| کد خبر: 247224 |

ساماندهی بازار مسکن با تفکیک وزارت راه و شهرسازی

در حالی تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده که رئیس کانون سراسری انبوه سازان تفکیک را به سود دولت و مردم دانست و گفت: تفکیک از بسیاری آسیب ها جلوگیری می کند.

تین نیوز

در حالی تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده که رئیس کانون سراسری انبوه سازان تفکیک را به سود دولت و مردم دانست و گفت: تفکیک از بسیاری آسیب ها جلوگیری می کند.

به گزارش تین نیوز، یکشنبه هفته گذشته سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ارسال طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیئت رئیسه مجلس خبر داده و گفته بود: این طرح در حال طی کردن مراحل قانونی طبق آیین نامه داخلی مجلس است و هنوز به کمسیون عمران به عنوان کمسیون تخصصی ارجاع نشده است.

عبدالجلال ایری افزود: به محض اینکه طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به کمسیون عمران ارجاع شود که احتمالاً پس از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه باشد، در کمیسیون کار بر روی این طرح را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح مذکور این وزارتخانه به 2 وزارت راه و مسکن و شهرسازی تقسیم می شود، گفت: لازم است با توجه به مشکلات و معضلاتی که در حوزه مسکن داریم و همچنین اهمیت این حوزه به عنوان یک صنعت پیشران، بخش مسکن و شهرسازی به عنوان زیرمجموعه ای مهم از این وزارتخانه منفک شود تا بتوان به کمبود های این حوزه، رسیدگی ویژه کرد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس  گفت: رئیس کمسیون عمران درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی نامه ای به آیت الله رئیسی رئیس جمهور نوشته که طبق گفت وگو ها و نامه نگاری های انجام شده می توان گفت که دولت نیز با تفکیک وزارت خانه راه و شهرسازی موافق است.

ایری با اشاره به ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به اینکه مسئله مسکن یکی از اولویت های اصلی کشور است و برای اجرای دقیق قانون جهش تولید مسکن، باید وزارتخانه مستقلی ایجاد تا وزیر با تمرکز بیشتری به این حوزه بپردازد.

تفکیک وزارت راه و شهرسازی به سود مردم است

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در این زمینه به تسنیم می گوید: این که وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن قائم مقام وزیر منصوب می کند و به وی اختیارات می دهد نشان از آن دارد که حوزه مسکن گسترده دیده شده است.

سیدمحمد مرتضوی با بیان "در این دوره تاکیدات روی مسکن بسیار بیشتر شده و در واقع ساماندهی این بخش سیاست حاکمیتی است" افزود: حذف چالش های حوزه مسکن همه را به صرافت انداخته تا در رابطه با تفکیک وزارت راه و شهرسازی تجدیدنظر صورت بگیرد، تفکیک این وزارتخانه به نوعی به جریان افتاده است.

وی تاکید کرد: بحث اصلی این است که در وزارت راه و شهرسازی ماموریت ها خیلی متعدد است چه در حوزه مسکن و چه در راه. ضمن این که در این بخش ها آسیب ها ی زیادی داریم. در حوزه مسکن سال هاست نتوانسته ایم از یک طرح جامع بهره مند باشیم و پیشرفت ها در این بخش خوب نبوده است.

وی بیان کرد: در قوانین نیز که بخشی از آنها ناکارآمد بوده، دولت نتوانسته در زمان مناسب با ارائه لوایح در آنها بازنگری کند. واقعیت این است که مسکن همچنان بر اساس رفتارها و مدل های گذشته پیش می رود. شهرداری ها جولان می دهند و در شهر فروشی اتفاقات نامبارک روی می دهد. ماموریت های متعددی که به دولت و وزارت راه واگذار شده همچنان ناتمام مانده است.

