد .

در ابتدای این مراسم علی امام با اشاره به اینکه ۴ دهه فعالیت شرکت مترو منجر به ساخت ۲۲0 کیلومتر خط با ۱۲۵ ایستگاه شده است؛ به آخرین بازنگری صورت گرفته در طرح جامع حمل و نقل ریلی در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ اشاره و خاطرنشان کرد: در این بازنگری مقرر شد ۴ خط جدید شامل خطوط ۸ تا ۱۱ در شهر تهران طراحی و ساخته شود به‌گونه‌ای که شهروندان تهرانی بتوانند با طی مسافت ۸۰۰ متر از منزل خود به یکی از مودهای حمل و نقل عمومی به ویژه مترو دست پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه الگوی تأمین مالی برای شرکت مترو در4 دهه گذشته به‌گونه‌ای بوده است که مترو جهت تأمین منابع مالی به دولت متکی نباشد، تأکید کرد: حتی در سال ۱۳۶۵ با قید این شرط مترو راه‌اندازی شد.

امام عنوان کرد: از سال ۸۵ تاکنون مصوبه‌های بالادستی خوبی به عنوان پشتوانه قانونی تأمین منابع مالی برای توسعه مترو به تصویب رسیده است.درصورتی‌که دولت‌ها به این مجموعه قوانین پایبند می‌بودند امروز مترو کلان‌شهرها در وضعیت بسیار بهتری قرار داشت. متأسفانه از سال‌های گذشته تاکنون فشار تأمین منابع مالی برای توسعه مترو بیشتر بر دوش شهرداری بوده و دولت هادر این میان نقش کمتری داشته‌اند.

او با تأکید بر این که شرایط فعلی کشور و نیز شهرداری، الزامی مبنی بر تغییر دیدگاه در تأمین منابع مالی را ایجاب می‌کند، عنوان کرد: حتی دولت نیز برای توسعه پروژه‌های عمرانی خود به این نتیجه رسیده است. در این میان مترو با هزینه‌های بسیار بالایی که برای ساخت و توسعه دارد و همچنین دیر بازده بودن موضوع نیازمند این تغییر دیدگاه است.

مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه اولین قدم اجرایی به سمت عملی کردن الگوی مناسب تأمین منابع مالی از سوی شرکت مترو در خط ۱۰ به‌ویژه بخش غربی آن آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: در بخش غربی خط ۱۰ مجموعه‌های تجاری بسیار مناسبی قرار دارند که می‌توانند به‌عنوان سرمایه‌گذار حضورداشته باشند. با توجه به این‌که بخشی از خط 10 از نزدیکی نمایشگاه بین‌المللی عبور می‌کند، تفاهم‌نامه‌ای با نمایشگاه بین‌المللی به امضا رسیده است تا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای نمایشگاه بین‌المللی ایستگاه مترو ساخته شود.

فرصت‌های گسترده سرمایه‌گذاری در بخش غربی خط 10

امام با بیان اینکه در نظر داریم بخش غربی خط ۱۰ را تحت عنوان فاز یک این خط تعریف کنیم، خاطرنشان کرد: در صورت وجود منابع مالی این امکان را داریم که از اسفندماه مقدمات توسعه خط ۱۰ را کلید بزنیم زیرا به لحاظ توان فنی و نیروی انسانی در آمادگی کامل به سر می‌بریم.

او در ارتباط با منابع مالی موردنیاز برای ساخت خط 10 متروی تهران عنوان کرد : بخش تجهیزات ثابت و متحرک این خط در مجموع ۲۸ میلیون یورو و بخش ساختمانی که بیشتر به منابع داخلی متکی است ۲۲۸ میلیارد تومان برای یک کیلومتر تونل و ایستگاه با تجهیزات هزینه در بر دارد. این در حالی است هر واگن به طور متوسط یک میلیون یورو هزینه در بردارد؛ بدین معنی که باید برای یک قطار با 8 واگن 8 میلیون یورو هزینه کرد.

مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه این برآورد هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تملک برای قسمت‌هایی همانند هواکش‌ها و پله‌های خروج اضطراری که به فضای باز نیاز دارند است، گفت: درصورتی‌که سرمایه‌گذاران اقدام به سرمایه‌گذاری برای ساخت و توسعه خط ۱۰ کنند، می‌توانند از زمین‌هایی که در اختیار خودشان است به‌عنوان آورده بدین منظور استفاده کنند تا هزینه‌های تملک به این صورت حذف شود.

در ادامه سعید نایب مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مترو به تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با محوریت خط ۱۰ پرداخت و یکی از مهم‌ترین این روش‌ها را روش مشارکت بخش خصوصی و عمومی با در نظر گرفتن طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران خرد و کلان عنوان کرد.

در پایان این جلسه پرسش و پاسخ بین سرمایه‌گذاران و مدیران ارشد شرکت مترو صورت گرفت و مقرر شد سرمایه‌گذاران داوطلب برای مشارکت در ساخت خط ۱۰ مترو تهران، نمایندگان خود را به شرکت مترو به‌منظور ادامه همکاری معرفی کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین