| کد خبر: 198203 |

قانون جامع گردشگری از دهه 50 بازنگری نشده است

در نشست خبری معاونت سرمایه‌گذاری وزارت میراث ‌فرهنگی مطرح شد.

تین نیوز

«اگر به چشم‌انداز ۲۰ ساله گردشگری توجه کنید تاسیسات این حوزه باید سالانه ۲۰۰ درصد رشد داشته باشد.» معاون سرمایه‌‌گذاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با گفتن این جمله به تاثیر کمبود بودجه در پیشبرد پروژه‌های زیرساخت در حوزه گردشگری اظهار کرد:«توقع داریم، سازمان برنامه و بودجه امسال در حوزه زیرساخت نسبت به برنامه‌های اساسی که ارایه کرده‌ایم ما را همراهی کند.»

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، امیدواریم مجموعه حاکمیت با همراهی مجلس همان‌طور که تشکیلات سازمان را ارتقا دادند با افزایش بودجه نیز موافقت کند.

به گفته او در حال حاضر 34 هزار اثر ثبت شده، داریم و اگر تنها بخواهیم برای نگهداری هر کدام از این آثار 10 میلیون بودجه کنار بگذاریم، سالانه 340 میلیارد تومان فقط نگهداری آنها هزینه خواهد داشت.

بودجه هزار میلیارد تومانی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که شاید یک‌سوم بودجه آخرین وزارتخانه باشد در تعارض با زیرساخت‌های موجود و سرمایه‌گذاری‌های لازم است. با این حال معاون وزارتخانه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: «ما باید گام‌های خودمان را بسنجیم نه نقطه مطلوب را.‍

 حسین اربابی، معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری خود مهم‌ترین دستاورد یک‌ساله این معاونت را حمایت از حوزه سرمایه‌گذاری در کاهش فرآیند بروکراسی و حذف موانع اداری دانست.

او با اشاره به اینکه در گذشته موافقت‌های اولیه طی 16 ماه صادر می‌شد، اعلام کرد که در حال حاضر صدور آنها به یک ماه رسیده است.

او در ادامه به وام‌های کم‌بهره در حوزه گردشگری اشاره کرد: «از سال گذشته تاکنون ۱۵ هزار طرح گردشگری در روستاها، وام کم‌بهره گرفته‌اند که ۷۰۰ میلیارد تومان آن دریافت شده و ۹۰۰ میلیارد تومان دیگر مصوب بانک‌هاست که باید پرداخت شود. مابقی نیز از محل صندوق توسعه ملی و وام‌های کم‌بهره تامین می‌شود.‍»

او در ادامه همین سخنان به ارائه 130 بسته سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی اشاره و اظهار کرد: «در این بسته‌ها که جاذبه‌های روستایی، میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی را در‌بر ‌می‌گیرند می‌توان هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی داشت البته به شرطی که دولت بالای 35 میلیارد تومان زیرساخت اولیه را تامین کند.»

معاون وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه مفاهیمی مانند بوم‌گردی و هتل‌بوتیک‌ها در ادامه تامین زنجیره گردشگری و اقامت ارزان وارد ادبیات گردشگری ما شدند، تاکید کرد:«متعهد شدیم از ۴۰۰ بوم‌گردی به 2هزار واحد در پایان دولت برسیم که اکنون هزار و 800 بوم‌گردی ثبت شده‌ است و فکر می‌کنم تا پایان دولت از مرز تعیین ‌شده هم عبور کنیم.»

در ادامه اربابی با اشاره به اینکه رشد ساخت هتل‌های پنج ‌ستاره به نسبت مدت مشابه در دولت یازدهم بالغ بر 400 درصد بوده است، گفت:«در دو سال گذشته 44 هتل پنج ‌ستاره شروع به ساخت کرده‌اند و در همین مدت یک میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری داشته‌ایم.»

معاون سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه در پاسخ به انتقادات مربوط به اینکه آمارها همه ‌چیز را مثبت نشان می‌دهد در حالی که در بخش بوم‌گردی، سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت، خلاف این گزارش‌ها وجود دارد، گفت:«اگر به چشم‌انداز ۲۰ ساله گردشگری توجه کنید، تاسیسات این حوزه باید سالانه ۲۰۰ درصد رشد داشته باشد.»

