| کد خبر: 219858 |

بیش از ۸۷ هزار مسافر با ناوگان ریلی گیلان جابه جا شدند

مدیر کل راه آهن شمال ۲ گفت: طی ۶ ماه نخست امسال بیش از ۸۷ هزار مسافر از طریق ناوگان ریلی استان گیلان جابه جا شدند.

تین نیوز

مدیر کل راه آهن شمال ۲ گفت: طی ۶ ماه نخست امسال بیش از ۸۷ هزار مسافر از طریق ناوگان ریلی استان گیلان جابه جا شدند.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، غلامحسین ولدی افزود: اگر به طور متوسط تعداد سرنشین اتومبیل ها در سطح جاده را سه نفر در نظر بگیریم، جابه جایی این تعداد مسافر توسط ناوگان مسافری راه آهن شمال ۲، موجب حذف قریب به ۳۰ هزار دستگاه اتومبیل از سطح جاده ها شده است.

وی با اشاره به اینکه مصرف سوخت ناوگان ریلی نسبت به جاده ای یک هفتم است، بیان کرد: حذف این تعداد اتومبیل از سطح جاده ها علاوه بر کاهش سوانح جاده ای باعث کاهش آلاینده های زیست محیطی و آلودگی صوتی شده و می شود.

به گفته وی، از این تعداد ۴۴ هزار نفر مسافرانی هستند که به استان وارد شده اند و ۴۳ هزار و ۸۷ نفر هم با قطار از استان به سایر مقاصد خارج شده اند.

مدیرکل راه آهن شمال ۲ ادامه داد: در بازه زمانی ۶ ماهه نخست امسال از مبدا ایستگاه رشت یک قطار مسافری به مقاصد تهران، مشهد و برعکس اعزام می شد اما برای رفاه حال شهروندان گیلانی با پیگیری های صورت گرفته قطار پنج ستاره زندگی را نیز وارد ناوگان مسافری راه آهن شمال ۲ کردیم.

به گزارش ایرنا،  نیمه اسفندماه سال ۹۷ راه آهن قزوین - رشت با حضور رئیس جمهوری و هیأت های خارجی، به طور رسمی افتتاح شد. در حال حاضر قطار گیلان در دو مسیر رشت – تهران و رشت- مشهد  به صورت روزانه تردد دارد.

راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می‌رسد.

راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد خوشنودی 9 0

    یعنیدر طول 180روز تقریبا روزانه 483 نفر! یعنی همان ظرفیت 226 نفر روزانه ضرب در 2 ( رفت و برگشت)که البته 452 نفر می شود که با فرض ِاضافه کردن یک واگن حداکثر 40 نفره می توان این خطا را پوشش داد..ولی ایا این ارقام می توانند بیانگرِ ظرفیت توریستی و مسافرتی گیلان باشند؟ قاعدتا چنین نیست ، راهکارهای بکر و در آمدزایی برای استانی به ظرفیت ِ استان گیلان داریم که روی همین مسیر یک خطه ای که با جواز تردد می کند، قابل پیاده سازی و اجرایی شدن اند! می توانیم این تعداد مسافر را حد اقل 5 برابر کنیم؟ _ جواب مثبت است ، و این مقدار هم برای خط ریلی زیبای گیلان، کافی نیست و نمی توان به آن قانع بود_ ظرفیت مسافری این مسیر ِ سبز بهشتی، با راهکارهای تجاری ، آنقدر قابل توسعه و افزایش است که برای بسیاری از مخالفان احداث این مسیر، باور کردنی و حتا تصور کردنی نیست! منتها باید از کسانی که این کاره اند و بلد اند و دغدغه افزایش سود آوری برای صنعت مسافری را دارند سوال کرد که چگونه در همین وضعیت کرونایی می توان به این ارقام رسید_ اینها صرفا در مورد درآمد مسافری بود ، در آمد باری مسیر سبز گیلان، با چند خط ِ فرعی بسیار کوتاه، می تواند 10 برابر شود ، همین الان و روی همین ساختار!
    و باید دوستانمان بدانند و بشناسند مسیر را، موقعیت خطوط را و شبکه ی شار ِ باری را که براحتی می توان ماکزیمم کرد! این کار هم عملی و عملیاتی ست

  • احمد خوشنودی 3 0

    رویکرد محلی به بحث مسافری در مناطقی مثل استان گیلان، رویکرد قابل توحهی ست که همزمان با ریلگذاری مسیر اصلی باید پیش بینی بشود، گامهای بلند بلند( مثل قطار رشت مشهد) باید با قدمهای کوچک ( یعنی قطارهای ِ مسافری ِ محلی ) ساپورت بشوند مسیرهای کوتاه فرعی ، باعث توزیع ِ حمل و نقل ریلی بصورتی سود آور می گردند، قطارهای محلی می توانند سود سرشاری را به بخش باری( شهرک های صنعتی) و مسافری ( شهرستانهای متعدد استان که در مسیر اصلی نیستند) تزریق کنند
    نباید از مسافران ِ محلی و مسافرت های حومه ای استان، غافل شد
    راهکارهای تجاری ِ مسافری متعددی برای بهره برداری وسیع از ظرفیت های استان گیلان( با نام ِ شمال ِ2!!) هم اکنون موجود است ، که قطارهای محلی صرفا یکی از آنهاست، سود دریافتی ازین مسیرها، براحتی می توانند برای توسعه ی زیر ساختهای آن، بکارگرفته شوند.