| کد خبر: 78313 |

آغاز ثبت‌نام کامیون‌های فرسوده با کامیون‌های نو در آینده نزدیک

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ایران حدود ۱۲۷ هزار کامیون با عمر بیش از ۲۵ سال داریم که گازوئیل زیادی تولید می‌کنند گفت: در گام نخست برای نوسازی ۶۵ هزار کامیون برنامه ریزی کردیم که به زودی ثبت‌نام برای تعویض کامیون‌های فرسوده با کامیون‌های نو آغاز می‌شود.
 

عباس آخوندی در یک برنامه تلویزیونی دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در سفر به ایتالیا و فرانسه را تشریح کرد.

وی افزود: ما در حوزه حمل و نقل جاده‌ای عمدتا بر منابع داخلی متکی هستیم البته با ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها و سایرشرکت‌های ساخت کامیون مذاکراتی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در ایران حدود ۱۲۷ هزار کامیون با عمر بیش از ۲۵ سال داریم که گازوئیل زیادی تولید می‌کنند که قاعدتا باید نوسازی شوند گفت: نوسازی این ناوگان هزینه بسیار زیادی دارد که حداقل ۶ میلیارد دلار برآورد شده است. در گام نخست برای نوسازی ۶۵ هزار کامیون برنامه‌ریزی کردیم که با ۱۳ تولیدکننده کامیون در ایران قرارداد منعقد شد که این شرکت‌ها کامیون‌های قدیمی را خریداری کنند و متقاضیان با انتخاب خود یک مدل و برند به صورت اجاره به شرط تملیک و اقساطی دریافت کنند که وزارت راه و شهرسازی در جهت حمایت از کامیون داران بخشی از سود تقسیط را پرداخت خواهد کرد.

آغاز ثبت‌نام کامیون‌های فرسوده با کامیون‌های نو در آینده نزدیک
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصوبات شورای اقتصاد اخذ و قرارداد آن با شرکت‌های تولیدکننده کامیون انجام شده است گفت: به زودی ثبت‌نام برای تعویض کامیون‌های فرسوده با کامیون‌های نو آغاز می‌شود.

وی افزود: این تعویض کاملا به نفع کامیون‌‌دارانی است که دارای کامیون‌های فرسوده هستند چراکه کامیون‌های فرسوده در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵۶ تا ۶۰ لیتر سوخت مصرف می‌کنند در حالی که این میزان مصرف سوخت برای کامیون‌های جدید ۳۰ تا ۳۲ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر است.لذا کاهش مصرف سوخت به نصف از جهت اقتصادی بسیار مهم است.

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: در سفر اخیر به ایتالیا و فرانسه نیز مذاکراتی با شرکت‌های تولید کننده کامیون برای مشارکت با کامیون‌سازهای ایرانی شد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که طبق تجارب گذشته فرانسوی‌ها بارها نقض تعهد کردند و چه تضمینی برای پایبندی به این قراردادهای خود دارند گفت: بخش عمده‌ای از تامین مالی این قراردادها بر عهده خود طرف‌های خارجی است بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری توسط آنها صورت می‌گیرد لذا تا جایی که امکان داشت نسبت به عواقب آن اندیشه شد اما معمولا وقتی طرفین قرارداد منعقد می‌کنند فرض بر پایبندی به تعهدات گذاشته می‌شود.

آخوندی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص پروژه‌های آزادراهی گفت: در حال حاضر ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد. علاوه بر این حدود  ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه در حال طراحی و ساخت داریم که در آینده این میزان باید به ۱۰ هزار کیلومتر برسد تا شبکه اصلی آزادراهی در ایران تکمیل شود.

وی گفت: آزادراه در ایران از مدت‌ها پیش بر مبنای مشارکت بخش خصوصی ساخته می شود که در گذشته سهم بخش خصوصی ۷۰ تا ۸۰ درصد و سهم دولت از این سرمایه گذاری ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده که به تدریج این سهم‌ها تغییر یافته به طوریکه  سهم بخش خصوصی برای ساخت آزادراه ۳۰ درصد و سهم دولت ۷۰ درصد شده است اما در این دوره مشارکت‌ها  ۷۰ درصد بخش خصوصی و ۳۰ درصد بخش خصوصی خواهد بود که بخش خصوصی می تواند داخلی یا خارجی باشد. در اولین قرارداد بخش خصوصی با سرمایه گذار خارجی در دولت یازدهم برای ساخت آزادراه تبریز - بازرگان به طول بیش از ۲۵۰ کیلومتر با یک شرکت ترک توافق شد.