او با اشاره به اینکه همین مساله نشان می‌دهد چقدر عقب هستیم به نگاه اساسی دولت به بودجه این بخش تاکید کرد و گفت:«یک مقایسه ساده بین وضعیت گردشگری با چشم‌انداز ۲۰ ساله، شرایط کشور را در حوزه گردشگری نشان می‌دهد؛ مثلا فقط در استان آنتالیای ترکیه ۲۰۰۰ هتل وجود دارد اما ما در کل کشورمان حدود ۱۲۰۰ هتل داریم. مساله این است که ما باید گام‌های خودمان را بسنجیم نه نقطه مطلوب را.‍»

او در ادامه به کمبودهای موجود در زمینه زیرساخت‌ها اشاره کرد که زیرساخت‌های تاسیسات گردشگری، حمل و نقل، اقامتگاه‌ها و دسترسی به حامل‌های انرژی باید تا سال 1404 به رشد متوسط سالانه 8/199 درصد برسد. ساماندهی و مدیریت یکپارچه میراث‌ فرهنگی و طبیعی و معنوی، ثبت، برندینگ و بازاریابی آنها نیازمند 199 درصد رشد است و تاسیسات خدماتی در زمینه صدور روادید و هدایت گردشگری و ارایه خدمات 266 درصد رشد سالانه لازم دارد. این ارقام در زمینه صنایع‌دستی به 233 درصد رشد سالانه و در زمینه توسعه پایدار شغلی به چیزی حدود 300 درصد رشد سالانه می‌رسد. این در حالی است که به گفته این معاون، بودجه 1000 میلیاردی وزارتخانه کفاف کار را نمی‌دهد.

اربابی مبنی بر نقص قوانین حمایتی از میراث فرهنگی و مالکان بناهای تاریخی و اقدام برای خروج این بناها از ثبت مطابق رأی دیوان عدالت و تدوین‌ نشدن قانون جامع میراث‌ فرهنگی پاسخ داد:«البته 3 ماه پیش قانون حمایت از اماکن میراث فرهنگی و مالکان در مجلس تصویب شد. بعد از این قانون شهرداری‌ها نمی‌توانند در کمیسیون ماده ۱۰۰ تعرض به حریم را با جریمه حل کنند و الزاما باید برچیده شود.»

او به قیاس به‌روز شدن قوانین جامع گردشگری در ایتالیا و قوانین ایران که از دهه 50 مورد بازنگری جامع واقع نشده است، اظهار کرد: «مقایسه سخت است.» به گفته او در حال حاضر 34 هزار اثر ثبت شده داریم و اگر تنها بخواهیم برای نگهداری هر کدام از این آثار 10 میلیون بودجه کنار بگذاریم، سالانه 340 میلیارد تومان فقط نگهداری آنها هزینه خواهد داشت.

او در ادامه اشاره کرد:«در تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز مکلف شده‌ایم، متن قانون جامع میراث فرهنگی را پس از تنقیح قوانین ارایه دهیم. هر چند حجم و پراکندگی قوانین، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها به حدی است که حتما تنقیح قانون زمانبر خواهد بود.»

در ادامه نشست «ابراهیم شقاقی» مدیرکل دفتر حقوقی و املاک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سخنان اربابی را در پاسخ به خبرنگار «اعتماد» تکمیل کرد و گفت: «در دو، سه سال اخیر ۱۴۰۰ پرونده دیوان عدالت را داشته‌ایم و معمولا آنهایی را که ثبت مانده‌اند، رسانه‌ای نکرده‌ایم اما خروج از ثبت‌ها با اینکه در حد پایینی بودند، رسانه‌ای شده‌ است.»

او با اشاره به اینکه در برخی از پرونده‌های خروج از ثبت ملی به نظریه 6076 شورای نگهبان استناد می‌شود، تاکید کرد که قوانین صراحتا مشخص می‌کنند که ثبت اثری مانعی برای حقوق مالکان ایجاد نمی‌کند و مالکان حتی می‌توانند با حفظ اثر و با کمک میراث فرهنگی بهره‌مندی بیشتری داشته باشند. او در تکمیل سخنانش به انجام تمهیداتی اشاره کرد که از طریق آنها برخی آثار خارج شده از ثبت را می‌توان دوباره به موقعیت قبلی بازگرداند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.