چالش های جدی در بخش حمل ونقل

رئیس کانون سراسری انبوه سازان اضافه کرد: در بخش راه، ناوگان ریلی کشور دچار چالش های جدی است و کمبودهای زیادی در زیرساخت هاست. وضعیت حمل ونقل هوایی نیز که اظهر من الشمس است. در این دو حوزه (راه و مسکن) شرایط خوبی نداریم اگر معتقدیم خوب است، پس چرا خروجی ها به سامان نیست. قطعاً مشکلاتی داریم و تفکیک وزارت راه و شهرسازی را مفید می بینیم به خصوص این که قرار است قدم های خوبی را در بخش مسکن برداریم.

مرتضوی در ادامه با اشاره به این که به طرح های آمایش سرزمینی توجه نمی کنیم که می تواند آسیب های اجتماعی را به دنبال داشته باشد، افزود: سازندگان و انبوه سازان از موافقان این طرح هستند و اعتقاد داریم تفکیک وزارت راه به تفکیک ماموریت ها و به دنبال آن ساماندهی بخش راه و مسکن منجر می شود.

وی در خصوص این که گفته می شود تفکیک وزارت راه و شهرسازی هزینه چند هزار میلیارد تومانی به دولت تحمیل می کند، گفت: قطعا تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت راه ترابری احتمالی و مسکن و شهرسازی عوایدی زیادی دارد. امروز هزینه های زیادی که در شهرها به واسطه نبود طرح های با کیفیت جامع و تفصیلی می پردازیم به مراتب بیشتر از هزینه های تفکیک است.

وی توضیح داد: جانمایی نامناسب مسکن، هزینه های عدم تدوین و شفاف سازی طرح های جامع، عدم تعادل در حوزه عرضه و تقاضا در مسکن، آسیب های اجتماعی از منظر اجاره نشینی و... از جمله هزینه هایی که به کشور و مردم تحمیل می شود.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر تنظیم بازار در بخش مسکن اصلاً وجود ندارد و از ناوگان ریلی و هوایی مناسبی برخوردار نیستیم. اینها هزینه هایی است که به کشور تحمیل می شود. به طور قطع با تفکیک این هزینه ها را کاهش می دهیم. هزینه های ناکارآمدی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهیم. اطمینان داریم تفکیک فواید زیادی به دنبال خواهد داشت و بسیاری از آسیب های اقتصادی را برطرف خواهد کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    مسکن مهر و اقدام ملی مسکن و ساخت چهار میلیون مسکن اگه برای ملت جز هدر رفتن منابع و علافی و معطلی و آب چشم چیزی نداشته باشه برای حضرات انبوه سازان نزدیک به دولت نون داره.
    نون چرب و چیلی .

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. کمیسیون عمران مجلس در ماه جاری طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را ارائه کرد. طبق این طرح وزارت راه و شهرسازی به " راه " و " مسکن و شهرسازی " تفکیک می‌شود.
    دغدغه اصلی نمایندگان تمرکز بر مسئله مسکن و نصب یک وزیر تخصصی برای نجات وعده خانه سازی دولتی ست که مانند مسکن مهر دولت احمدی نژاد و اقدام ملی مسکن دولت روحانی در حال پیمودن راه شکست است. اینکه چرا پروژه های خانه سازی دولتی محکوم به شکست هستند بحث مفصلی ست اما جای تعجب آنست که حضرات دولتیون از شکست پروژه های قبلی عبرت نمیگیرند و بر پیمودن این راه بی نتیجه اصرار میکنند.
    چیزی که در این طرح تفکیک دیده نمی‌شود حمل و نقل است و ظاهرا از نمد این تفکیک کلاهی برای حمل و نقل متصور نیست.
    متاسفانه " مدیریت حمل و نقل " همچنان مغفول و تفکر " بیل و کلنگ" همچنان بر نمایندگان مجلس و وزارت خانه فعلی حاکم است و احتمالا بر وزارت راه پس از تفکیک هم حاکم خواهد بود.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
    0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    helptinn

    تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
    ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

    از ما حمایت کنید