آخوندی به دستاوردهای سفر رئیس جمهور چین به ایران اشاره کرد و گفت: در حوزه زیرساخت و ناوگان ریل بحث های بسیار مهمی وجود دارد که یکی از مباحث افزایش سرعت مسیر تهران - مشهد است که یکی از پرترافیک ترین مسیرهای جهان به شمار می‌رود به طوریکه سالانه حدود ۱۳ میلیون مسافر در این مسیر جابجا می‌شوند. ما مدت ها در نظر داشتیم که این ظرفیت را به ۳۵ میلیون مسافر در سال و سرعت طراحی خط را به ۲۵۰ کیلومتر و سرعت عملیاتی را به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در این زمینه تامین مالی است که خوشبختانه در سفر اخیر رئیس جمهوری چین یادداشت تفاهمی امضا شد که ۲ میلیارد دلار توسط چین تسهیلات ترجیحی ارزان قیمت در اختیار ایران با نرخ ۲ تا ۳ درصد قرار گیرد. ضمن اینکه هزینه‌های تضمین و بیمه تسهیلات را نیز پرداخت نمی‌کنیم. امیدواریم به سرعت این یادداشت تفاهم عملیاتی شود.

آخوندی گفت: البته در سفر به ایتالیا با نخست وزیر ایتالیا برای دریافت تسهیلات ترجیحی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت ریلی مذاکراتی صورت دادیم. در حال حاضر قطار سریع السیر تهران- قم -اصفهان در حال ساخت است که قرارداد آن با چین منعقد شده و با توجه به اینکه این نخستین قطار سریع‌السیر در ایران با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است طی مذاکره با ایتالیایی‌ها یک شرکت مشترک ایجاد می‌کنیم تا بر این تکنولوژی یک نظارت دقیق صورت گیرد و مهندسان ما بر این تکنولوژی مسلط شوند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر مورد مذاکرات ما در حوزه ریلی با فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها در خصوص اجرای خطوط سریع ریلی بود. علاوه بر این درخصوص تامین ناوگان ریلی نیز مذاکره شد که موضوع بسیار مهمی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ناوگان ریلی ما بسیار قدیمی است افزود: هنوز قطارهایی داریم که ۵۰ سال از عمر آنها می‌گذرد. باید در حوزه مسافر حداقل ۲۸۰۰ واگن جدید وارد ناوگان شود که هر ناوگان با خدمات ناقله حدود ۴ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد. البته این فقط برای قطارهای مسافری است و قطارهای باری نیازمند توجه بیشتری است . برای استفاده از ظرفیت ترانزیت کشور باید حداقل سالانه ۵۰ میلیون تن بار سالانه از کشور ترانزیت کنیم که با فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها  نیز در حوزه تامین ناوگان به روش اجاره به شرط تملیک مذاکره شد.

آخوندی درباره زمان نوسازی ناوگان ریلی گفت: در حال حاضر طی مدت اخیر ۱۵۰ واگن جدید خرید کردیم که حدود ۶۰ واگن وارد شده است. در این زمینه مذاکراتی با شرکت‌های تولید لکوموتیو و واگن از جمله زیمنس صورت گرفت تا بتوانیم طی بازه ۳ تا ۵ ساله بخش عمده‌ای از ناوگان ریلی را نوسازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ایران ۷ شرکت تولیدکننده ناوگان ریلی داریم گفت: در همه حوزه‌های حمل و نقلی اعم از ناوگان ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی از نظر ناوگان به حداقل رسیدیم که امیدواریم این فضای مثبت بیشتر فراهم شود.

وی درباره تولید ریلی ملی نیز گفت: ماشین‌الات ریل وارد ایران شده و در حال تولید هستند.
آخوندی در خصوص اقدامات در حوزه بنادر و دریانوردی گفت: تا پیش از این خطوط کشتیرانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس پهلوگیری می کردند و با کشتی‌های کوچک وارد آبهای شمال خلیج فارس می‌شدند که هم هزینه زیاد و هم زمان بیشتری صرف می‌کرد.

وی ادامه داد: ما با تمام لاینرهای دنیا توافق کردیم که مستقیم در بنادر ایران پهلوگیری کنند که در حال حاضر ۱۸ خطوط کشتیرانی دنیا مستقیما در بنادر ایران تخلیه و بارگیری می‌کنند. در واقع برای جابه‌جایی هر کانتینر حدود ۷۰۰ دلار کاهش هزینه خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره پروژه‌های دهه فجر نیز گفت: در حوزه راه و شهرسازی فعالیت‌های بسیار زیادی صورت گرفته که در حوزه حمل و نقل حدود ۳ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان ارزش پروژه هایی است که در دهه فجر بهره برداری می‌رسد. علاوه بر این در حوزه مسکن به جز مسکن مهر پروژه هایی به ارزش ۳۵۳ میلیارد تومان بهره‌برداری می‌شود.

آخوندی اظهار کرد: علاوه بر این ۲۸ پروژ جاده ای، ۳۸۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید احداث یا بهسازی می‌شوند، ۱۲ پروژه ریلی، ۱۰ پروژه هوایی و ۱۵ پروژه بندری به مناسبت دهه فجر افتتاح می‌شوند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.