◄ انتقال دبیرخانه مشاغل سخت و زیان آور به سازمان تامین اجتماعی/ شغل رانندگی سخت و زیان آور می شود؟
دبیرخانه مشاغل سخت و زیان آور به سازمان تامین اجتماعی منتقل شده که نشان می دهد سخت گیری ها در مورد مشاغل سخت و زیان آور در آینده بیشتر خواهد شد و این موضوع که آیا درخواست رانندگان ناوگان عمومی جاده ای برای قرار گرفتن در زمره مشاغل سخت و زیان آور مورد پذیرش مسئولان مرتبط قرار خواهد گرفت، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در حالی که چندی پیش دبیرخانه مشاغل سخت و زیان آور به سازمان تامین اجتماعی منتقل شده، خبرها از اصلاح آیین نامه بازنشستگی سخت و زیان آور حکایت دارد.
به گزارش تین نیوز ، این تغییرات موجب بروز نگرانی هایی در بین رانندگان ناوگان عمومی جاده ای به خصوص رانندگان کامیون شده که مدت هاست برای قرار گرفتن در زمره مشاغل سخت و زیان آور تلاش می کنند.
با سخت گیری های اخیر، این احتمال که شغل رانندگان ناوگان عمومی بین شهری شامل مشاغل سخت و زیان آور شده و امکان استفاده از مزایای آن از جمله بازنشستگی زودرس را خواهند داشت، کمتر شده است.
اولین نشانه ای که موجب بروز این نگرانی در بین رانندگان کامیون، رانندگان اتوبوس و رانندگان سواری کرایه بین شهری شده، واگذاری اختیارات دبیرخانه مشاغل سخت و زیان آور به سازمان تامین اجتماعی است که اوایل سال جاری صورت گرفت.
این نگرانی به دلیل نیست چرا که سازمان تامین اجتماعی یکی از ذی نفعان مالی در بازنشستگی زودرس است و بر همین اساس این سوال مطرح است که آیا با واگذاری این دبیرخانه به تامین اجتماعی تضاد منافع به وجود نمی آید؟
لازم است بدانیم که یکی از مزایای احتساب یک شغل به عنوان مشاغل سخت و زیان آور، بازنشستگی پیش از موعد است که این موضوع موجب بار مالی به سازمان تامین اجتماعی می شود، سازمانی که همواره از بار مالی حاصل از بازنشستگی زودرس و پیش از موعد، انتقاد کرده و نشان داده که تمایل زیادی به بازنشستگی پیش از موعود ندارد و در همین راستا شاهد تصویب افزایش سن بازنشستگی در برنامه توسعه هفتم بوده ایم.
همچنین در خرداد ماه امسال در اتاق بازرگانی ایران، جلسهای با هدف تغییر آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور با هداف ارایه اختیارات بیشتر به سازمان تامین اجتماعی و حذف برخی از مشاغل سخت وز یان آور برگزار شد.
تمام اینها نشان می دهد سخت گیری ها در مورد مشاغل سخت و زیان آور در آینده بیشتر خواهد شد و این موضوع که آیا درخواست رانندگان کامیون، اتوبوس و سواری کرایه به عنوان رانندگان ناوگان عمومی جاده ای برای قرار گرفتن این شغل در زمره مشاغل سخت و زیان آور مورد پذیرش مسئولان مرتبط قرار خواهد گرفت یا خیر، در هاله ای از ابهام قرار دارد.