| کد خبر: 233956 |

عامل اصلی ترخیص نشدن این کامیون‌ها را در شفاف‌نبودن منشاء ارزی شرکت‌های واردکننده کامیون‌ و صادر نشدن کد ساتا از سوی بانک مرکزی دانست.

تین نیوز

در پی مکاتبه اخیر گمرک درباره کامیون‌های رسوبی در گمرک، قائم مقام سازمان راهدرای و حمل‌ونقل جاده‌ای عامل اصلی ترخیص نشدن این کامیون‌ها را در شفاف‌نبودن منشاء ارزی شرکت‌های واردکننده کامیون‌ و صادر نشدن کد ساتا از سوی بانک مرکزی دانست.

فرامز مداح در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که عامل اصلی که سبب ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی از گمرک‌های کشور شده و در نامه اخیر گمرک نیز آمده است، چیست؟ اظهار کرد:  این نامه هنوز به دست من نرسیده است اما مشکل‌وگیر اصلی برای ترخیص کامیون‌های رسوبی در گمرک‌ها مشخص و شفاف نبودن منشأ ارزی است که باید برای بانک مرکزی روشن و ثابت شود و بر اساس آن کد ساتا  صادر می‌شود.

وی افزود: البته مشکلاتی نیز در این زمینه وجود داشت که به عنوان مثال می‌توان به شرط اسقاط شدن خودروی فرسوده قبل از ترخیص اشاره کرد که برای تسهیل آن برخی فرآیندها مانند همین شرط را به بعد از ترخیص و قبل از شماره‌گذاری موکول کردیم. در حال حاضر بزرگترین مشکل کد ساتا است و بسیاری از این کامیون‌ها را شرکت‌هایی وارد کردند که برای تاییدیه منشاء ارزی‌شان دچار مشکل هستند. چرا که بر اساس نظر بانک مرکزی، ارزی که با استفاده از آن کامیون وارد شده باید اثبات شود که از کجا امده است و بانک مرکزی می‌گوید نباید این ارز از کف خیابان خریداری شده باشد یا آن که کامیون نباید با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و دارو وارد شده باشد.

بیشتر بخوانید:

قیمت ۵۵ هزار یورویی کامیون‌های وارداتی

قائم مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: اگر این منشاء مشخص شود، بانک مرکزی کد ساتا برای آن شرکت صادر کرده و نهایتا گمرک کامیون مورد نظر را ترخیص می‌کند و اکثر کامیون‌های رسوبی در گمرک با این مشکل مواجه هستند چرا که واردکنندگان و شرکت‌های واردکننده کامیون شفاف سازی نکردند. در حال حاضر نامه‌های متعددی با امضا وزیر و سازمان راهداری زدیم که بانک مرکزی روش‌ها را عوض کند و روش اثباتی را به روش نفی تبدیل کند. یعنی  اگر بانک مرکزی به کسی ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی نداده،  فرض را بر این بگذارد که منشاء آن درست است اما بانک مرکزی زیر بار آن نمی‌رود.

مداح با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات در این زمینه با مکاتبه قبلی گمرک حل شده است، گفت: واردات کامیون‌های دست دوم از حدود یکسال گذشته آغاز شده و به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش‌رو این روند تسریع شود چرا که رانندگان و واردکنندگان مشکلات دیگری هم داشتند و آن این بود که مراکز شماره‌گذاری دو ماه تعطیل بود اما اخیرا مقرر شد حتی در وضعیت قرمز هم این مراکز دایر باشند و بر این اساس به نظر می‌رسد که شماره گذاری و ترخیص کامیون‌ها در ماه‌های آتی سرعت بیشتری بگیرد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد واردکنندگان نمی‌توانند ثابت منشاء ارزی‌شان چیست و کجاست؟ بر این اساس باید روال‌ها را عوض کنیم و به شرکت‌های بزرگتر و معتبرتر این کار را واگذار کنیم چرا که بسیاری از این شرکت‌ها کامیون‌های  وارداتی رسوبی را مردم و کامیون‌داران پیش‌فروش کردند و هم اکنون هم پاسخگو نیستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا 1 0

    باز بوی گوشت به مشام دلالان رسید . منشاء ارز چه صیغه ای است . کامیون وارد کرده شما گمرکی تان را بگیرید . راستی شما اقایان اصلا تولید کننده خودرو سنگین نیستید که وارد کنندگان خودرو سنگین ضربه ای به تولیدات شما بزنند و کارگرانتان بیکار شودو با این استدلال چرا به اندازه قیمت خودرو ،گمرکی دریافت میکنید اصلا کجای دنیا خریدار باید یک ماشین را اسقاط کند تا مجوز واردات داده شود این وظایف دولت است خودرو را اسقاط کند و خودروی جدید را با شرایط به راننده تحویل دهد . اقایان عزیز دولتی خودرو سنگین خودرو کار است نه خودرو پوز دادن شما به جای اینکه اشتغال را رونق بدهید و کالاهای ترانزیتی را از دست رانندگان ترکیه ای خارج کنید و ارز وارد کشور بشود چوب لای چرخ وارد کنندگان میگذارید .بروید یک سری به سایت دیوار قیمت خودرو سنگین بزنید کلیه خودرو در سایت برای فروش از رده خارج و با قیمتهای نجومی میلیاردی قیمت گذاری میشود .این استدلالهای غلط یا همسوء شما باعث گرانی سرسام اور خودرو سنگین میشود بیاید یک بار برای همیشه پرونده حمل و نقل و واردات خودرو سنگین راببندید .

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید