| کد خبر: 5863 |

◄ دیپلماسی فعال خارجی راه‌آهن برای تقویت ترانزیت ریلی

تین نیوز | بحث افزایش حجم بار و فعالیت گسترده مقامات راه آهن برای ترانزیت ریلی، این روزها کاملا مشهود بوده و نشان‌دهنده عزم جدی این سازمان برای یک جهش و انقلاب در حوزه ریلی است.

به گزارش تین نیوز، نزدیک به هشت ماه است که محسن پورسیدآقایی به عنوان مدیرعامل راه آهن انتخاب شده است و از زمان حضور در راس مدیریت حوزه حمل و نقل ریلی، همواره از یک جهش و انقلاب ریلی سخن گفته است؛ سخنی که شاید در روزهای نخست، از سوی کارشناسان و مسئولان ریلی، چندان جدی گرفته نمی‌شد زیرا عزمی را برای آغاز این جهش با توجه سوابق پیشرفت راه آهن در ادوار گذشته نمی‌دیدند.

راه آهن در گذر سال ها، همواره تحت‌الشعاع حمل و نقل جاده‌ای بوده و به دلایل متعددی، از رقابت با این حوزه بازمانده است و نکته جالب توجه این است که دولتمردان، دائما بر لزوم توسعه و تجهیز حوزه ریلی تأکید کرده اند اما هرگز این حرف به عمل نزدیک هم نشده است.

حمل و نقل ریلی در سراسر دنیا به حمل و نقل سبز معروف است و به نوعی، ایمن‌ترین وسیله حمل و نقلی است و می تواند راهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید فراوان می شود.

حمل و نقل ریلی باعث می‌شود سالانه در مصرف میلیون‌ها لیتر سوخت صرفه‌جویی شود و از لحاظ محیط زیستی نیز آلایندگی بسیار پایینی دارد. از سوی دیگر، مهم ترین نکته در این باره، آمار تلفات ریلی در مقایسه با جاده است که چیزی در حد صفر است و تعداد کشته شدگان در اثر حوادث ریلی، سالانه شاید کمتر از تعداد انگشتان دست باشد.

خیز مدیرعامل جدید راه آهن به سمت انقلاب ریلی
مدیرعامل جدید راه آهن که مدیری توانا در حوزه ریلی است، تاکنون توانسته تا حدودی به وعده‌های خود جامه‌ عمل بپوشاند. وی در حال ساختن زیربنای فرسوده راه آهن برای خیزش به سمت یک انقلاب ریلی است.

ایده‌های جدید در راه آهن و تلاش برای به روز کردن این سازمان با تکنولوژی روز دنیا، تلاش برای راه اندازی قطارهای سریع‌السیر و همچنین بحث جدی برقی کردن راه آهن، همگی از اقدامات امیدوارکننده مدیرعامل جدید راه آهن طی هشت ماه گذشته است.

دیپلماسی فعال خارجی راه آهن
اما آنچه به عنوان خبرهای خوش، این روزها بیشتر از راه آهن ایران به گوش می‌رسد بحث تقویت دیپلماسی خارجی این سازمان است؛ اکنون راه آهن به صورت گسترده در حال مذاکره با کشورهای آسیای میانه و حضور در کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده و تلاش فراوانی برای حل مشکلات پیش روی ترانزیت ریلی دارد.

ایران یک شاهراه در مسیر کریدورهای مختلف است و تجهیز و افزایش خطوط ریلی و همچنین عضویت در کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌تواند عامل همان تحول و انقلاب مدنظر مدیرعامل راه آهن باشد. از سوی دیگر افزایش ترانزیت از خاک ایران، عامل شکوفایی اقتصادی کشور نیز خواهد بود.

اینکه مدیران رده‌ بالای راه آهن توانسته‌اند مشکلات موجود در حوزه ترانزیت ریلی را شناسایی کنند، مایه دلگرمی است و شاهد این مدعا، تقویت دیپلماسی ایران و کشورهای منطقه بوده که عامل افزایش تقریباً 10 درصدی ترانزیت برخی کالاها از خاک ایران، طی 2 ماه گذشته بوده است.

مدیرعامل راه آهن در طی چند روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای با کشورهای آسیای میانه داشته است و در هفته جاری نیز در اجلاسی در آلماآتی قزاقستان حضور خواهد یافت. حال باید ببینیم نتایج این مذاکرات تا چه اندازه در بهبود روابط تجاری و رفع مشکلات پیش‌روی ایران با کشورهای منطقه در زمینه ترانزیت ریلی از خاک ایران مؤثر خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • قدیمی 0 0

    گرچه به وعده های مدیرعامل محترممان امیدواریم ولی برقی کردن راه آهن و راه آهن سریع تا وقتی قرارداد نشده باشد فقط حرف است گرچه برخی قراردادها هم به نتیجه نمی رسند ضمنا ترازیت برای راه آهن مفید است ولی تحول اساسی در راه آهن ایران لااقل در شرایط کنونی ایجاد نمی کند. تعرفه ترانزیت بازای هر تن اگر ۴۰ دلار فرض شود و راه آهن ترانزیت را دو برابر هم بتواند نماید فقط حدود ۴۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد می کند که اگر هزینه های آن را کنار بگذارید مبلغ قابل توجهی نمی ماند مثلا ۵ میلیارد تومان که در مقایسه با گردش مالی راه آهن هیچ نیست.