| کد خبر: 171069 |

◄ کاهش تلفات جاده‌ای نیازمند هوشمندسازی جاده‌ها

پلیس در داخل شهرها و جاده‌ها نیاز به تجهیزات کنترلی دارد و طبق قانون وظیفه شهرداری‌ها و وزارت راه است که این تجهیزات را تأمین کنند. سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس‌راه کشور بابیان این مطلب گفت: اگرچه تاکنون اقدامات خوبی انجام‌شده است، اما انجام این اقدامات در حدود یک سال است که متوقف‌شده است.

تین نیوز

پلیس در داخل شهرها و جاده‌ها نیاز به تجهیزات کنترلی دارد و طبق قانون وظیفه شهرداری‌ها و وزارت راه است که این تجهیزات را تامین کنند. سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس‌راه کشور بابیان این مطلب گفت: اگرچه تاکنون اقدامات خوبی انجام‌شده است، اما انجام این اقدامات در حدود یک سال است که متوقف‌شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، سردار حمیدی با تاکید براینکه، هوشمندسازی باید ادامه داشته باشد و نباید متوقف شود گفت: درحال‌حاضر پلیس‌راه حداقل  به چهار‌هزار دوربین نیاز دارد. هوشمندسازی جاده‌ها باید به‌طورجدی ادامه داشته باشد و دورنمای این وضعیت اصلا مناسب نیست. با اقدامات سنتی و روش‌هایی که پلیس به‌صورت سنتی انجام می‌دهد، این روند قابل‌کنترل نیست.

او ادامه داد: ۳۰ میلیون وسیله نقلیه شامل موتورسیکلت و خودرو در کشور درحال تردد هستند؛ آیا می‌شود به تعداد سی میلیون راننده پلیس گذاشت، مسلما امکان‌پذیر نیست، در هیچ جای دنیا هم این‌گونه نیست؛ پلیس در داخل شهرها و جاده‌ها نیاز به تجهیزات کنترلی دارد. اگر این روند ادامه پیدا کند، روند کاهش آمار تلفات جاده‌ای به یک‌روند افزایشی تبدیل خواهد شد. متاسفانه فنر تصادفات که طی سالیان اخیر با زحمت فراوان همه بخش‌ها کاهش پیداکرده، درحال باز شدن است و به‌هیچ‌عنوان برای جامعه ما مناسب و به صلاح نیست.

رئیس پلیس‌راه کشور گفت: پلیس و همه سازمان‌های امدادی که در حوزه راه فعالیت می‌کنند، نیاز به حمایت‌های بالادستی و تقویت دارند و اگر مسئولان به این موضوع توجه نکنند، نباید توقع داشته باشیم که حوادث در سطح جاده‌های کشور کاهش پیدا کند.

سردار حمیدی افزود: در چنین شرایطی حوزه‌های زیرساختی و اطلاع‌رسانی باید جدی‌تر از گذشته کار کنند تا پلیس بتواند نظارت خود را به‌صورت گسترده‌تر و دقیق‌تر اعمال کند و بتواند از روش‌های سنتی خود فاصله گرفته و از تجهیزات و تکنولوژی به‌روز و پیشرفته‌ای که در سراسر دنیا وجود دارد به‌طور کامل استفاده کند تا دیگر هیچ خودرویی در جاده‌ها حرکت نکند، مگر اینکه توسط سامانه پلیس کنترل شود. در سال ۹۵ و ۹۶ نصب دوربین‌ها در جاده‌های کشور تاثیر بسیار مثبتی در کاهش تصادفات و تخلفات جاده‌ای داشت و در خیلی از محورها کاهش حوادث را شاهد بودیم.

او تصریح کرد: قرار بود ۳۴ هزار کیلومتر از جاده‌ها به دوربین مجهز شود، اما متأسفانه همین میزان هم انجام‌نشده است. پلیس چهار هزار دوربین برای تجهیز در جاده‌ها در همین مقطع فعلی درخواست کرده بود. سفرها درحال افزایش است، اگر کنترل‌ها و نظارت‌ها دقیق‌تر نباشد، متاسفانه افزایش حوادث بی‌شک طبیعی خواهد بود.

