| کد خبر: 37663 |

استاد دانشکده مهندسی راه آهن در گفتگو با تین نیوز تشریح کرد:

◄ سابقه احداثپل متحرک در کشور نداریم / پیشینه ۲۲۰ ساله اولین پل معلق آهنی

تین نیوز | استاد دانشکده مهندسی راه آهن گفت: سابقه ساخت پل متحرک به منظور حرکت قطار در کشور ما وجود ندارد.

شروان عطايی، استاد دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ايران در خصوص پل های متحرک با اشاره به اینکه  پل متحرک پلی است که تمام یا بخشی از آن را می‌توان حرکت داد تا (معمولا) به قایق‌ها و کشتی‌ها اجازه عبور بدهد به تین نیوز گفت: کشور ما از لحاظ فنی و دانش امکان ساخت پل متحرک را دارد اما سابقه ساخت پل متحرک در کشور ما وجود ندارد.

این استاد دانشکده راه آهن در خصوص احداث پل بر روی رودخانه اروند جهت ارتباط ریلی بین ایران و شلمچه عنوان کرد: در این مقوله باید به گزینه های دیگر اجرایی هم فکر کرد. دراین خصوص من پیشنهاد دو راهکار دارم: اول بالا بردن سطح پروژه، به گونه ای که کشتی ها وقایق ها از زیر آن به راحتی حرکت کنند و دوم ساخت پل متحرک. البته هر کدام از این دو گزینه شامل چندین نوع و گزینه هستند.

عطايی بیان داشت: هزینه ساخت در نوع پل ها بسیار مهم است اما آنچه مهمتر است در واقع هزینه تامین و نگهداری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه علم و صنعت ابراز داشت: شاید به لحاظ اجرایی ابتدا بالا بردن سطح پروژه هزینه بیشتری را شامل شود اما در دراز مدت با احتساب هزینه نگهداری، گزینه بهتری است. ولی راهکار همان دو مورد است.

این کارشناس ریلی ابراز داشت: فایده ساختن پل متحرک، به جای ساختن پلی بلندتر، صرفه‌جویی در هزینه ساخت است و عیب پل متحرک آن است که هنگام حرکت دادن رفت و آمد بر روی آن متوقف می‌شود.

گفتنی است دو كشور  ایران و عراق در یادداشت تفاهمی که چند پیش  بین وزرای راه و شهر سازی دو کشور رخ داد موافقت كردند  با احداث شبكه خط آهن 37 كیلومتری بین شلمچه - بصره، خط آهن دو كشور به یكدیگر متصل شود تا امكان افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و عراق با افزایش تردد مسافر و كالا بیش از پیش فراهم شود.

همچنین وزرای دو كشور موافقت كردند براساس آن توافقنامه برای اتصال شبكه خط آهن ایران به خط آهن عراق یك پل متحرك 700 متری بر روی اروند رود احداث احداث کنند تا قطارهای دو كشور با عبور از روی این پل متحرك به مقاصد خود تردد كنند.

شایان ذکر است از اوایل قرن نوزدهم ساخت پل های معلق، قوسی یا با تیر حمال از آهن آغاز شد. اولین پل معلق از آهن در سال 1796 به دهانه 21 متر در آمریکا ساخته شد، همچنین در سال 1850 یکی از مهمترین پل های با تیر حمال از جنس آهن متشکل از دو دهانه 140 متر و دو دهانه 70 متری در انگلستان ساخته شد.

طویل ترین پل معلق به طول تقریبی 7 کیلومتر در سانفرانسیسکو ساخته و بزرگ ترین دهانه معلق به طول تقریبی 1400 متر در انگلیس (روی رودخانه هامبر) طراحی شده اند. در سال های اخیر طرح پل های ترکه ای فلزی (با کابل مستقیم) نیز برای دهانه های بزرگ مورد توجه قرار گرفته و بعد از نخستین پل که در سال 1955 به دهانه 183 متر در سوئد ساخته شده، پل های زیادی اجرا شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.