| کد خبر: 253920 |

تحقیقات محققان زلزله شناسی کشور نشان داد؛

گسل پنهان، مسبب زلزله ۵ ریشتری استان گلستان

بر اساس نقشه گسل های موجود در محدوده رو مرکزی زلزله، گسلی تعیین محل نشده است. رخداد زلزله در شمال انبارالوم نشان می دهد که در زیر نهشته های آبرفتی، مسلما گسلی فعال و لرزه زا قرار دارد و ضرورت دارد تا به صورت دقیق شناسایی شود.

تین نیوز

نتایج مطالعات محققان زلزله شناسی کشور در خصوص زلزله ۵ ریشتری شمال منطقه انبارالوم استان گلستان نشان می دهد که گسل پنهان و فعال و لرزه زایی در محدوده رو مرکزی قرار دارد و نیاز است تا مورد شناسایی و بررسی دقیق قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز ، دکتر علی بیت اللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به زلزله انبارالوم استان گلستان با بزرگای ۵ ریشتر، گفت: این زلزله در ۱۹کیلومتری انبارالوم، ۲۲ کیلومتری اینچه برون و ۳۳ کیلومتری آق قلا استان گلستان و همچنین در فاصله مستقیم ۳۳۵ کیلومتری تهران رخ داده و با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد ۱۳ شهر و ۳۲۵ آبادی تحت تاثیر" این زمینلرزه قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: گسل مسبب زلزله ۵ ریشتری انبارالوم استان گلستان بر روی نقشه گسل های ایران برهم نهی شد و نشان داد که در محدوده رومرکزی، گسل شناخته شده ای به نقشه در نیامده است. بنابراین و بطور مسلم گسل پنهان، فعال و لرزه زایی در محدوده رو مرکزی قرار دارد و ضروری است تا مورد شناسایی قرار گیرد.

بیت اللهی در خصوص لرزه خیزی این منطقه توضیح داد: براساس داده های نوین لرزه خیزی ایران از اوایل سال ۱۳۸۵ و در شعاع یک درجه از رومرکز زلزله، زمین لرزه های ۱۷ سال اخیر جمع آوری شد و داده های به دست آمده معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله است به گونه ای که بر اساس داده های جمع آوری شده در این مدت تعداد ۱۳۳۹ زلزله با بزرگی ۲.۵ ریشتر  و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۵ ریشتری انبارالوم استان گلستان (مدت ۱۷ سال) به ثبت رسیده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: از این تعداد زلزله به ثبت رسیده در مدت ۱۷ سال در استان گلستان، ۲ زمین لرزه با بزرگی ۵  ریشتر و بالاتر و ۴۹ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر و بقیه زمینلرزه ها کوچکتر از بزرگی ۴ ریشتر در اطراف رومرکز گسترده شده اند.

بیت اللهی خاطر نشان کرد: بر اساس نقشه گسل های موجود در محدوده رو مرکزی زلزله، گسلی تعیین محل نشده است. رخداد زلزله در شمال انبارالوم نشان می دهد که در زیر نهشته های آبرفتی، مسلما گسلی فعال و لرزه زا قرار دارد و ضرورت دارد تا به صورت دقیق شناسایی شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.