رییس پلیس‌راه کشور گفت: در همه کشورهای توسعه‌یافته با برنامه‌ریزی‌های مناسب درزمینه زیرساخت‌ها، پلیس در جاده‌ها حضور ندارد، درحالی‌که کنترل‌های پلیسی با استفاده از دوربین‌ها و سامانه‌ها وجود دارد. منطقی نیست که در شرایط سخت محیطی یک مامور پلیس به‌طور مداوم در جاده‌ها حضورداشته باشد، در حقیقت حضور پلیس به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و دیگر دستگاه‌ها نیز باید وظیفه خود را در این زمینه انجام دهند.

سردار حمیدی تاکید کرد: توقیف خودرو، ضبط گواهینامه، ثبت نمره منفی و... از موارد قانونی است که دراختیار پلیس قرارگرفته و برای پیشگیری از وقوع حوادث از آنها استفاده می‌کند، اما همان‌طور که گفتم تقویت پلیس با تجهیزات پیشرفته می‌تواند در پیشگیری از بروز حوادث کمک‌کننده باشد.

او افزود: با توجه به افزایش ترددها اعمال قانون‌ها نیز افزایش پیداکرده، به‌طوری‌که توقیف خودرو و ضبط گواهینامه روبه افزایش است، اما اجرای این قوانین نمی‌تواند به‌تنهایی بازدارندگی در وقوع حوادث ایجاد کند و قطعاً باید اقدامات زیرساختی نیز همراه با اعمال قانون انجام شود.

سردار حمیدی بابیان این‌که درحال‌حاضر اقدامات عمرانی در جاده‌های اصلی و فرعی کشور به‌طور کامل متوقف‌شده است؛ اما در جاده‌های اصلی به‌دلیل حضور بیش‌تر نیروهای پلیس و فعالیت سامانه‌ها و همچنین اقدامات برخوردی پلیس شاهد افزایش تصادفات نیستیم افزود: روند افزایشی مربوط به محورهای فرعی و روستایی است و در محورهایی که مردم به مسیر آشنایی ندارند، آمار تصادفات درحال افزایش است.

او ادامه داد: این محورها زیرساخت‌های لازم ازنظر ساخت راه را ندارند و به‌طور اصولی احداث نشده‌اند، همچنین در بسیاری از موارد تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی در این مناطق وجود ندارد و پیچ و قوس‌های این جاده‌های فرعی در بیشتر موارد غیرمهندسی است و همین امر باعث شده تا این مناطق به محل‌های مستعد تصادف تبدیل شود. در چند ماه گذشته تصادفات در محورهای فرعی و روستایی افزایش داشته که کمتر به آن پرداخته و رسیدگی شده است. خانواده‌ها نیز وقتی در چنین جاده‌های ناایمنی رانندگی می‌کنند، باید بیش‌ازپیش مقررات را رعایت کنند.

رییس پلیس‌راه کشور گفت: سازمان راهداری اقداماتی درزمینه ستاره‌دار شدن جاده‌ها و خودروها در کشور به‌منظور ایمنی و کاهش تصادفات انجام داده است و باید براساس کیفیت راه، میزان تردد و شرایطی که وجود دارد، ارزیابی‌های کیفی انجام بدهند و این موضوع در دستورکار آنها قرار دارد، از همین‌رو سازمان راهداری حوزه ایمنی را به‌طور مستقل جدا کرده و زیرمجموعه هیات عامل خود قرار داده تا با جدیت بیش‌تری مباحث مربوط به آن دنبال شود. البته برای تحقق این موضوع نیاز به بودجه و اعتبار است تا سازمان راهداری بتواند استاندارد بودن جاده‌ها، ستاره‌دار کردن و درجه ایمنی جاده‌ها را تعیین کرده و سپس کیفیت جاد‌ه‌ها را ارتقا دهند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.