کاهش تعداد رانندگان و فرسودگی ناوگان حمل ونقل در چهارمحال وبختیاری
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال وبختیاری با اشاره به کاهش معنادار تعداد رانندگان مسافری در استان گفت: از مجموع ۲۱ هزار و ۳۷۹ راننده دارای مجوز، تنها سه هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه حمل ونقل مسافری فعالند، این در حالی است که این رقم در سال های گذشته حدود پنج هزار نفر بود.

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال وبختیاری با اشاره به کاهش معنادار تعداد رانندگان مسافری در استان گفت: از مجموع ۲۱ هزار و ۳۷۹ راننده دارای مجوز، تنها سه هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه حمل ونقل مسافری فعالند، این در حالی است که این رقم در سال های گذشته حدود پنج هزار نفر بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حسین مالکی با اشاره به کاهش معنادار تعداد رانندگان مسافری در استان گفت: کاهش علاقه مندی رانندگان به فعالیت در حوزه مسافری، زنگ هشداری برای آینده این صنعت است و نشان دهنده افت تقاضای عمومی برای سفرهای برون شهری و کاهش صرفه اقتصادی فعالیت در این بخش محسوب می شود.
فرسودگی ناوگان؛ مانعی بر سر راه خدمات رسانی مناسب
مالکی ادامه داد: میانگین عمر ناوگان حمل ونقل مسافری استان به حدود ۳۰ سال رسیده که فراتر از استانداردهای مجاز است. این موضوع باعث افزایش هزینه های تعمیر، کاهش بهره وری ناوگان و نارضایتی مسافران شده است.
به گفته وی، اگرچه طی دو سال گذشته حدود ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان تخصیص یافته، اما تنها ۲۳ نفر از رانندگان توانسته اند از این تسهیلات بهره مند شوند.
وی ضعف در فرایندهای اجرایی، عدم همکاری بانک ها و پیچیدگی در ضمانت نامه ها را از دلایل اصلی این ناکارآمدی برشمرد.
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال وبختیاری با اشاره به مفاد برنامه هفتم توسعه مبنی بر افزایش نرخ کرایه ها، گفت: با وجود اینکه افزایش نرخ کرایه ها به عنوان یکی از راهکارهای جبران هزینه های رانندگان مطرح شده، اما در عمل این افزایش به دلیل بالا رفتن قیمت نفت، قطعات و سایر هزینه های عملیاتی، تأثیر ملموسی در بهبود معیشت رانندگان نداشته است.
مالکی از رکود در صنعت تولید ناوگان عمومی نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر تنها ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید در کشور ثبت شده و تولید یا واردات ناوگان جدید با موانع جدی مواجه است. نبود سیاست حمایتی مشخص از تولیدکنندگان داخلی و مشکلات ارزی، از جمله موانع اصلی پیش روی نوسازی ناوگان کشور است.
وی همچنین با اشاره به ترددهای ایام اربعین تصریح کرد: در زمینه حمل ونقل زائران در مسیر مرزها مشکل خاصی وجود نداشت، اما متأسفانه مطالبات بسیاری از رانندگان هنوز پرداخت نشده و این موضوع باعث بی اعتمادی و افت انگیزه در میان فعالان این بخش شده است.
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال وبختیاری افزود: ناوگان فعال اتوبوس ها از ۱۵ هزار دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این افت ظرفیت می تواند در آینده نزدیک منجر به کمبود وسیله حمل ونقل در زمان های پرتردد، مانند تعطیلات رسمی یا مراسم مذهبی شود.
مالکی بر ضرورت توسعه زیرساخت های حمل ونقل عمومی در استان تأکید کرد و گفت: ساخت پایانه های مسافربری جدید در شهرهای مختلف، نیازمند همکاری فعال شهرداری ها و تخصیص اعتبارات ملی و استانی است. اگر حمایت جدی صورت نگیرد، بحران موجود در بخش حمل ونقل عمومی، ابعاد گسترده تری پیدا خواهد کرد.